פרשת מסמך גלנט: היועמ"ש וינשטיין מעכב את מינוי הרמטכ"ל

(עדכון) - ניצב יואב סגלוביץ הורה לפתוח בחקירה פלילית שעניינה תלונת חשד לזיוף מסמך של משרד ארד תקשורת בנוגע לקמפיין הרצת אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל ■ אייל ארד: "מסמך גלנט מזויף - מוכן להיבדק בפוליגרף"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פתח בחקירה פלילית בפרשת זיוף המסמך האסטרטגי בפרשת גלנט-ארד. בתוך כך הקפיא וינשטיין גם את בחירת הרמטכ"ל עד לבירור פרטי הפרשה.

"אין מניעה משפטית בהמשך קיום התייעצויות וראיונות לקראת מינוי הרמטכ"ל הבא, אך נוכח הנסיבות ועל רקע השלכות אפשריות של בירור התלונה, לא ניתן יהיה, בשלב זה, להחליט על בחירת הרמטכ"ל עד למיצוי בירור התלונה, שייעשה כאמור בהקדם האפשרי", הודיעו מלשכת היועמ"ש.

הדברים נמסרו בתום ישיבה דחופה ודרמטית שהתקיימה בהשתתפות פרקליט המדינה, משה לדור, ראש אגף חקירות, ניצב יואב סגלוביץ' ובכירים נוספים, בסיומה הורה וינשטיין לחקור במהירות את תלונתו למשטרה של אסטרטג התקשורת אייל ארד, שטען כי המסמך האסטרטגי בפרשת גלנט, שבראשו מתנוסס סמל משרדו, זויף.

חקירה פלילית ביאחב"ל

ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, הורה לראש יחידת להב 433, ניצב דוד מנצור, לפתוח בחקירה פלילית שעניינה תלונת חשד לזיוף מסמך של משרד ארד תקשורת, בנוגע לקמפיין הרצת אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. החקירה תבוצע על-ידי מפלג פשיעה בינלאומית ביאחב"ל.

הפרשה, שהחלה אך הבוקר, עת הגיש ארד את תלונתו למשטרה, זוכה למענה מהיר במיוחד.

כזכור, בסוף השבוע נחשף מסמך בו הוצגה כביכול תוכנית אסטרטגית שמטרתה להביא לבחירתו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל. עם פרסומה קראו בכירים בצה"ל לקיים חקירת משטרה מהירה שתבדוק אם המסמך אמיתי או מזויף.

ברק: לברר במהירות את אמינות המסמך

בתוך כך הגיב הערב שר הביטחון אהוד ברק לראשונה על הפרשה. ברק אמר כי הוא "משוכנע כי ניתן ודרוש לברר במהירות את אמינות המסמך ולחשוף את זהות מי שעומדים מאחוריו".

מלשכת ברק נמסר כי השר "פעל בעצה אחת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעניין הפנייה אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כדי שיבחן את אמינות המסמך שפורסם בערוץ 2".

ארד: "מסמך גלנט מזויף"

מוקדם יותר היום פורסם כי אסטרטג התקשורת אייל ארד הגיש הבוקר תלונה למשטרה, בטענה כי המסמך האסטרטגי בפרשת גלנט - שבראשו מתנוסס סמל משרדו - זוייף.

כזכור, בסוף השבוע נחשף מסמך בו הוצגה כביכול תוכנית אסטרטגית שמטרתה להביא לבחירתו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל. עם פרסומה קראו בכירים בצה"ל לקיים חקירת משטרה מהירה שתבדוק אם המסמך אמיתי או מזויף.

"באתי עכשיו מתחתנת משטרה - מרגע שנכנסתי למשטרה והגשתי תלונה, אם היא תלונת-שווא אז עברתי עבירה פלילית וחשפתי את עצמי להליך פלילי. אני יודע בוודאות כי המכתב הזה לא נכתב על-ידי, לא על-ידי שותפיי ולא על-ידי אף אחד מעובדי משרדי", אמר ארד לאחר הגשת התלונה בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל.

לדבריו, "אף איש מקצוע לא כותב דברים כאלה - גם אם הוא אומר אותם. ייעוץ הוא הליך אישי שניתן בארבע עיניים, ולא נכתבים עליו פרוטוקולים - בוודאי לא על נייר עם לוגו של החברה. מי שטוען כך מראה חוסר הבנה במהות השירות".

ארד הוסיף ואמר כי הוא מוכן להעמיד את עצמו, אם יתבקש, לבדיקת פוליגרף, על אף שאינו מחוייב בכך.

עוד הוא טוען כי הפעם האחרונה בה עמד בקשר כלשהו עם גלנט היתה לפני כשנתיים, כאשר ביקש ממנו לסייע לבנו בהעלאת הפרופיל הצבאי שלו - ומאז לא עמד איתו בקשר מקצועי כלשהו. עוד אמר כי יש לו "ספקולציות באשר לאנשים שייתכן שעומדים מאחורי היוזמה הזו".

