המשרד להגנת הסביבה יוציא 200 מיליון ש' להפרדת פסולת

השר ארדן: "מהפכת הפסולת בישראל עולה שלב - ב-3 השנים הקרובות מעל לחצי מיליון תושבים יוכלו להפריד פסולת בבתים באמצעות תוכנית הסיוע לרשויות המקומיות"

במסגרת התוכנית החדשה של המשרד להגנת הסביבה לסייע לרשויות המקומיות להפריד פסולת, הוא הודיע שהרשויות הראשונות שיתחייבו לעבור באופן מלא להפרדת פסולת במקור ולטווח ארוך, יזכו בשורה של הטבות מתקציב המשרד, בסכום כולל של לפחות 200 מיליון שקל. השר, גלעד ארדן, הציג את התוכנית ביום ה', במסגרת המפגש השנתי של "פורום ה-15", הכולל את 15 הערים הגדולות בישראל.

להערכת אנשי המשרד, באמצעות תוכנית הסיוע תמוחזר פסולת ביתית בהיקף של כ-150 אלף טונות לשנה. סה"כ יושקע בתוכנית המיחזור הכוללת של המשרד להגנת הסביבה בעשור הקרוב כ-3 מיליארד שקל, אשר מתוכם 1.5 מיליארד שקל בהשקעת המשרד.

השר ארדן: "מהפכת הפסולת בישראל עולה שלב - ב-3 השנים הקרובות מעל לחצי מיליון תושבים יוכלו להפריד פסולת בבתים באמצעות תוכנית הסיוע לרשויות המקומיות".

ארדן הוסיף כי "תוכנית הסיוע לרשויות המקומיות משתלבת בשורה של מהלכים שאנו יוזמים בכדי להוביל למהפכה כוללת במיחזור הפסולת הביתית בישראל, בין היתר בחקיקת חוק האריזות, הקמת מתקנים לטיפול בפסולת המופרדת, העלאת גובה היטל ההטמנה ובפעילות הסברה נרחבת לציבור שתעודד אותו לקחת חלק פעיל במיחזור הפסולת. כל המהלכים הללו ייצרו מציאות חדשה בישראל שבה נפסיק להטמין את הפסולת שאנו מייצרים ונתחיל להשתמש בה כמשאב כלכלי לכל דבר, שמייצר אלפי מקומות עבודה חדשים, מסייע בהפקת חשמל ותורם במיליארדים לכלכלת ישראל".

הרשויות שזכאיות ליהנות מהתוכנית הן רשויות שמתחייבות למעבר מלא להפרדה במקור (עד 3 שנים) ולטווח ארוך של עשר שנים לפחות. ההטבות שניתנות לרשויות במסגרת התוכנית הן החלפת כל הפחים ברשות; סיוע בהתאמות בינוי, תוספת רכבי איסוף, ליווי תפעולי צמוד, פרסום הסברה וחינוך; תשלום של כ-120 שקל על כל משק בית שייכנס לתוכנית ושותפות מלאה בתהליך המעבר, סיוע בצווארי בקבוק ואיתור פתרונות קצה.

5-10 אלף משרות חדשות בשוק

במסגרת התוכנית, המשרד להגנת הסביבה ייזום בעשור הקרוב הקמת מפעלי מיחזור ומיון פסולת בהיקף השקעות של כ-2 מיליארד שקל בהשקעה ממשלתית של 750 מיליון שקל,בשיתוף המגזר הפרטי והרשויות המקומיות. מילארד שקל נוספים יושקעו בתשתיות העירוניות, מתוכם כ-700 מיליון שקל בהשקעה ממשלתית.

מחישובים שנעשו במשרד להגנת הסביבה עולה כי עלויות ההטמנה הישירות (תשלום לתחנת מעבר, שינוע ותשלום לכניסה במטמנה) מסתכמות ב-185 שקל לטון פסולת ואילו העלויות העקיפות (פליטות גזי חממה וזיהום אויר, ירידת ערך הקרקע, שינוע ועוד) מייקרות ב-115 שקל נוספים לטון. כך שסה"כ עלויות ההטמנה בשנה הינן כ-1.26 מיליארד שקל.

להערכת המשרד, היקף חומרי הגלם שאינם ממוחזרים ומוטמנים מדי שנה (נייר וקרטון, פלסטיק, זכוכית ומתכות) הוא בשווי של 875 מיליון שקל. עוד מעריך את פוטנציאל התועלות הכלכליות בהפיכת הפסולת ממטרד למשאב: שווי ניצול של חומרי גלם - 380 מיליון שקל; הפחתת גזי חממה - 6 מיליון טון פחמן; הפקת חשמל מביוגז - 875 מיליון קוט"ש; מספר משרות חדשות בשוק - 5-10 אלף; תרומה לתמ"ג - 0.5-1 מיליארד שקל.

במהלך הדיון, מתחו ביקורת ראשי הערים על תוכניתו של ארדן, בטענה כי התוכנית שהוצעה על ידו הוגשה ללא ידיעתם וללא התייעצות עימם, וכי התוכנית מנותקת מהצרכים של הרשויות המקומיות ומחייבת חשיבה מחודשת.