מומחה אמריקני: יש סיכוי למצוא מאגר גז הגדול ב-50% מ"תמר"

ד"ר כריס שנק, חוקר בכיר מהמכון הגיאולוגי של ממשלת ארה"ב (USGS), עמד בראש צוות גיאולוגים שמיפה את פוטנציאל תגליות הנפט והגז באזור ■ שדה הגז הטבעי הגדול ביותר העשוי להימצא מול חופי ישראל הוא בהיקף של 12 TCF

שדה הגז הטבעי הגדול ביותר העשוי להימצא מול חופי ישראל הוא בהיקף של 12 טריליון רגל מעוקבת (TCF), כ-50% יותר מ"תמר", כך מעריך ד"ר כריס שנק, חוקר בכיר מהמכון הגיאולוגי של ממשלת ארה"ב (USGS), שעמד בראש צוות גיאולוגים שמיפה את פוטנציאל תגליות הנפט והגז באזור.

בהרצאה שנשא אתמול במכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית ניתח שנק את ממצאי המחקר, שפורסמו במרץ האחרון. ההערכה לגבי השדה הגדול ביותר היא בהסתברות ממוצעת. לדברי שנק, קיימים סיכויים למציאת שדה בהיקף גדול יותר - אך הם נמוכים יותר.

כך, למשל, קיים סיכוי "נמוך ביותר" למציאת "מגה שדה גז" בהיקף של 30 TCF - להערכת שנק מדובר בסיכוי של 1 ל-1,000. בהתייחס לכך ציין שנק, כי גיאולוגים ישראליים עמם שוחח מעריכים כי הפוטנציאל ב"לוויתן" יכול לנוע בין 14 ל-25 TCF. נובל אנרג'י, בעלת הרישיון באזור המעריכה כי קיימת הסתברות של 50% למציאת 16 TCF בלוויתן. לדברי שנק, "שדה גז של 16 TCF נחשב ליוצא דופן בקנה מידה עולמי".

שנק הוא חוקר בכיר בפרויקט של הממשל הפדרלי בארה"ב למיפוי עולמי של הפוטנציאל לתגליות נפט וגז טבעי ב-130 אזורים גיאוגרפיים בעולם. במסגרת זו ערך הצוות מיפוי של האגן הלבנטיני, הנמצא מול חופי ישראל, דרום לבנון, קפריסין ועזה. שטח האזור שמופה עומד על 47 אלף קמ"ר, כפליים משטחה היבשתי של ישראל, והעבודה התבססה במידה רבה על מידע שהתקבל ממחקרי עבר שערכו גיאולוגיים ישראלים.

ביוני האחרון פרסמה נובל אנרג'י את ממצאי הסקר התלת מימדי שלפיהם קיימת הסתברות של 50% להימצאות גז טבעי בהיקף 16 TCF במבנה "לוויתן" הנמצא כ-130 ק"מ מערבית לחופי חדרה בשטחי רישיונות של נובל אנרג'י , קבוצת דלק ורציו .

מדברי שנק עולה כי מבנה לוויתן עשוי להיות השדה הגדול ביותר שיימצא באזור, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות רק לאחר קידוח האקספלורציה הצפוי להיערך באתר בסוף שנה זו.

המחקר האמריקני העריך כי הפוטנציאל הכולל של שדות הגז הטבעי העשויים להימצא באגן הלבנטיני מגיע ל-122.4 TCF, לפי התרחיש החציוני (median). ההערכה המקבילה לגבי נפט מדברת על פוטנציאל להימצאות מרבצי נפט בהיקף כולל של 1.7 מיליארד חביות.

שנק ציין, עם זאת, כי עורכי המחקר העולמי גילו כי הם מתקשים להעריך במדויק מה תהיה החלוקה בין נפט לגז טבעי. בין היתר ציין שנק כי מבנים רבים היכולים להכיל נפט וגז נמצאים מול חופי דרום לבנון. בנוסף הוא ציין מבנים גיאולוגיים מול חופי ישראל המכונים "קניון אשדוד" ו"קניון אפיק". שנק הדגיש כי ממצאי המחקר מתייחסים לכלל מרבצי הגז והנפט ולא רק במאגרים שיש כדאיות כלכלית להפקתם. לדבריו "לא קיבלנו מהממשל האמריקאי את המנדט לנסות ולהעריך אלו מהתגליות הן גם מסחריות ולכן התייחסנו לכל מרבצי הגז והנפט שקיימת אפשרות טכנית להפקתם".