הקץ ל"עסקאות מחורבנות": גולדמן אוסר על עובדיו לקלל במייל

הסיבה הלא-רשמית: השימוש במייל מ-2007 שנעשה על ידי הסנאט בעת השימוע שנערך לבכירי גולדמן זאקס בעקבות תביעת ה-SEC

אף עובד בבנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס לא יוכל לתאר יותר עסקה גרועה כ"עסקה מחורבנת". בנק ההשקעות האמריקני הורה לעובדיו שחל איסור מוחלט להשתמש בקללות באי-מיילים, מה שאומר שכל 34 אלף העובדים ייאלצו לרסן את עצמם בעת חליפת המיילים עם חבריהם.

"בחיי, זו הייתה חתיכת עסקה מחורבנת", כתב תומס מונטאג, לשעבר מנהל השקעות בכיר בגולדמן זאקס, ביוני 2007 בבואו לתאר עסקה הקשורה לשוק משכנתאות הסאב-פריים. אותו אי-מייל שימש לפני מספר שבועות את הסנאטור קרל לווין שהעמיד את בכירי גולדמן זאקס לשימוע חד ונוקב בשידור חי לעיני האומה האמריקנית, בעקבות תביעת ה-SEC שהאשימה את גולדמן זאקס בהימור נגד לקוחותיו ב-2007. גולדמן זאקס הסדיר החודש את התביעה לאחר שהסכים לשלם קנס של 550 מיליון דולר.

בגולדמן זאקס מפיקים לקחים ומעוניינים למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, אך לדובר החברה יש הסבר כללי יותר להוראה על איסור השימוש בקללות: "כמובן שיש לנו מדיניות של שימוש בשפה נאותה ואנו תמיד מחפשים אחד דרכים לאכוף את המדיניות הזו".

לפי העיתון "וול סטריט ג'ורנל", ההוראה החדשה של גולדמן זאקס הותירה לא מעט עובדים מבולבלים, שכן היא כללית מדי. כך, למשל, העובדים אינם יודעים אם מותר להם להשתמש בביטוי "WTF" או בביטויים אחרים שנשמעים כמו קללה וידועים בשפה האנגלית.

האיסור על שימוש בקללות באי-מיילים אינו ייחודי לגולדמן זאקס. בבנקי ההשקעות סיטי ו-JP מורגן, למשל, קיימים איסורים דומים. ב-CME, המפעילה את בורסת הסחורות של שיקאגו, דורשים מהסוחרים להשתמש בשפה נאותה ומקצועית בעת חליפת אי-מיילים, כאשר שם מאיימים אף בעיצומים כספיים: קנסות שמתחילים ב-1,000 דולר ויכולים להגיע גם ל-20 אלף דולר.