הגנום הישראלי: מה הופך את היזם הישראלי למוצלח כל-כך?

ברונו לנדסברג, דב מורן, דב לאוטמן, ראובן אגסי, הרצל חבס, רמי לוי, עדי שטראוס ואלי זוגלובק, ממפים את הגנים של היזמים הישראלים - אלה שהופכים אותם לשם דבר בעולם כולו - ונותנים טיפים כיצד להפוך ליזם מצליח ■ פרויקט מיוחד

ישראל נחשבת למעצמת יזמות, ושמם של היזמים הישראלים יצא למרחוק בעולם כולו. מה הופך את היזם הישראלי למוערך כל-כך - התעוזה, התחכום, או אולי כושר האלתור? כדי לברר את הסוגיה פנה "גלובס" לשמונה יזמים ישראלים מובילים, שמשרטטים קווים לדמותם של היזמים הישראלים בכללותם ושל המצליחים שבהם בפרט.

"הוא קופץ מעל הפופיק. לפעמים זה טוב ולפעמים רע"

ברונו לנדסברג, 90 , מייסד ויו"ר מועצת המנהלים תשלובת "סנו"

ברונו לנדסברג, מייסד ויו
 ברונו לנדסברג, מייסד ויו

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"יש. יזם הוא אדם בעל יכולת קבלת החלטות קשות ואינטואיטיביות, בעל תכונות כמו אומץ ולקיחת סיכונים, ועם יכולת ראייה מרחוק. כלומר, אחד שרואה טוב ומעבר לגדר, ולא רק מריח טוב; ובמילים אחרות - אדם כישרוני ובעל כוח התמדה, המצויד בכל מה שמנהל טוב צריך".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"אומץ - היכולת לקרוא את המפה נכון, לחשב את סיכויי ההצלחה ולקבל החלטות בהתאם".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"יש חושים מולדים כמו אומץ וכישרון, ויש נרכשים כמו ניסיון".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"לא. יזם הוא מישהו שהקים משהו חדש ושונה, ולא עוד משהו בגדר 'גם אני'".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"הוא קופץ מעל הפופיק. לפעמים זה טוב ולפעמים רע. כשזה רע - זה רע מאוד, וכשזה טוב - זה טוב מאוד".

* צריך גם מזל?

"בלי מזל קשה להצליח. להזדמנות שנקרת בדרכך, אני קורא מזל. ואם אתה לא נמצא במקום ובזמן הנכון, אין לך סיכוי להצליח. כששואלים אותי מה סוד ההצלחה שלך? אני תמיד עונה תלוי את מי אתה שואל. ידידיי יגידו שכולי כישרון, ואחרים יגידו הרבה מזל".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"לא נולדתי יזם. אמי (אבי נפטר כשהייתי בן שנתיים וחצי) תמיד אמרה לי שלא אהיה עצמאי כי אני 'פרופסור מפוזר'. היא לא חשבה שאלך לכיוון המסחרי אלא המדעי יותר. מה גם, שהיה לי חלום להיות כל חיי קיבוצניק, אבל רעייתי ז"ל לא רצתה בכך. כך שלא התכוונתי להצליח בשטח בו הצלחתי, פשוט נקרתה בדרכי הזדמנות: החברה בה עבדתי כשכיר, 'קדימה כמיקל קופוריישן', החליטה ב-1959 להוציא את ההפצה שלה לגורם חיצוני. מאחר שהכרתי היטב את הנושא, הצעתי את עצמי כמפיץ. בהמשך הדרך, בזכות אינטואיציה וקבלת החלטות נכונות, לדוגמה שבכל בית יהיה מוצר שלי, תשלובת סנו הגיעה לאן שהגיעה".

* טיפ ליזם: "לא לנסות להוכיח את צדקתך בכל מחיר"

"להכיר היטב ומבעוד מועד את השטח אליו נכנסים. אם לא מכירים, קודם להתגלח על זקנם של אחרים ואז להיכנס. חשוב לא-להיכנס או לא-לקבל החלטות אינטואיטיביות שעלולות לגרום לטעויות יסודיות גדולות. טעויות קטנות עוד אפשר לתקן. ואם טעית, אז להיות בעל יכולת להודות בטעות ולא לנסות להוכיח את צדקתך בכל מחיר, אפילו במחיר של יציאה מהעסק בזמן".

