הפדרל ריזרב צפוי לעדכן מטה את תחזיתו לכלכלה האמריקנית

ועדת השוק הפתוח של ה'פד' לא צפויה להסכים על נקיטת צעדים חדשים וגדולים על מנת לעודד הצמיחה

בפגישתו מחר (ג') צפוי הפדרל ריזרב לעדכן כלפי מטה את תחזיתו לכלכלת ארה"ב. כך מדווח העיתון "פיייננשל טיימס", שלא הסגיר מקורותיו.

ועדת השוק הפתוח של ה'פד', שתתכנס מחר לדיון בן יומיים, תעשה שימוש בהצהרה שמתלווה להחלטת הריבית בכדי לאותת על התגברות חששותיה לגבי הכלכלה, אף אם היא לא צפויה להסכים על נקיטת צעדים חדשים וגדולים על מנת לעודד הצמיחה, נכתב בדיווח.

כל הסימנים כמעט מעידים על האטה משמעותית בקצב הצמיחה לתוך החצי השני של 2010. נזכיר כי דו"ח התעסוקה לחודש יולי שהתפרסם ביום ו' טלטל את השוק, כאשר הצביע על גריעה של לא פחות מ-131 אלף משרות במשק האמריקני בחודש יולי. מדובר במספר גבוה יותר מפי 2 מתחזיות קונצנזוס האנליסטים שחזו גריעה של 63 אלף משרות לא-חקלאיות. נתון זה מצטרף לגריעה של 125 אלף משרות בחודש יוני.

בתוך כך, שני שרי אוצר לשעבר, פול אוניל ורוברט רובין, העריכו שכלכלת ארה"ב תשתפר באיטיות, וקרוב לוודאי שסבב נוסף של תמריצים פיסקליים לא יהיה יעיל. רובין, שכיהן כשר אוצר בממשלו של הנשיא הדמוקרטי ביל קלינטון, אמר שלארה"ב "תהיה צמיחה איטית ומזגזגת". הוא אמר את הדברים בראיון לרשת הטלוויזיה CNN שהוקלט מראש ושודר אתמול (א'). "תוכנית תמריצים משמעותית שנייה" עלולה ליצור חוסר ודאות ולפגוע באמון, העריך רובין.

רבים מבתי ההשקעות פרסמו בסוף השבוע הערכות לפיהן נגיד הבנק הפדרלי האמריקני, בן ברננקי, יימנע מהעלאת הריבית לפחות עד הקיץ הבא - כאשר חלקם נוקבים אף במועדים רחוקים יותר. ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם פימקו המכונה גם "מלך האג"ח", התייחס לסוגיה וטען כי "הפד לא יעלה ריבית בשנתיים-שלוש הקרובות". לדבריו, המטרה הברורה כרגע של הבנק הפדרלי היא למנוע מהכלכלה ליפול למצב של מיתון ועל כן העלאת הריבית אינה אפשרית בעתיד הנראה לעין.