ת"א זינקה לקראת סיום: המעו"ף הוסיף 1%, אפריקה טסה 15%

נתון מאקרו חיובי משוק התעסוקה בארה"ב הוביל המדדים לראלי בשעה האחרונה ■ אפריקה ריכזה מחזור של קרוב ל-50 מיליון שקלים על רקע המלצה של מריל לינץ' אמש ■ המשקיעים חוששים מהתלקחות ביטחונית

האופטימיות בארה"ב באשר לשוק התעסוקה והאופטימיות ברוסיה באשר לשוק הנדל"ן והשפעתה על אפריקה-ישראל הביאו את הבורסה בת"א לרשום עלייה מרשימה לקראת תום יום המסחר היום (ד'). המסחר נפתח במגמה מעורבת, עבר לירידות שערים עם היוודע ניסיון ההתנקשות הכושל בנשיא איראן אחמדינג'ד - ונחתם בעליות שערים של יותר מאחוז במדדים המובילים. החוזים על מדדי וול סטריט שאותתו מוקדם יותר על ירידה התהפכו גם הם והצביעו לפני סיום המסחר בת"א על עליות שערים של עד 0.3%.

בבית ההשקעות מיטב ערכו אתמול שיחת ועידה עם יועצי השקעות. צבי סטפק, יו"ר מיטב ומנהל השקעות ראשי, אמר כי "ניתן להשוות בין שני האפיקים - מניות ואגרות חוב. ברמה העקרונית, אם איגרת חוב ממשלתית ל-10 שנים נסחרת בתשואה שנתית לפדיון ברוטו של 4.5%, כפי שהמצב היום, מכפיל הרווח שלה הוא כ-22. לעומת זאת, אם התשואה על ההון העצמי בבנקים הישראליים עומדת לאורך זמן על רמה מייצגת של 10% הרי שהחזר ההשקעה ברמה הנוכחית יושג בתקופה קצרה יותר של 10 שנים".

נכון, אומר סטפק, "עם רמת בטחון נמוכה יותר. הפער בין התשואה הצפויה על אג"ח ממשלתי ל-10 שנים (4.5% לשנה) לבין התשואה הצפויה על מניות בנקים למשל (10% לשנה), הוא כיום 5.5% , שזה יותר משיעור פרמיית הסיכון הסבירה שצריכה לעמוד על כ-3%. לכן, פרופיל הסיכוי/סיכון של שוק המניות נראה הרבה יותר טוב מאשר הפרופיל של איגרות החוב של ממשלת ישראל. חשוב עוד להדגיש, ששוק המניות פרץ לאחרונה קו התנגדות טכני חזק, ואם הוא יתמיד וישאר מעליו בימים הקרובים, זה יקבל חיזוק. ניתוח טכני מבחינתי אינו קובע החלטות השקעה, אבל הוא כן כלי עזר, ומכיוון שאני חושב שהשוק מתומחר בסדר גמור, הרי שזו נקודת חיזוק נוספת בהסתכלות על השוק".

בשיחה שערכנו עם סוחר בכיר בשוק נאמר כי "אפשר להזדקן מול המסך. התקריות הביטחוניות האחרונות הוציאו את טיפת האופטימיות שעוד הייתה בשוק. מי יעז ללכת עכשיו לונג כאשר הוא יכול לקבל בבוקרו של יום המחרת הכרזת מלחמה או תקרית נוספת?"

נתוני המאקרו החשובים שהתפרסמו אחה"צ בזירה העולמית נתנו גם הם אותותיהם בת"א: באירופה התפרסם מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים לחודש יולי, שעמד על 55.8 נק' לעומת צפי ל-56 נק' ובארה"ב התפרסם סקר ה-ADP על שוק העבודה בסקטור העסקי, שהצביע על תוספת של 42 אלף משרות לעומת צפי של בין 35-38 אלף משרות בלבד.

אפריקה סקטור הגז הטבעי במרכז

מניית היום היא ללא ספק אפריקה של לב לבייב שזינקה בשיעור חד על רקע המלצה שפירסמה מריל לינץ' אתמול לאפי פיתוח כאשר המשקיעים מעודדים מהתאוששות שוק הנדל"ן ברוסיה והצריכה במדינה - התאוששות שעשוייה לתת את אותותיה בתוצאות הפרוייקטים המרכזיים של אפריקה במדינה. המנייה רשמה זינוק מרשים בשעות האחרונות למסחר.

