כביש משובש: חריגות ענק של דניה סיבוס בפרויקט כביש 431

דו"ח הביקורת מצביע על בקרה לקויה בפרויקט, שהסב לדניה חריגה של 130 מיליון שקל בסעיפי עבודות עפר ועבודה מול קבלני משנה

ביום שבו דיווחה השבוע חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל על מענקים בסך 820 אלף שקל שבכוונתה לחלק למנהליה (מהם 250 אלף שקל למנכ"ל, רונן גינזבורג), שיגרה החברה דיווח נוסף, אודות תיקון הדו"חות הכספיים שפרסמה בשנים קודמות. הסיבה היא פרשת כביש 431, שהסבה לחברה הפסד כבד בדו"חות 2007.

בעקבות ביקורת שערכה רשות ניירות ערך בדיווחים הכספיים של החברה הקבלנית בקשר עם הפרויקט - כביש המחבר בין הערים מודיעין וראשון לציון - ולאחר שהתגלו ליקויים בטיפול החשבונאי בו, דיווחה אתמול (ד') דניה סיבוס כי היא מתקנת את הדו"חות לשנת 2006, וכן לרבעונים הראשון והשני של 2007. דניה מבהירה כי לתיקון לא תהיה השפעה על סך ההפסד שדווח.

תזכורת: בדו"חותיה לסיכום 2007 דיווחה דניה סיבוס כי סך ההפסד הגולמי שנרשם בגין כביש 431 הוא כ-165 מיליון שקל, כתוצאה מגידול מהותי בעלויות הביצוע של העבודות הקבלניות בפרויקט. בעקבות הדיווח, יצאה רשות ני"ע במהלך של ביקורת לדיווחיה הכספיים הקודמים של דניה הנוגעים לפרויקט, ובחודש שעבר נמסרה לחברה עמדת הרשות בנושא.

בלי ניסיון קודם, בלי ידע מקצועי

הרשות טוענת כי לא ניתן היה לעשות שימוש בשיטת שיעור ההשלמה בקשר לביצוע פרויקט 431, ולפיכך החברה לא הייתה רשאית להכיר ברווח ממנו, הואיל ולא היו בידיה הנתונים המאפשרים לה לבצע אומדן לעלויות הפרויקט, או מנגנון שיבטיח את מהימנות האומדן באופן שעולה בקנה אחד עם התנאים הנדרשים להכרה ברווח.

דניה מציינת מנגד, כי עם הגידול המהותי באומדן העליות של הפרויקט, הוחלט לשכור את שירותיו של גורם חיצוני לשם ביצוע בדיקה. הממצאים העיקריים בדו"ח, שהוכן על ידי רו"ח עופר אלקלעי, מלמדים כי התכנון של סעיפי הפרויקט השונים לא בוצע לפי תקציב, וכי לחברה לא היה ניסיון קודם בביצוע פרויקט תכנון, דבר שגרם לתשלום "שכר לימוד". עוד מצא אלקלעי חריגה של 37 מיליון שקל בעבודה עם מתכננים וקבלני משנה, לעומת התקציב המקורי. חלק מהמתכננים עבדו לפי שעות, דבר שגרם להוצאות מרובות.

אלקלעי מצא כי בסעיף עבודות עפר נמצאה חריגה של כ-93 מיליון שקל, כתוצאה משימוש בסוגי חומרים יקרים יותר שלא נלקחו בחשבון בתכנון המקורי. בחברה גם לא היו חשבי כמויות עפר מקצועיים שיכלו לבדוק את הנושא. כמו כן, לא בוצעה למעלה משנה בקרה של החברה הרלוונטית, שיכולה הייתה להתריע על חריגות בכמויות.

בביקורת נמצא גם כי שינוי התכנון בפרויקט, שבוצע לכל אורכו, לא נבדק מול בקרת תקציב. עוד נמצא, כי חלק מהשינויים שבוצעו במטרה לחסוך בתקציב, גררו חריגה ממנו. בסעיף הבקרה נקבע כי היא נעשתה ללא בדיקות עצמאיות לאימות המידע שהתקבל, וכי לאנשי אגף הבקרה אין ידע מקצועי מספיק בנושאי תכנון וחישובי כמויות עפר. כך נמצא, כי בשנת 2007 הופקו רק ששה דו"חות בקרה במקום 12.

דו"ח הביקורת מציין כי ישיבות הבקרה היו מעטות, לא כללו פאנל רחב ומקצועי, לא הופקו במהלכן הלקחים הראויים ולא בוצעה בדיקה של יישום ההחלטות. מבדיקה שנערכה, עולה כי התכתבויות בדוא"ל בין מנכ"ל החברה לשעבר לבין מחלקת בקרה מלמדות כי מתחילת הפרויקט ועד חודש מארס 2008 לא אותרו מסמכים המלמדים על מועד גילוי ההפסדים, לפני סוף ינואר 2008.

תחמושת לתובעי הייצוגית

החברה מסרה, כי בעקבות הדו"ח החיצוני הוחלט להכפיף את מחלקת הבקרה של החברה לסמנכ"ל הכספים, וכן הושם דגש על מקצועיות אנשי מחלקת הבקרה, הוחלט להשקיע במערכות מידע ובתהליכי עבודה ויוקפד על כך שהדרישות החריגות ממזמיני העבודה ירוכזו לאורך תקופת ביצוע העבודות, ולא לאחר סיומן.

דו"ח הביקורת, והודאת החברה בכשלים, עשויים לסייע למגישי בקשה לתביעה ייצוגית בעניין שהוגשה נגד דניה סיבוס, החברה האם אפריקה ישראל, מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר, ארז מלצר, מנכ"ל דניה סיבוס לשעבר, עופר קוטלר, ודירקטורים בחברה.

בתביעה שהוגשה במאי 2009, והתבססה על דיווח החברה לגבי מינוי הבודק, טוען התובע כי החברה לא פרסמה אזהרת רווח הנובעת מהפסדיה בכביש 431. כתוצאה מאי פרסום הדיווח המיידי במועד, נטען, רכשו עשרות אלפי משקיעים מניות של דניה סיבוס מתחילת יולי 2007 עד 2 במארס 2008, כאשר לא היה בידם מידע מהותי בנוגע לשינוי לרעה ברווחים.