4 אגורות יותר מדי: אמון הציבור קורא לבטל כליל את דמי הקישוריות

דו"ח שפרסם הארגון קובע כי יש לבטל לחלוטין את דמי הקישוריות משום שמודל תמחור זה אינו משקף את עלות השיחות ■ "זו הדרך היחידה לבטל לגמרי עיוותים כגון סבסוד לקוחות גדולים באמצעות השיחות הנכנסות מלקוחות קטנים"

‏‎‎דו"ח שמפרסמת היום (ג') מחלקת המחקר של ארגון אמון הציבור, בהנהלת גלית אבישי, קורא למשרד התקשורת לא להסתפק במהלך ההפחתה המתוכנן של דמי הקישוריות, אלא לבטל את קיומם כליל. זאת לאחר שבשבוע שעבר הודיע משרד התקשורת כי בכוונתו להפחית את דמי הקישוריות בשיעור מהיר עד אוגוסט 2011, ובהדרגה ל-5 אגורות עד 2014.

הצעד הזה, אומרים באמון הציבור, מעיד על כיוון נכון, אך "הדרך היחידה לבטל לגמרי את העיוותים שגורמת קישוריות יקרה מדי, כגון סבסוד לקוחות גדולים באמצעות השיחות הנכנסות מלקוחות קטנים, היא לבטל לחלוטין את הקישוריות - ולחייב את החברות לגלם את עלות השיחות הנכנסות בתעריפים שהן גובות מלקוחותיהן".

הניתוח מסתמך על סקירה שהתפרסמה ביוני 2010, ובה בחן ארגון-הגג של רגולטורים לתחום התקשורת האלקטרונית באירופה (‏BEREQ‏) את היתרונות והחסרונות של משטר אפס קישוריות (משטר ‏Bill and Keep - BaK‏), ביחס למשטר הנהוג בכל מדינות אירופה, שבו הרשת שממנה יוצאת השיחה משלמת דמי קישוריות לרשת מקבלת השיחה (משטר ‏CPNP - Calling Party Network Pays‏).

ניתוח זה, טוענים באמון הציבור, הוא הבסיס הנכון לקביעת המדיניות הכוללת הרצויה לישראל, שכן ‏Nera‏ (חברת הייעוץ ששכר המשרד לבחינת תעריפי הקישוריות) רק התבקשה להעריך מחדש את עלות השיחות הנכנסות - בלי לדון כלל בסוגיה אם יש מקום להמשיך לקיים מדיניות של דמי קישוריות.

‏"משטר של אפס קישוריות המיושם כיום בארה"ב, סינגפור והונג-קונג", טוענים בארגון, "נמצא היעיל ביותר להורדת מחירי השיחות, ליצירת תוכניות מחירים לא מעורפלות, לזירוז כניסת מתחרים חדשים לשוק ויצירת תחרות משמעותית, לביטול עיוותים כגון הסטת שיחות מרשתות נייחות (טלפון קווי) לרשתות ניידות (סלולר) וביטול השפעות חיצוניות הכרוכות בקישוריות, שמובילות בין היתר לסבסוד לקוחות גדולים בידי הכנסות מלקוחות קטנים. משטר אפס קישוריות בכל מקרה יהיה חיוני כאשר הרשתות הנייחות והניידות בישראל ישודרגו לטכנולוגיות מתקדמות שבהן שירותי האינטרנט והשיחות מתמזגים לתשתית אחת".

‏הוזלה של 420 שקל למנוי

‎‎‏"בהנחה שביטול הקישוריות בישראל יצמצם מחירים אפילו רק בחצי מהפער שנמצא בין רמת המחירים במדינות קישוריות ומדינות ללא קישוריות", נקבע בדו"ח, "מדובר בירידה של 25% בהכנסה הממוצעת לדקה ברשתות הנייד בישראל, שתניב לכלל המנויים הוזלה של 3.791 מיליארד שקל בשנה או 420 שקל בממוצע למנוי בשנה. כיוון שלרוב משקי-הבית יש יותר ממנוי אחד, התועלת הממוצעת למשק-בית גבוהה משמעותית מהתועלת הממוצעת למנוי". ‏

הארגון מציין כי הוא מודע לכך ש"צפויה תגובה קשה, מהלכת אימים של חברות הסלולר - המבטיחות פיטורים המוניים וש'נהפוך לאפגניסטן או סודן'. ההחלטה המסתמנת של משרד התקשורת היא חשובה ואמיצה", מסכם הדו"ח, "אולם משמעותה היא עוד 4 שנים שבהן שוק הסלולר הישראלי לא ייחלץ מהתלות בפיקוח מחירים על הקישוריות, על כל הנזקים הנלווים לו". ‏‎‎‏

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "מדובר במגמה עולמית. אין ספק כי בהמשך הדרך זה יקרה גם בישראל. אנו באופן כללי בעד המגמה".

עיקרי הטענות של הדו"ח‏

1. היעדר קישוריות מפחית את ערפול המחירים, מגלם את עלות השיחה ומאפשר שיווק של תוכניות "הכל כלול".

2. דמי קישוריות ‏הגבוהים מעלות שיחה לא יתרמו, ואף יעכבו, כניסת שחקנים חדשים לשוק.

‏3. דמי הקישוריות מהווים תמריץ לסבסוד לקוחות גדולים על-ידי הלקוחות הקטנים.

‏4. דמי הקישוריות יתבטלו בעתיד, כאשר בישראל יונהגו טכנולוגיות מתקדמות שבהן שירותי האינטרנט והשיחות יתמזגו.

‏5. הביטול יניב לכלל המנויים הוזלה של 3.791 מיליארד שקל בשנה.