דימנד מדיה בדרך להנפקה בוול סטריט; השווי - 1.5 מיליארד ד'

ההנפקה של יצרנית התוכן לפי דרישה מיועדת לנובמבר ■ על-פי הבקשה שהוגשה לרשות ניירות הערך האמריקנית מצפה ריצ'ארד רוזנבלט, יו"ר מייספייס לשעבר, לגייס 125 מיליון דולר

דימנד מדיה, חברת סטארט-אפ המתמחה בייצור תכנים על-פי ניתוח הביקוש אליהם במנועי החיפוש, הגישה ביום שישי האחרון בקשה רשמית להיתר להנפקה ציבורית בוול סטריט. הנפקתה של החברה תהווה אמת מידה להתעניינותם של המשקיעים בתחום המתפתח של תוכן אינטרנטי מבוסס ביקוש.

ההכנסות ב-2009: 198 מיליון דולר

דימנד מדיה נוסדה על-ידי ריצ'ארד רוזנבלט, היו"ר לשעבר של הרשת החברתית מייספייס, שמכר אותה ב-2005 לתאגיד התקשורת ניוז קורפ של רופרט מרדוק. על-פי הבקשה שהוגשה לרשות ניירות הערך האמריקנית (SEC), מצפה רוזנבלט לגייס 125 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניותיה של דימנד מדיה. עם זאת, טרם התברר איזה נתח מהחברה יונפק לציבור.

אנשים המקורבים לדימנד מדיה העריכו כי שווי השוק לפיו היא תונפק יהיה 1.5 מיליארד דולר, כשתאריך היעד להנפקה הוא נובמבר הקרוב. בשנה שעברה דיווחה דימנד מדיה על הכנסות של 198 מיליון דולר והפסד תפעולי של 18 מיליון דולר. בחציון הראשון של 2010 עמדו הכנסותיה על 114 מיליון דולר וההפסד התפעולי על 4 מיליון דולר. על-פי ההערכות, יסתכמו הכנסות דימנד מדיה בסוף השנה ב-250 מיליון דולר.

חברות מסוגן של דימנד מדיה זכו לכינוי הגנאי "חוות תוכן", זאת מפני שהן נוהגות לשלם סכומים זעומים ליצרני התוכן שלהן בהשוואה לשכר הנהוג בתעשייה, וכן מפני שהתכנים אותם הן מפיצות נתפסים על-ידי חברות המדיה המסורתיות כתכנים ברמה נמוכה.

למרות זאת, הצליחה דימנד מדיה לחתום על הסכם שיתוף פעולה עם העיתון USA Today והיא מנהלת מערכת יחסים עסקית פורה עם גוגל, שעל הנתונים ממנוע החיפוש שלה מתבססים רוב התכנים המיוצרים על ידה. לאחרונה נפוצו שמועות כי גוגל רשמה פטנט המאפשר לנתח שאילתות חיפוש, מה שעשוי להפוך אותה למתחרה של דימנד מדיה, אם וכאשר.

גם יאהו גילתה את הפוטנציאל

המרכיב הסודי במודל של דימנד מדיה הוא סדרה של אלגוריתמים המנתחים מידע ומאפייני גלישה הקשורים לנושאי חיפוש פופולריים במנועי החיפוש ברשת. זאת, על מנת לאתר מילות מפתח שעשויות לגרום למפרסמים לשלם תמורתן, כדי שאלה ימשכו אליהם יותר גולשים. נושאי החיפוש מוזנים לאתר המקושר לכ-8,000 יוצרים עצמאיים (פרילנסרים) המקבלים שכר נמוך עבור יצירת תכנים כתובים או מצולמים המתאימים לנושאים הללו.

הכתבות וסרטוני הווידיאו מועלים לאתרים הנמצאים בבעלות דימנד מדיה דוגמת אתר סרטוני הדרכה, eHow, או לאתרי שיתוף סרטוני וידיאו כמו יו-טיוב. התכנים המועלים לרשת בנויים כך שהם ימשכו מפרסמים פוטנציאליים המשתמשים בשירות AdWord של גוגל, המאפשר "לקנות" מילות מפתח אטרקטיביות במכרז.

דימנד מדיה לבדה מעלה יותר מ-180 אלף כתבות וסרטונים לרשת בכל נושא שאפשר להעלות על הדעת - החל מ"איך להלבין את שיניך" וכלה ב"מתי יודעים שיורדים המים (בהריון)". החברה גם מעלה ליו-טיוב מספר סרטונים הגבוה פי חמישה מכל יצרנית תוכן אחרת. יאהו ו-AOL החלו גם הן להשקיע משאבים ביצירת תכנים מבוססי מידע חיפוש. במאי רכשה יאהו ב-100 מיליון דולר את Associated Content, המתמחה בתחום.