יום של חדשות בתקשורת: אושר סבסוד 50% לממיר DTT

לאחר הודעת HOT ו-yes כי יציעו חבילות שידורים צרות, ועדת הכלכלה אישרה סבסוד לממיר "עידן +" עבור נזקקים ומעוטי יכולת בסך כ-190 שקל לממיר ■ ממיר "עידן +" יאפשר לצפות ב-5 ערוצים ללא חיבור לכבלים או ללוויין

יום של חדשות בשוק התקשורת: לאחר הודעת HOT ו-yes כי בכוונתן להציע חבילות שידורים צרות, צרכני הטלוויזיה שאינם מעוניינים בשירותי שתי החברות או בחבילות הערוצים שהן מציעות, ושוקלים לעבור לשירותי ה-DTT, מתבשרים כי ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') סבסוד של 50% לממיר הנדרש - כך נודע ל"גלובס".

הסבסוד מיועד לכ-200 אלף משפחות נזקקות ומעוטות יכולת (תמיכה המוערכת ב-190 שקל בלבד). ועדת הכלכלה ערכה דיון בנושא והכריעה היום, לאחר ששר האוצר יובל שטייניץ הוציא צו ובו קריטריונים מחמירים ביותר למי שיבקש תמיכה לרכישת ממיר לטלוויזיה הדיגיטלית.

לדברי מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, "אישור הצו היום מהווה מהלך חשוב המשלים את המהלך החברתי-צרכני הכולל של הענקת שידורי טלוויזיה איכותיים של הערוצים הפתוחים בישראל לכלל האוכלוסייה. הסיוע למשפחות מעוטות יכולת יתרום גם להרחבת מעגל הצופים בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בישראל ויגביר את החשיפה לשידורים הציבוריים. יש להדגיש כי אישור הצו מקדם את ההיערכות לסגירת מערך השידורים האנלוגי הצפוי בפברואר 2011, הכולל את רשות השידור וערוץ 2. הדבר יחסוך למעלה מ-50 מיליון שקל בשנה, ייפנה תדרים לטובת הרחבת מערך השידורים הדיגיטלי, יאפשר הכנסת טכנולוגיות שידור חדשניות ואף יהיה ידידותי ו'ירוק' יותר לציבור".

שינויים בהרגלי הצריכה

נזכיר כי "גלובס" חשף בחודש שעבר כי אדם נזקק שיבקש את עזרת המדינה ברכישת ממיר שיסייע לו לצפות ב-5 ערוצים בסיסיים ללא חיבור לכבלים או ללוויין, יידרש להגיש לאוצר מסמכים ממיסוי מקרקעין, מרשות השידור ומביטוח לאומי וקבלות על רכישת הממיר עצמו. האוצר גם קבע סך ההכנסה של לא יותר מ-4,317 שקל, כקריטריון נדרש.

אחת הסיבות המרכזיות בהשקת מערך "עידן +" היתה להטיב עם השכבות החלשות אשר אינן יכולות להרשות לעצמן לממן מנוי לכבלים או ללוויין. כבר כשהוציאו משרד התקשורת, האוצר והרשות השנייה את הטלוויזיה הדיגיטלית לדרך, דובר על כך שיינתן סבסוד למעוטי יכולת על מנת שאלה יחוברו למערך.

המערך הדיגיטלי (DTT) מאפשר לכל אדם לרכוש ממיר פרטי בעלות חד-פעמית של כ-400 שקל (בלי קשר לסבסוד) ולצפות בערוצים 2, 10, 1, 99 ו-33. המערך צפוי לגרום לנזקים מהותיים עבור HOT ו-yes.

HOT כבר הזהירה כי "החקיקה הענפה בתחום השידורים עלולה לגרום לשינויים בהרגלי הצריכה של מנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית. האמור עלול לגרום לירידה משמעותית בהכנסות החברה, ועלולה להיות לכך השפעה שלילית מהותית על עסקיה ועל תוצאותיה העסקיות העתידיות של החברה בהקשר זה".