"היזם הישראלי מונע יותר מהישרדות בהשוואה ליזמים בעולם"

דב מורן, 55, ממציא ה"דיסק און-קי", מייסד ומנכ"ל מודו

דב מורן, מייסד ומנכ
 דב מורן, מייסד ומנכ

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"בטח שיש, ורואים את זה כבר בגיל צעיר".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"התכונה הבולטת אצל יזמים היא יצירתיות, והתכונה הבולטת אצל יזמים מוצלחים היא יכולת עמידות".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"יכולת ריצה למרחקים ארוכים היא מולדת או נרכשת? מובן שזהו צירוף. מי שנולד חסר חוש יזמי, כנראה לא ייהפך ליזם. מי שנולד עם חוש יזמי אבל לא לוקח את זה עד הסוף ולא נלחם, לומד ומשתפר - כנראה לא יהיה יזם מוצלח".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"לא. רוב בעלי העסקים הם 'גם אני'. יש שלוש חנויות נעליים ברחוב? אני פותח את הרביעית, ובהתאם גם הרווחים או ההפסדים של רוב בעלי העסקים הקטנים. אבל, לגיטימי גם להגדיר כיזם אחד שפתח חנות פלאפל, במיוחד אם הוא פותח אותה נניח באיסלנד או בבודקה מול בה"ד 1".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"היזם הישראלי מונע יותר מהישרדות בהשוואה ליזמים אחרים בעולם, וזה טוב ורע. טוב - כי חשיבת ההישרדות מאפשרת פתרונות יוצאי דופן. רע - כי אם זה המניע המרכזי זה עלול להוות דרייב לאקזיט מוקדם".

* צריך גם מזל?

"כל הצלחה מלווה בסיפורי מזל. מאידך, יזם טוב יוצר לעצמו הרבה הזדמנויות שלכל אחת יש סיכוי קטן. כשהזדמנות כזו מצליחה זה נשמע כמו: 'וואו, איזה מזל היה לי'".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"לרקע המשפחתי יש השפעה מסוימת. סיכויך להיות אצן מצליח גדולים יותר אם נולדת להורים אצנים, אך לא בהכרח. אותו דבר ביזמות. במקרה שלי, אבי היה עצמאי, בעל מוסך. אבל מי שבאמת השפיע עליי הוא סבי, עמו חייתי בחדר אחד עד מותו, שבוע לפני גיוסי לצה"ל. סבי היה יזם בטירוף: בנה בפולין מפעל לסכו"ם על בסיס ידע איטלקי, הקים בנק, ייבא מאנגליה לפולין ציוד לקידוח, קנה שדות נפט והמציא דברים רבים. אני מניח שהרוח היזמית שלו השפיעה עליי. לאחר מכן, ב'אמ-סיסטמס' זה היה מאבק ההישרדות. בשלב כלשהו זה נהפך לתוחלת חיים, המטרה הזו של ליצור ערך. הצלחתי כי לא נשברתי ולקחתי לאורך הדרך כמה החלטות נכונות, וגם כי היה לי מזל".

* טיפ ליזם: "לעבוד קשה ולמצוא חברים עם ראש דומה"

"להיוולד יזם, להיות עדכני, לעבוד קשה ולמצוא חברים עם ראש דומה. ואחרי שהתחלת, לאחוז חזק ולקחת החלטות נכונות".

"יותר אופטימי, פחות יורד לפרטים ולוקח יותר סיכונים"