אשכנזי: "מסמך גלנט" עלול לפגוע בצה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, התייחס היום לראשונה לסערה סביב "מסמך גלנט", בו מופיעות הנחיות שמטרתן לסייע לאלוף יואב גלנט להתמנות לרמטכ"ל הבא. "אני מצר על כך שלתוך התהליך החשוב והרגיש של מינוי רמטכ"ל, נכנסו נושאים ועיסוקים שיש בהם כדי לפגוע קשות בצה"ל ובאמון הציבור בו", כתב אשכנזי.

"אני סבור כי כל אחת משתי האפשרויות הנידונות בתקשורות - הן הגירסה לפיה מדובר במסמך אותנטי ואמין, והן אם מדובר במסמך מזויף - חמורות מאוד ודורשות בירור וחקירה מעמיקים", הוסיף הרמטכ"ל, והודיע כי צה"ל ישתף פעולה עם כל חקירה שיוחלט עליה ושתבוצע על-ידי הגוף שיסוכם".

הרמטכ"ל הוסיף כי הוא מקווה כי האמת תצא לאור מוקדם ככל האפשר, "על מנת שלא ייוותר צל צילו של חשד על אף אחד מהמעורבים - אם זה קצין או אם אזרח".

למרות פרשת המסמך, נפגש בצהריים שר הביטחון, אהוד ברק, עם סגן הרמטכ"ל, האלוף בני גנץ. זו פגישת העבודה הרשמית הראשונה בכל הקשור למרוץ לכס הרמטכ"ל.

ליפקין-שחק לאלופי המטכ"ל: "אני מתבייש"

"פרשת מכתב גלנט היא שערורייה שאין כדוגמתה", אמר הבוקר הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק בראיון מיוחד לגלי צה"ל. ליפקין-שחק הוסיף ואמר כי לטעמו "אסור להתפשר על פחות מלגלות מי עומד מאחורי המסמך". בסופו של הראיון פנה בנימה אישית לאלופי המטכ"ל ואמר להם: "אני מתבייש".

"אני נזהר מלקפוץ למסקנות", אמר הבוקר ליפקין-שחק. "המסמך, בין אם אותנטי או מזויף, חמור מאיזה צד שלא נסתכל עליו - אי-אפשר לחיות יום אחד בלי לבדוק חקירה יסודית ולחקור את המניעים של מי שכתב אותו ומה שעומד מאחוריו - בין אם הוא בא למנוע את מינויו או לאפשר את מינויו. צריך לחקור את זה עד הסוף וביסודיות".

"זאת חקירה שצריכה להיות מנוהלת על-ידי השב"כ וצריכה להיעשות על-ידי טובי החוקרים של האירגון. החקירה צריכה להיעשות לא בהכרח רק במחשבים - מה שברור לי הוא שהחקירה כבר היתה צריכה להתחיל ביום שישי בערב. הזמן שעובר למי שלא עומד מאחורי המסמך מאפשר לו לנקות מחשבים, להשמיד מחשבים".

ליפקין-שחק קרא להמשיך את סבב השיחות ואת ההליך למינוי רמטכ"ל חדש: "אי-אפשר לעצור את ההליך - הבעיה היא לא עם מי שר הביטחון ידבר, אלא הצורך להבהיר לו, למועמדים ולציבור מאיפה המכתב יצא ומה היתה מטרתו. שר הביטחון לא יכול נכון לעכשיו לגבש את ההמלצה שלו לרמטכ"ל הבא לפני שיידע מה עומד מאחורי המסמך הזה".

"החקירה הזאת היא מעבר לצה"ל", הבהיר. "לא אייל ארד והמשטרה צריכים לחקור - זה התפקיד של לשכת ראש הממשלה ומשרד הביטחון".

נחמן שי: "לא מאמין שגלנט עומד מאחורי המסמך"

גם דובר צה"ל לשעבר, נחמן שי, התייחס לדברים ואמר הבוקר כי לטעמו מדובר במסמך רציני ואסטרטגי שאיש מקצוע ניסח, אך לדבריו הוא אינו מאמין כי גלנט עצמו עומד מאחורי המסמך, "כי צריך להיות טיפש מוחלט, והוא לא, כדי להרוס את הקריירה הצבאית שלו במעשה חסר אחריות שכזה".

עם זאת, לדברי שי הוא אינו פוסל שגורם חיצוני מנסה לסייע לו בצורה כלשהי, על-ידי הצגת תוכנית פעולה להביא למינויו כרמטכל.

"מקדנציה לקדנציה זה הולך ונהיה יותר ויותר רע - אני לא מופתע כי העולם נהיה יותר ויותר מיוחצן", אמר שי והוסיף: "בואו לא נהיה נאיביים, אפילו שר הביטחון הנוכחי שלנו יודע היטב איך מפלסים את הדרך לרמטכ"לות; הוא יודע יותר טוב מכל דבר אחר לקבוע מהם הכוחות פה".