כוח לעובדים של בן דב

מתוך שלא לשמה: מאבקים בין ארגוני עובדים יביאו הסכמים קיבוציים לחברות הסלולר

האם היריבות בין ההסתדרות הכללית לארגון כוח לעובדים תאיץ את הליך ההתארגנות של עובדי חברת התקשורת פרטנר? בפברואר האחרון חשף "גלובס" כי קבוצה של עובדים בחברה הצטרפה להסתדרות בניסיון להקים ועד פעולה שיארגן את כלל עובדי החברה. עוד פרסמנו כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, נפגש באותה תקופה עם הבעלים של פרטנר, אילן בן-דב, אולם שני הצדדים הכחישו כי הפגישה קשורה לניסיון ההתארגנות.

מאז לא נודע על התקדמות כלשהי מבחינת העובדים. אך הבוקר (ב') פורסם ב"מעריב" כי קבוצה אחרת של עובדים מירושלים הצטרפה אל הארגון המתחרה - כוח לעובדים.

הניסיון מראה כי בכל פעם שההסתדרות וכוח לעובדים נכנסים לאותו מקום עבודה, גדלה המוטיבציה של ההסתדרות לארגן את כלל העובדים. יתרה מכך, בחלק מהמקרים ההנהלה אפילו זנחה את התנגדותה לעצם ההתארגנות כשהעדיפה שהעובדים יצטרפו להסתדרות ולא לארגון המתחרה, הנתפס כאידיאולוגי יותר בהשקפת עולמו.

כך היה בחברת אקרשטיין, בחברה-הבת של שירותי בריאות כללית (ש.ל.ה) ובאוניברסיטה הפתוחה. גם כשקבוצה של עובדים ארעיים בבנק דיסקונט החלו לנהל מגעים עם כוח לעובדים, ההסתדרות החלה לראשונה לצרף לשורותיה את העובדים הארעיים ולפעול לשיפור מעמדם של רבים מהם.

בחודש מארס האחרון עקץ עופר עיני את הארגון המתחרה כשאמר: "לארגן עובדים זה דבר חשוב, אבל החלק השני והחשוב יותר הוא לחתום בסוף על הסכם קיבוצי. בשביל לחתום על הסכם כזה צריך להבין את הצד השני. ההסתדרות יודעת לעשות את זה בזכות הקו שאנו מובילים, ואני מקווה שגם האחרים יצליחו בעתיד. המאבק הוא לא מטרה, לחיות ביחד מעסיקים ועובדים - זו המטרה". חוץ מעקיצה לעבר כוח לעובדים, דבריו של עיני כוונו גם אל המעסיקים. אלה אמורים להבין מדבריו כי ההסתדרות היא ארגון אחראי, הקשוב לצרכים העסקיים.

האם אילן בן-דב יבין את הרמז? לפחות לפי שעה כוח לעובדים מתמקד אך ורק במרכז שירות אחד, שהוקם במיוחד עבור הקהילה החרדית בירושלים ושבו המדינה מסבסדת לפרטנר חלק מעלות העסקת העובדים.

הארגון מבקש להכיר במרכז הזה "יחידת מיקוח נפרדת", כזו שתאפשר הכרה משפטית בהתארגנות העובדים למרות שהם מהווים חלק קטן מאוד מהחברה כולה. עם זאת, אם כוח לעובדים יחל לפעול במרכזי שירות נוספים ואם ההסתדרות תאיץ את הליך ההתארגנות שנדם מעט בקרב עובדי פרטנר שכבר הצטרפו אליה, הקמה של ועד עובדים בפרטנר, תוך דרישה למשא-ומתן על הסכם קיבוצי ראשון בחברת סלולר בישראל כבר לא נראית רחוקה מהמציאות. במקרה הזה בן-דב יצטרך לבחור אם הוא נלחם בשני הארגונים או שמא יאפשר להסתדרות לפעול מאחורי הקלעים, כדי שתביס גם הפעם את הארגון הקטן.