דב לאוטמן, 74, מייסד דלתא ויזם חברתי

דב לאוטמן, מייסד דלתא / עינת לברון
 דב לאוטמן, מייסד דלתא / עינת לברון

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"לא יודע אם יש דבר כזה 'טיפוס יזמי', אבל בהחלט יש דבר כזה 'יזם מלידה'".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"אופטימיזם, אינטליגנציה, יכולת התגברות על מכשולים, תעוזה, הסתכלות קדימה, לקיחת סיכונים, חוסר פחד מירידה לפרטים בעת הצורך ואמונה. אופטימיזם עם רגליים על הקרקע היא התכונה החשובה ביותר. אם אתה פסימי ולא מאמין, לא תוכל להיות יזם. מי שעל כל דבר מחפש את השלילה ואת ה'למה לא' במקום את ה'למה כן', לא יהיה יזם. מנהל כספים צריך להיות פסימיסט והיזם אופטימיסט. אגב, שילוב של שניהם הוא שילוב מנצח".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"אני חושב שזה מולד, אך דורש שיפוצים בדרך של למידה וסקרנות".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"הגדרה סוחפת זו איננה נכונה. אדם שפותח חנות ילדים באזור שאין בו חנויות ילדים או שיש לו מוצרים תחרותיים, הוא יזם. ואילו, זה שפותח עוד חנות כמו חנויות אחרות, איננו יזם ויש סכנה שלא יצליח. יזם לא חייב להמציא משהו מחדש אלא ליזום יוזמות שונות כדי להצליח. אגב, גם מנכ"ל שכיר של חברה גדולה שרוצה להצליח בתפקידו, צריך להיות עם תכונות של יזם ולהתנהל כאילו החברה היא שלו".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"היזם הישראלי בהשוואה לאירופאי, למשל, יותר אופטימי ופחות יורד לפרטים. במידה מסוימת, הוא גם לוקח יותר סיכונים".

* צריך גם מזל?

"אני לא מאמין במזל לאורך זמן. אין מקום להגדיר יזם כבעל מזל, או שהאמונה שלו במזלות הופכת אותו ליזם מצליח. מי שמאמין רק בכוח המזל, לא יגיע רחוק".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"לאדם שגדל בבית יזמי, יש במידה מסוימת סיכוי טוב יותר להצליח כיזם. מאידך, אין זה אומר שרק בזכות זה יהיה יזם מצליח. אבי היה יזם. ב-1947 הוא חולל מהפכה כשהיה הראשון שמכר עטים כדוריים בחנות מכשירי הכתיבה שלו. עד אז כולם כתבו בעפרונות או בעטים נובעים. בהמשך, הוא הקים את מפעל 'גלובוס' לייצור עטים כדוריים, ועליי כילד הוטלה המשימה לבדוק כמה מילים אפשר לכתוב עם עט כדורי.

"למזלי הוא מכר את המפעל כשחזרתי מלימודים בארה"ב. זה אפשר לי להיכנס בגיל 27 לתפקיד מנכ"ל סברינה ולהיחשף אל עולם הטקסטיל. את דלתא הקמתי בזכות תחזיות גבוהות שהצגתי לבנקאים. ארנסט יפת, המנכ"ל המיתולוגי של בנק לאומי, לקח אותי לארוחת צהריים ואמר לי שאני הראשון שהוא המליץ לתת לו הלוואה על בסיס אישיות, נחישות ויזמות ולא על בסיס שיעבוד נכנסים. זה אפשר לי להעז וללכת על קנה מידה גדול, למרות הון עצמי קטן. אחרי עשור דלתא הפכה לאחת החברות הגדולות בארץ להלבשה תחתונה, ואחרי 20 שנה לאחת משלוש החברות הגדולות בעולם".

* טיפ ליזם: "להיות אופטימיסט עם רגליים על הקרקע"

"להיות אופטימיסט עם רגליים על הקרקע ולא אופטימיסט מרחף. וזה אומר, לקחת סיכונים מחושבים".

"בעל יכולת לשתף ולקחת פיקוד ואחריות, תכונות שנרכשות בצבא"

