סקר: לאן גולשים הצעירים בסלולר - וכמה זה עולה להם?

סקר על הרגלי הגלישה בסלולר בקרב צעירים, שערך משרד הפרסום "לעומק התודעה", מראה כי רובם משתמשים במכשיר כדי להתעדכן בפייסבוק, לחפש מידע ולקרוא מיילים ■ הבעיה היא שרובם לא יודעים כמה זה עולה להם

גלישה ברשתות חברתיות, חיפוש מידע, צפייה בקטעי וידיאו והורדות שירים הם השימושים הבולטים בקרב צעירים בני 18-35 הגולשים באינטרנט ממכשיר הסלולר - כך עולה מסקר שערך עבור "גלובס" משרד הפרסום "לעומק התודעה", המתמחה בפרסום ושיווק לצעירים.

כמה הם משלמים על כך? רק מחציתם יודעים לומר בוודאות, וכשליש מהם כלל אינם מודעים לעלות הגלישה בסלולר. עבור השאר, 12% מהנשאלים, יש מי שמשלם את החשבון (הורים או מקום עבודה).

המחקר נערך על-ידי מכון המחקר פאנלס בקרב מדגם מייצג של 500 משתתפים, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

גם אלה המעידים על עצמם כי הם עוקבים אחר החשבונות, למעשה אינם מעריכים נכון את ההוצאה. כמעט מחציתם סבורים כי הם מוציאים על כך עד 20 שקל, ושליש מעריכים את ההוצאה בסכום שנע בין 20 ל-50 שקל. רק 5% מהם מעריכים את ההוצאה על גלישה בסלולר בסכום של עד 100 שקל, ו-2% סבורים כי הם מוציאים יותר.

בפועל, לא מדובר בתענוג זול, אלא בכזה שמייקר את חשבון הסלולר החודשי בלא מעט כסף. מבדיקת "גלובס", באמצעות אתר "כמה זה?" להשוואת מחירי תקשורת (www.kamaze.co.il), עולה כי מי שמבקש לגלוש ללא הגבלה בעלות קבועה וידועה מראש ימצא מענה בסלקום ובאורנג', בעלות דומה למדי של כ-150 שקל, ומי שמסתפק בחבילה מצומצמת יותר ימצא חלופות שונות בחברות הנעות בין 20 ל-60 שקל עבור נפח גלישה מסוים, מבלי לדעת היכן יסתיים החשבון הסופי במקרה של חריגה.

רוב גדול של הנסקרים - 73% - הם בעלי גישה לאינטרנט ממכשיר הטלפון הנייד (יש לזכור כי מדובר בסקר שנערך אינטרנטית). האחוזים גבוהים יותר בקרב קבוצת הגיל הצעירה יותר בסקר (18-26).

לדברי שרית שטרנברג, סמנכ"ל מחקר בפאנלס, צעירים אלה שעושים שימוש נרחב יותר בשירותים השונים של הגלישה הסלולרית, בעיקר בתחום הרשתות החברתיות וחיפוש המידע. צעירים בני 27-35, לעומתם, גולשים יותר לצורך חיפוש מידע, כשעדכון מיילים ורשתות חברתיות נמצא אצלם כפעילות משנית יותר. השימוש שהם עושים באינטרנט הסלולרי מצומצם יותר.

כאמור, הגלישה בפייסבוק מהסלולרי עולה ככל שיורד הגיל: יותר ממחצית הגולשים בגיל 18-26 גולשים מהסלולרי בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, ו-41% מכלל הנשאלים עד גיל 35.

"פייסבוק חייבת הרבה לנגישות הסלולרית - כיום 15% מהעדכונים בפייסבוק נעשים בסלולר, כשהרבה יותר גולשים בפועל. זה כמובן בולט בגיל 18-21, כשהסלולר הופך להיות החבר הכי טוב של החיילים", אומר און גולדשטיין, בעלים ומנכ"ל משותף של "לעומק התודעה".

חיפוש מידע (כמו מסעדה קרובה, מסלול נסיעה או כל דבר אחר) הוא שימוש בולט נוסף הנפוץ אצל 40% מכלל משתתפי הסקר, כשגם כאן הצעירים שגילם 18-26 מובילים.

ממצאי הסקר תואמים בעיקרם את נתוני חברות הסלולר - לפיהם עיקר השימושים במכשיר הסלולר בקרב צעירים הם צפייה בווידיאו, הורדות מוזיקה וגלישה בפייסבוק.