סקטור חיפושי וקידוחי הנפט והגז הטבעי המשיך לרכז גם היום עניין רב. שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו ובכירי משרדו נפגשו אתמול (לאחר סיום המסחר), עם מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, צ'אק דוידסון, ההנהלה הבכירה של החברה ומנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור. בהודעה מטעם המשרד נאמר כי בפגישה נדונו האפשרויות השונות לקידום קליטת הגז הטבעי ממאגר "תמר", נוכח צרכי הגז העתידיים של מדינת ישראל. בין היתר הציג דווידסון ללנדאו את החלופה של הזרמת הגז מתמר דרך אסדת הקידוח של ים תטיס בשדה מרי. לנדאו תיאר בפני מנכ"ל נובל את תוכניות משרד התשתיות להקים את תחנת הכוח החדשה באשקלון במתכונת דו-דלקית. נציין את שותפות רציו שריכזה אתמול מחזורי ענק וגם את ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים.

נזכיר כי אתמול פרסמה חברת IPC‏ הערכת שווי לפיה השווי של חלקה ברישיונות הימיים "מירה" ו"שרה" עומד על כשני מיליארד דולר. IPC‏, הנמצאת בבעלות משקיעים מצפון מאמריקה, היא שותפה זוטרה בקבוצה המחזיקה ברישיונות "שרה" ו-"מירה", שבראשותה עומדים עופר נמרודי (באמצעות חברת הכשרת הישוב ) וצחי סולטן ונוחי דנקנר ממודיעין .

בנק דיסקונט ניו יורק דיווח על תוצאותיו הכספיות לרבעון השני של השנה (טיוטת הדו"חות). הבנק סיים את הרבעון ברווח נקי בסך של כ- 13.1 מיליון דולר, עליה בסך של כ- 6.5 מיליון דולר (בשיעור של כ- 97.5%) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה בסך של כ- 1.4 מיליון דולר (בשיעור של כ- 9.8%) בהשוואה לרווח הנקי ברבעון הקודם.

במניות הדואליות נציין את טבע שאמנם רשמה ירידה קלה עקב פער שלילי בתחילה - אך שיפרה במחצית השנייה של היום. תהליך דומה עברה גם מניית טאואר .לצידן, פריגו רושמת עלייה חדה במיוחד. טבע, אגב, דיווחה אמש כי קיבלה את אישור הרשויות באירופה לרכישת רציופארם.

נובה המשיכה היום בעוצמה את המומנטום החיובי לאחר שזינקה אתמול בוול סטריט במחזור ענק בעקבות הדו"חות החזקים לרבעון השני.

חברת אורכית פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני. בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של 1.7 מיליון דולר לעומת 1.6 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה דיווחה אורכית על הפסד של 7.7 מיליון דולר, 40 סנט למניה, לעומת הפסד של 6.1 מיליון דולר, 37 סנט למניה, ברבעון הקודם והפסד של 5.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ההנפקה של חברת הביומד די מדיקל בניו-יורק מסתבכת. הבוקר שיגרה החברה הודעה לבורסה כי טרם הושלם תהליך התמחור בהנפקה, כלומר טרם נקבע מחירן הסופי וכמות המניות הסופית אשר החברה תמכור במסגרת ההצעה לציבור בארה"ב ובשלב זה קיימת אי בהירות באשר לעיתוי השלמת התהליך.

במכרז מקדים למשקיעים מסווגים שקיימה אתמול אליאנס , הוגשו הזמנות לרכישת אגרות חוב בהיקף של כ-184 מיליון שקל, מתוכן קיבלה אליאנס התחייבויות מוקדמות של משקיעים מסווגים לרכישת 108 מיליון שקל ע.נ. בשיעורי ריבית של עד 6.7% לשנה. אגרות חוב אלה דורגו על ידי מידרוג בדירוג A3. בעקבות הביקושים הערים, החליטה אליאנס להגדיל את היקף ההנפקה לציבור מ-120 מיליון שקל ל-135 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]