ראובן אגסי, 69, מייסד ויו"ר קוויקסופט

ראובן אגסי, מייסד ויו
 ראובן אגסי, מייסד ויו

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"טיפוס יזמי זה אדם לא-קונפורמיסט. אחד כזה שלא משלים עם מה שיש. מי שמשלים עם מה שיש, לא יודע שהוא צריך לעשות משהו אחר. יזם צריך להיות עם מנהיגות אישית, יכולת קבלת החלטות, והכי חשוב - עם רצון עז להוכיח לחבר'ה שהוא שונה".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"חשיבה מסודרת, יכולת לנתח דברים בצורה נכונה מבלי לחפף מה שלא נוח. והכי חשוב, יכולת לחשוב גם על התסריט הגרוע ביותר. הטעות הכי נפוצה אצל יזמים היא שהם שוכחים לבנות גם תרחיש שלילי".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"יותר נרכש ממולד. היזמים הטובים הם, כאמור, אלה שלא משלימים עם מה שיש ורוצים לשנות את העולם. מאידך, אני לא אומר שאם אתה לא כזה, לא תוכל להיות יזם. במהלך החיים צוברים ניסיון, והשאלה היא איך מתרגמים את הניסיון ואיזו פרשנות נותנים לו. אולם, אם אין לך יכולת קבלת החלטות קשות ולקיחת פיקוד, יהיה לך קשה להיות יזם".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"אם אין לך ערך מוסף, אז אתה לא יזם. בלי חדשנות ובלי יכולת ליישם את החדשנות לאורך זמן, זאת לא יזמות".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"יכולת לשתף אנשים גם ברגעים קשים ולקיחת פיקוד ואחריות - תכונות שנרכשות במהלך השירות הצבאי ומתוקף החיים במדינה עם לחצים".

* צריך גם מזל?

"אני לא מאמין במזל, אלא בדברים אחרים, למשל, שצריך לנצל קשרים וסיטואציות אליהן נקלעים. לא הייתי בונה על מזל, ומאידך - אני לא פוסל אותו".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"יותר קל, אך לא מספיק להיוולד להורים יזמים או עצמאים. כדי להצליח כיזם צריך להיוולד גם עם התכונות הנכונות. לי היה מזל שנפגשתי עם שי אגסי, בני. בגיל 50, אחרי שנים ארוכות כשכיר בתדיראן ובאלביט, הרגשתי שמיציתי את עצמי כשכיר בתעשייה וחיפשתי משהו שונה ואחר לעשות. שי פתח אותי לרעיונות חדשים וכך נולדה קוויקסופט, שלאחר מכן נמכרה לסאפ העולמית".

* טיפ ליזם: "תירגע, בלי רקע מתאים אי-אפשר להתקדם"

"לבנות טבלה של כל התכונות שלך, ולנסות לסווג את עצמך. להוריד לפחות 20% ממה שאתה מעריך את עצמך, ואז לראות איזה ציון אתה נותן לעצמך, ולא להגזים עם הציון. אם קיבלת ציון 7-8, המשך הלאה. פחות מזה, חבל על הזמן. טיפ נוסף, לא לחשוש לקחת סיכונים ולהמר. יש שחקני פוקר שמחזיקים את הקלפים קרוב לחזה מחשש שיתגלו, כשלפעמים כדאי להראות לאחרים שיש לך ביד קלפים טובים. כלומר, להמר. אם לא, כנראה שתישאר רק עם הקלפים ליד העין. טיפ נוסף הוא להכיר היטב את התחום אליו נכנסים. יש המון אנשים שאצה להם הדרך להיות יזמים, ואני אומר להם 'תירגעו'. בלי רקע מתאים בתחום בו רוצים לפעול כיזמים, אי-אפשר להתקדם".

"חסר עכבות, חוצפן ותזזיתי, בשל היעדר מסגרות ומוסכמות"

הרצל חבס, 50, יו"ר קבוצת חבס

הרצל חבס, יו
 הרצל חבס, יו

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"אני לא יודע אם יש דבר כזה 'טיפוס יזמי', אבל חייבים להיות לו מאפיינים, תכונות ודפוסי התנהגות שבלעדיהם לא יוכל להיות יזם".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"סקרנות, שאפתנות, אורך רוח ומוכנות לאתגרים מתמשכים. כדי להצליח באמת, יזם צריך להיות דינמו קטן ובעל אופי מסוים, המסוגל להדוף את כל אותם ספקנים וצרי דעת. יזם צריך גם להאמין בעצמו ובדרכו, אבל גם לא להיות תלוש".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"יזם צריך שילוב נכון של שניהם. לא כל אדם שנולד עם החושים הנכונים להיות יזם יכול להצליח ביישום הרעיונות היזמיים שלו, הוא צריך גם לדעת איך ליישם ולא רק מה ליישם".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"לא כל מי שפותח פיצוציה הוא יזם. רוב האנשים שפותחים עסקים הם מעתיקים, משחזרים או מאמצים יזמות קיימת ומוכחת של מישהו אחר. יזם אמיתי צריך ממד של קריאטיביות, משהו משל עצמו".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"חסר עכבות, חוצפן ותזזיתי כתוצאה מהיעדר מסגרות ומוסכמות המאפיינות, למשל, עסקים משפחתיים באירופה, שמקפידים לשמור על מסגרת ומסורת עסקית עשרות שנים ודורות".