בקטעי וידיאו מכף-ידם רגילים לצפות 19% מכלל הנסקרים, ואחוז דומה מוריד שירים למכשיר הנייד באמצעות האינטרנט. מרבית הצעירים (55%) העידו כי אינם מורידים אפליקציות שונות לטלפון הסלולרי. 42% עושים זאת בתדירות שונה, ואחוזים בודדים אומרים כי אין להם אפשרות לעשות זאת מהמכשיר.

"הדברים מדברים בעד עצמם", אומר גולדשטיין. "הצעירים מקדימים בכל תחום, וגם כאן הם החלוץ שמאמץ טכנולוגיות חדשות. הנתונים עומדים בקנה אחד עם קטגוריות אחרות שבהן בודקים חדשנות וגישה לטכנולוגיה.

תעלומת התעריף

את השיעור הגבוה של צעירים שאינם מודעים לגובה התשלום החודשי עבור הגלישה קושר גולדשטיין בעיקר במורכבות החבילות והחשבוניות שמנפיקות חברות הסלולר. גם שטרנברג מסכימה כי הגלישה באינטרנט מהסלולר אינה גבוהה דיה, כנראה משום שהתשלום מגולם כחלק מהחשבון הכולל.

לרוב, יש להזכיר, נעשה ההסכם הראשוני עם החברה הסלולרית על רכישת חבילה בסיסית, גם אם בהמשך חורגים ממנה ומרחיבים אותה - ולא מפתיע לגלות כי ההערכה של היקף התשלום לחודש עומדת לפיכך על כ-20 שקל לחודש.

השוואת חבילות הגלישה בין החברות השונות אינה פשוטה: זאת בשל ההרכב המשתנה בין נפח הגלישה בפורטל שמציעה כל חברה, על קישוריו ותכניו המשתנים, ובין נפח הגלישה החופשית באינטרנט המוצעת בכל חבילה. לעתים מותרת כמות מסוימת של גלישה בכל שיטה מהשתיים, ולעתים החישוב נעשה באופן כולל - ללא קשר לחלוקה הפנימית.

הכדאיות, כמובן, היא בהתאם להרגלי הגלישה של כל משתמש, וגם אם החיבור הבסיסי נעשה בחבילת הבסיס שמציעה הרשת - כדאי לעקוב ולבדוק האם היא תואמת את הצרכים ואינה גוררת חריגות יקרות והפתעות מיותרות.

לרוב הנפחים בחבילות הבסיס מספיקות די והותר לגלישה בתוך הפורטלים של החברות. ללקוחות שגולשים הרבה בסלולר, בודקים מיילים באופן תדיר, צופים בסרטונים ומחוברים לאינטרנט במכשיר - כדאי לשקול רכישת חבילה שונה מחבילת הבסיס.

חבילות בסיס

בסלקום ניתן לרכוש חבילה של 100MB לגלישה בפורטל בלבד בעלות של 27 שקל (עלויות חריגה: אגורה לכל קילובייט, 113 שקל לכל מגה עד 23.17 מגה - ולאחר מכן 10 אגורות לכל 1 מגה), או לשלם 40 שקל עבור גלישה בנפח 120MB בפורטל ובאינטרנט גם יחד (עלות חריגה: 4.06 שקל לכל 1 מגה).

באורנג' מציעים תמורת 38 שקל גלישה בנפח 5MB באינטרנט ועד 5 ג'יגה בפורטל, כשעלויות חריגה הן 1.5 שקל לכל מגה בייט באינטרנט עד לתקרה של 500 שקל בחבילת הבסיס, ו-1.5 שקל לכל מגה בייט בפורטל עד לתקרת חיוב של 50 שקל.

בפלאפון מציעים במחיר דומה - 40 שקל - הצעה דומה אך משודרגת: גלישה חופשית בפורטל, ועד 5MB באינטרנט. עלות חריגה: 12 אגורות לכל קילובייט.

בכל החברות חבילות הגלישה בהתחייבות למשך 18 חודשים, פרט למירס - שם אין התחייבות. כל החבילות הן לגלישה בארץ בלבד, והעלויות ללקוחות חדשים.

