סיטי: איראן והמצב בעזה עלולים לעכב צמיחה והשקעות בישראל

בסקירה על הסיכון הגיאו-פוליטי לישראל, הכלכלנים מביעים חשש ממצבה בטווח הקצר על רקע המתיחות עם השכנות הערביות ■ "אילולא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, התמ"ג הישראלי היה מזנק לאורך השנים" ■ "באם האיום מכיוון איראן יתממש, מדובר בחדשות רעות לכלכלת ישראל ולנכסיה"

כלכלני סיטי מודאגים לגבי שיעורי הצמיחה של ישראל בטווח הקצר בהקשר של המתיחות הגיאו-פוליטית עם מדינות ערב. בסקירה שמנתחת את הסיכון הגיאו-פוליטי בהשקעה בישראל, הכלכלנים מביעים חששות ממצבה של ישראל בהקשר זה על רקע המתיחות מכיוון הפלסטינים, חיזבאללה בלבנון ומכיוונה של איראן המתחמשת.

להערכתם, המצב הגיאו-פוליטי עלול לעכב את צמיחת התמ"ג של ישראל בטווח הקצר ואף לעכב את הרחבת ההשקעות ואת הכניסה של המשקיעים הזרים במדינה ששודרגה לא מזמן במדד ה-MSCI לסטטוס של משק מפותח. לדבריהם, אילולא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, התמ"ג הישראלי היה רושם שיעורי צמיחה חדים יותר לאורך השנים.

בסיטי מפרטים את ציר הזמן וההתפתחויות הגיאו-פוליטיות עם שכנותיה הערביות שישראל נאלצה להתמודד עימן מאז קיומה. הם מציינים את המלחמות של 1967 ושל 1973, ויותר לאחרונה את מלחמת לבנון השנייה ב-2006 ואת המתיחות בעזה מאז 2008. הכלכלנים מנסים להעריך איך המצב המדיני-פוליטי ישפיע על השווקים.

בסיטי סבורים, כי גם תנאי מתיחות מדינית לאורך שנים לא תמיד מעיבים על הכלכלה - ולדוגמא מצביעים כי התמ"ג הישראלי בממוצע ב-5.5% בשנה מאז 1960 - יותר מצמיחת התמ"ג העולמי של 3.5% בממוצע לשנה. כן הם מציינים, כי המניות הישראליות הניבו תשואה ממוצעת של 20% בשנה בתקופה הזו מאז 1992 (אז הושק מדד המעו"ף) - הרבה מעל הממוצע של שווקים מתפתחים (לפני השדרוג של המשק).

בסיטי מציינים גם כי באם האיום מכיוון איראן יתממש, מדובר בחדשות רעות לכלכלת ישראל ולנכסיה, וזאת למרות התנאים המאקרו-כלכליים הבסיסיים הטובים. בטווח הארוך, לעומת זאת, בסיטי מעריכים כי שוק המניות ימשיך לתת תשואה עודפת בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים בשנים הקרובות.