* צריך גם מזל?

"למזל יש חלק חשוב ביזמות, הרבה יותר ממה שהיינו רוצים להאמין. המזל משחק תפקיד, אולם בטווח הארוך הוא לא צריך להיות פקטור. ביזמות, ללא ספק, מוטב להיות עם מזל מאשר בלי".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"ללא ספק, סיכויי ההצלחה של אדם שינק ונשם יזמות בבית, גדולים מסיכויו של מי שגדל בבית של שכירים. אולם, אם מקפידים על עקביות, שמירה על ערכים בסיסיים ולא מעגלים פינות, גם בן להורים שכירים יכול להצליח עסקית. אך לא רק. עליו להיות מחויב, גאה ולאהוב מאוד את מה שהוא עושה. כך אני נוהג מאז נכנסתי לעסק המשפחתי רשמית בגיל 21, ולא-רשמית הרבה קודם לכן".

* טיפ ליזם: "להבין שבסופו של דבר אף אחד הוא לא פרש בודד"

"לעשות את הבחירות הנכונות, להיות עם מספיק ביטחון עצמי שהוא מרכיב אקוטי ביזמות, ולהיות מלווה באנשים טובים כי בסופו של דבר אף אחד מאיתנו הוא לא פרש בודד. חשוב לדעת לבנות צוות מנצח ואיתו לצאת לקרב".

"ליזם הישראלי חריצות ורצון גדול לעשות כמה שיותר כסף"

רמי לוי, 55, מייסד רשת "רמי לוי שיווק השקמה"

רמי לוי, מייסד רשת
 רמי לוי, מייסד רשת

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"יש. זה אדם עם שאיפות לעשות, ליצור, להשקיע ולקחת אחריות".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"התכונה ההכרחית יותר בעיניי היא כוח רצון להתמיד וללכת עד הסוף עם המטרות".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"גם מי שלא נולד עם חוש יזמי אבל מאוד רוצה להיות יזם, יכול ללמוד מאחרים ולהצליח כיזם. כמו שאומרים, 'מכל מלמדיי השכלתי'".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"כל מי שמייצר מקומות עבודה, ולא משנה אם המציא את הגלגל או שכפל אותו, הוא יזם. לצערי, רבים מתייאשים מיזמות בגלל ביורוקרטיה וחסמים. צריך לחבק יזמים כי הם תורמים לצמיחת הכלכלה".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"חריצות ורצון גדול לעשות כמה שיותר כסף".

* צריך גם מזל?

"אמונה ומזל מהווים 85% מההצלחה של היזם. אם אין לך מזל, אתה יכול לנסות כמה שאתה רוצה - לא תצליח כיזם. כל מי שמאמין מבין שמזל זה מה שעוזר להצליח בעסקים".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"מטבע הדברים, לאדם שנולד להורים עצמאים יש סיכוי טוב יותר להצליח כעצמאי. אבל אני טוען שכל מי שמעז מנצח, גם אם הוא נולד להורים שכירים. לא נולדתי למשפחה עסקית והצלחתי בגיל 21 להקים מאפס את החנות הראשונה שלי בשוק מחנה יהודה בירושלים, ולימים את כל הרשת".