יש לקחת בחשבון את השירותים הנוספים שכלולים לעתים בחבילות הגלישה: מצד אחד הם מספקים ערך מוסף, ומנגד - פוטנציאל הכנסות גדול יותר לחברות. כך באורנג' כלולים בחבילת הגלישה שירות GPS ושירות פאנטון (מוזיקה בהמתנה למענה), בעלות של 6 שקלים לכל החלפת שיר; ובפלאפון כלולים בחבילה בנוסף גם שירות גיבוי ספר טלפונים, 5 הודעות תמונה בכל חודש ושירות שיר בהמתנה, כשהחלפת שיר ראשון חינם ולאחריה כל החלפת שיר תעלה 5 שקלים.

שימו לב: אורנג' ופלאפון מציעות לרוב לצעירים מסלולים הכוללים את עלות חבילת הגלישה בתוך התשלום החודשי הכולל, כחלק בלתי נפרד מהמסלול. לא ניתן לבטל או לקבל זיכוי אם הלקוח לא משתמש בגלישה.

חבילות ביניים

למי שגולש מעבר לממוצע ומעוניין להימנע מתעריפי חריגה גבוהים, כדאי לבחון את חבילות הביניים של החברות.

אורנג' מציעה חבילות גלישה מועשרות (עם אותם שירותים נוספים): הגדלת נפח הגלישה באינטרנט ל-150 מגה תעלה 58 שקל, חבילת גלישה בעלת 1 ג'יגה תעלה 68 שקל, וחבילת 5 ג'יגה תעלה 98 שקל לחודש.

פלאפון מציעה חבילת ביניים הכוללת, בנוסף לגלישה של עד 5 מגה בייט באינטרנט, גם גלישה חופשית בפורטל, שירות שיר בהמתנה וגיבוי ספר טלפונים - בעלות חודשית של 50 שקל ותוך בחירת שירות נוסף (שירותי ניווט, שירותי מוזיקה או חבילת צפייה בטלוויזיה) - או בתוספת של 100 מגה בייט גלישה באינטרנט.

סלקום מציעה גם היא חבילת ביניים הכוללת גלישה גם בפורטל וגם באינטרנט יחד, ללא הקצאה מראש לכל סוג גלישה. נפח הגלישה הכולל: 200 מגה בייט תמורת 59 שקל לחודש.

חבילות גלישה ללא הגבלה

בצד חבילות בעלות הגבלת נפח גלישה, מציעות רק חלק מהמתחרות חבילות ללא הגבלת נפח גלישה. חבילות אלה מתאימות בעיקר לאנשים המחוברים לרשת סביב השעון, מרבים לבדוק מיילים ולהתעדכן (או לעדכן) בפייסבוק, צופים בתוכניות טלוויזיה מהמכשיר ועוד.

בסלקום עולה חבילה כזו 146 שקל, ובאורנג' - 148 שקל. סלקום מציעה גם חבילה לגלישה בתוך הפורטל בלבד בעלות של 99 שקל לחודש ללא התחייבות. בפלאפון, לעומתן, מוגבלת החבילה המורחבת ביותר בגלישה בנפח ג'יגה, כשעלויות החריגה הן אגורה לקילובייט. במירס, כאמור, החבילה היחידה הקיימת מציעה ב-20 שקל גלישה חופשית דרך הפורטל בלבד (המוביל גם לאתרים חיצוניים מסוימים).

מונחי יסוד בגלישה סלולרית

* גלישה ב-wap:

גלישה באתרים בתוך פורטל החברה, כשלכל חברה ההיצע שלה בתחום התוכן (אקטואליה, כלכלה, חדשות, ספורט ועוד).

* גלישה ב-data:

גלישה בכל אתרי האינטרנט שנמצאים מחוץ לפורטל החברה, בדומה לגלישה הביתית (אם כי לעתים קיימות בעיות בתאימות הדפדפן).

* גלישה ב-Wi-Fi:

גלישה ללא תשלום במקומות שבהם יש אינטרנט אלחוטי.

* נפח ומשקל:

הבעיה הבסיסית ביכולת להעריך את עלות הגלישה היא השיטה - על-פי נפח הגלישה. לכל עמוד אינטרנט יש נפח שונה, וקשה לתרגם את עלות הגלישה בו. עמוד באתר מידע של חדשות יכול למשל לשקול בין 15 ל-25 קילובייט, ואם יש בו באנרים הוא יכול גם להגיע לנפחים גדולים של 150 קילובייט ומעלה.

22
 22

* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.