"תוכנית תמריצים שנייה בארה"ב עלולה ליצור חוסר ודאות"

כך העריכו שני שרי אוצר לשעבר, פול אוניל ורוברט רובין בראיון רשת CNN ■ אוניל: "לדעתי אנחנו מתקדמים בקצב מאוד הדרגתי אבל המצב אינו נורא" ■ הנשיא אובמה יכול "לעשות הבדל אדיר" אם יקדם רפורמת מס מעמיקה, בייחוד במשהו "פשוט" כמו המע"מ

כלכלת ארה"ב תשתפר באיטיות, וקרוב לוודאי שסבב נוסף של תמריצים פיסקליים לא יהיה יעיל. כך העריכו שני שרי אוצר לשעבר, פול אוניל ורוברט רובין.

רובין, שכיהן כשר אוצר בממשלו של הנשיא הדמוקרטי ביל קלינטון, אמר שלארה"ב "תהיה צמיחה איטית ומזגזגת". הוא אמר את הדברים בראיון לרשת הטלוויזיה CNN שהוקלט מראש וישודר היום (א'). "תוכנית תמריצים משמעותית שנייה" עלולה ליצור חוסר ודאות ולפגוע באמון, העריך רובין.

פול אוניל העריך כי לחברות יש חששות בנוגע לביקוש, והן לא ירחיבו את פעילותן וישכרו עובדים חדשים לפני שהמכירות ישתפרו. אוניל כיהן כשר אוצר בממשלו של הנשיא הרפובליקני ג'ורג' בוש.

"לדעתי אנחנו מתקדמים בקצב מאוד הדרגתי", אמר אוניל. "אבל המצב אינו נורא". אוניל, המכהן כעת כיועץ בכיר בבלקסטון גרופ, הפועלת מניו יורק, אמר שהנשיא הדמוקרטי ברק אובמה יכול "לעשות הבדל אדיר" אם יקדם רפורמת מס מעמיקה, בייחוד במשהו "פשוט" כמו המע"מ.

ממשל אובמה אמר כי לא יאריך את הקלות המס שהעניק ממשל בוש למשקי בית שהכנסתם עולה על 250 אלף דולר בשנה, אך יאריך את הקלות המס למשקי בית שהכנסתם נמוכה מסכום זה. הקלות המס, שנכנסו לתוקפן ב-2001 ו-2003, בהתאם, יפקעו ב-31 בדצמבר.

רובין אמר כי היה מכונן לאלתר מס עיזבון, מעלה מסים לאמריקנים בעלי הכנסות גבוהות, מותיר על כנם "לתקופה בלתי מוגבלת" את שיעורי המס הנוכחיים למעמד הבינוני, ומנסה "בששת החודשים הבאים לנקוט צעדים התחלתיים רציניים מאוד לצמצום גירעון שיתבצע מתי שהוא בעתיד".

רובין תמך בדחיית ביטול קיצוצי המס למעמד הבינוני, בגלל "פגיעותה" של הכלכלה ושיעור האבטלה הגבוה.

ברבעון השני צמחה כלכלת ארה"ב בקצב נמוך מהמצופה של 2.4%, בשל ההאטה בהוצאות הצריכה והתרחבות גירעון הסחר. כך עולה מנתונים שפרסמה הממשלה ב-30 ביולי.

מספר המועסקים במגזר הפרטי - נתון שאינו כולל עובדים בגופים ממשלתיים - גדל ביולי ב-71 אלף, לאחר עלייה של 31 אלף ביוני, שהיתה קטנה מהמצופה, על פי נתונים שפרסם משרד העבודה בוושינגטון ב-6 באוגוסט. סך מספר המועסקים ירד ב-131 אלף, עקב פיטוריהם של העובדים הזמניים שנשכרו לערוך את מפקד האוכלוסין. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 9.5%.

רובין הסביר כי ימי ממשל קלינטון, שבמהלכו נוצרו 22.8 מיליון מקומות עבודה חדשים, "היו תקופה יוצאת דופן". רובין בחר גם להחמיא לבוס לשעבר ואמר ש"הנשיא היה מעולה בכל הנוגע למדיניות כלכלית".

לדעתו של רובין, כעת נמצאת המדינה במצב מאוד שונה, ולכן יש קושי ליצור מקומות עבודה חדשים בקצב מהיר יותר, כמו בתקופת קלינטון. "אובמה עשה הרבה, בהתחשב בנסיבות הנוכחיות שבהן הוא פועל", אמר רובין.

"אבל כעת הוא מתמודד עם סוגיות סבוכות מאוד. רובין הוסיף, "לדעתי כולנו צריכים למצוא דרך כלשהי לשפר את תפקוד המערכת".

נתוני התעסוקה החלשים ביולי החריפו את חילוקי הדעות בקרב הכלכלנים בסוגיה אם קובעי המדיניות בבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) ינקטו בפגישתם השבוע צעד נוסף כדי לספק לכלכלה עוד תמריץ. ביוני אמרו חברים במועצת הנגידים של הפד שתמריץ מוניטרי נוסף "עשוי להתאים" אם הצפי הכלכלי "יוחמר משמעותית".