* טיפ ליזם: "יזמות עושים ביושר ובהתמדה, או לא עושים בכלל"

"אם לא עושים יזמות באמינות, בנאמנות, ביושרה ובהתמדה, אז לא עושים בכלל. שילוב של כל אלה, הוא הא'-ב' של כל העניין. חשוב גם, להימנע מלקיחת סיכונים מיותרים שעלולים לסכן את כל היזמות. כלומר, לעשות חשבון ולשאול את עצמך מה יקרה אם לא תצליח. ואם היזמות קורסת אסור להגיע למצב של פשיטת רגל וקריסה טוטלית שלך ושל הסביבה הקרובה שלך".

"האש הפנימית של היזם הישראלי הופכת את הבלתי-אפשרי לאפשרי"

עדי שטראוס, 43, מייסד עד'יס לייף סטייל

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"לחלוטין יש. מדובר בטיפוס שהוא במהותו Dreamer ומבצע, הוגה ומנהל, בעל תעוזה ועם יד על הדופק. מן יכולת המורכבת מניגודיות. כלכלנים מגדירים את כושר היזמות כגורם ייצור רביעי, אחרי חומרי גלם, עבודה והון".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"נדרשות תכונות שמשלבות אופי חזוני, ביצועי, חברתי ומעשי. בראש ובראשונה, היכולת לזהות צרכים, לראות עשרה צעדים קדימה ולהעז - זה השלב הראשון במחזור החיים של היוזמה. מעבר לכך, נדרשת יכולת, כריזמה ואמביציה לרתום את האנשים הרלוונטיים לטובת היוזמה. תכונה חשובה נוספת בשרשרת, היא היכולת להוציא רעיון מהכוח אל הפועל - תכונה הקשורה ביכולות ביצוע ובניהול. ולבסוף, לדעת לחבר את הרעיון בתוכנית למציאות בפועל - שאז נדרשות תכונות כמו סתגלנות, ערנות וגמישות".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"חשיבתו ותעוזתו של היזם היא אחד מסודות הצלחתו. נדרשת לו חשיבה יצירתית, ביקורתית, מערכתית וגמישה. טיפוח היזמות כרוך בפיתוח עצמאותו המחשבתית של הלומד, בעידוד ליצירתיות, לחדשנות לנטילת אחריות ובהוצאת רעיונות מהכוח אל הפועל".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"לא בהכרח. הקשר בין השניים מתקיים יותר כשמדובר בעסקים חדשים הקרובים ללבו של בעל העסק".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"היזם הישראלי התברך בלהיטות מרשימה, המתבטאת לפעמים גם בלקיחת סיכונים לא מחושבים. מן שילוב של שמחה ודחף המביאים איתה התרוממות מאתגרת לנצח את היוזמה כמעט בכל מחיר. מדובר באש פנימית שהופכת את הבלתי אפשרי לאפשרי. היזם הישראלי, יעשה הכול על מנת להניע את הסובבים אותו, כדי שהיזמות שלו תקבל חשיפה ותצא לפועל, גם אם זה על חשבון תכנון לא קפדני או עיגול פינות. הוא מנהל מרדף נחוש אחרי הזדמנויות ומנצל את כל המשאבים העומדים לרשותו. לא בכדי ידועה ישראל כמעצמת יזמות".

* צריך גם מזל?

"המזל הוא גורם אחד במכלול הגורמים המרכיבים יזמות. היה רצוי וכדאי שהמזל ישחק תפקיד מרכזי בכל מהלך ובכל שלב של התהליך, אך בפועל זה לא מציאותי. עסקים מצליחים ויזמויות טובות צריכות הרבה יותר ממזל".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"יזם זה סוג של אופי, ועם זאת בהחלט ניתן לספוג חינוך ליזמות. אני גדלתי בבית של יזמים, שם ספגתי יזמות מסביב לשולחן. היו שיחות שלימדו אותי איך לנתח מצבים ולשנותם ואיך ליצור מצבים חדשים. השיחות בבית לימדו אותי לפתח עצמאות מחשבתית, ועודדו אותי ליצירתיות, לחדשנות ולנטילת אחריות. כל אלה חידדו את הרצון שלי ליזום וגרמו ללהט שבי לפרוח ולהתעצם. עם זאת, העובדה שגדלים בבית של יזמים אינה ערובה להצלחה".

* טיפ ליזם: "התנסות הלכה למעשה היא הדבר החשוב ביותר"

"יזם לא יכול לעשות הכול בכוחות עצמו. לפיכך, חשוב שיבנה צוות שהמומחיות והיתרון היחסי של כל אחד מאנשי הצוות ישלימו את המשימה. צוות יזמי מהווה משאב תורם לפעילות היזמית ולמימוש המיזם. כמו-כן, התנסות הלכה למעשה היא הדבר החשוב ביותר ביזמות. יכולות מעשיות נחשבות לעתים כמשניות בחשיבותן ליכולות אקדמיות, אך בתחום היזמות הדבר אחרת. צריך לעשות".

"היזמים הישראלים בולטים בזכות התעוזה והחדשנות שלהם"

אלי זוגלובק, 40, יו"ר זוגלובק

אלי זוגלובק, יו
 אלי זוגלובק, יו

* יש דבר כזה "טיפוס יזמי"?

"בהחלט יש. יזם הוא אדם עם סקרנות לראות עולם וללמוד דברים חדשים".

* מהן התכונות ההכרחיות ליזם?

"יצר הרפתקנות וסקרנות טבעית לצלול למקומות חדשים ולא בהכרח בטוחים, ברורים ונוחים. בשלבים מתקדמים יותר של היזמות נדרשות שקדנות, חריצות ויכולת לרדת לפרטי פרטים. ליזום מבלי לדעת ליישם, נדון לכישלון. בתי הקברות מלאים ברעיונות טובים שאף אחד לא עשה איתם דבר. ההבדל הגדול בין יזמות לבין יזמות מוצלחת הוא הכישורים של היזם".

* החוש היזמי מולד או נרכש?

"הדרייב להיכנס ליזמות הוא כנראה מולד. אחר כך, את ההתמקצעות ביזמות ניתן לרכוש".

* כל בעל עסק הוא יזם?

"כל בעל עסק מצליח הוא יזם. בתנאי השוק התחרותיים של היום, אם לא הולכים קדימה, חוזרים אחורה. יזם שיודע לחדש יותר מהמתחרים, ילך קדימה".

* מה הם המאפיינים של היזם הישראלי?

"כמי שחי 14 שנה בארה"ב, אני יודע לומר שהיזמים הישראלים בולטים בכל מיני מקומות בזכות התעוזה והחדשנות. שומעים המון על יזמים ויוזמות ישראליות".

* צריך גם מזל?

"מזל בעיניי זה לא משהו 'באב אללה', אלה יותר כוחות שוק. כלומר, מזל זה מה המתחרים ותנאי השוק עושים ליזמות שלך".

* איך מסייע הרקע המשפחתי?

"יש לי המון חברים, במיוחד בארה"ב, עם נקודת פתיחה לא טובה שיצרה אצלם אמביציות גדולות להצליח כיזמים. כך, שרקע משפחתי לא משפיע על סיכויו של אדם להיות או לא להיות יזם. לי אישית היה קרש קפיצה גדול מאוד שאפשר לי לפתוח בארה"ב עסק מזון משלי תחת המותג Veggie Patch, שנמכר לפני כשנה לאסם נסטלה.

"קרש קפיצה זה בא לידי ביטוי בעזרה מאבא. בהתחלה העסק לא עבד ועמד על סף פשיטת רגל. היה צריך להזרים לעסק כ-1.5 מיליון דולר, אז התקשרתי לאבי בארץ ואמרתי לו שאני מוותר. הוא לא הסכים ושכנע אותי לא להתייאש ולראות איך אני מציל ומשפר את המצב. הזזתי את נקודות המכירה ממחלקות הבשר למחלקות הירקות וההצלחה הגיעה. הכפלנו את המחזור כל שנה, עד שמכרתי אותה לאסם נסטלה ב-20 מיליון דולר. היום אני מאמין שהצלחות באות עם המון טעויות, כישלונות ועבודה קשה".

* טיפ ליזם: "לדעת להסביר את היזמות ולהלהיב בה את הסביבה"

"לרדת לפרטי פרטים ולהבין את היזמות מ-א' עד ת' יותר טוב מאחרים, שאף אחד לא יתקיל אותך. וגם, לדעת להסביר את היזמות ולהלהיב בה את הסביבה".