המבוגרים כבר נהנים מהידידותיות: מי צריך בינגו כשיש iPad

המבוגרים ביפן כבר מרוצים: "זה חשוב לנסות כל הזמן דברים חדשים, אחרת אתה נשאר מאחור. התנסות בדברים כאלה היא התעמלות טובה למוח" ■ "לקשישים בימינו יש את הזמן, את הכסף ואת הסקרנות"

היקוסאבורו יאסודה טוען שהוא יודע לזהות טרנדים, ולכן הוא החליט לרכוש לעצמו אייפד. אפשר לסמוך על הניסיון שלו, היקוסאבורו כבר הספיק לחגוג לאחרונה את יום הולדתו ה-95. "זה חשוב לנסות כל הזמן דברים חדשים, אחרת אתה נשאר מאחור", אומר היקוסאבורו. "כל הספרים יכולים להיות זמינים לקריאה במכשיר אחד, שווה לקנות את האייפד רק בגלל זה", הוא אומר.

היקוסאבורו ובני גילו, המחפשים דרכים פשוטות לגלוש באינטרנט ולשלוח דואר אלקטרוני, עשויים להוות קהל יעד אטרקטיבי עבור חברת אפל, בעת שמספרם של בני ה-65 ומעלה בקרב האוכלוסייה הולך ומטפס משנה לשנה במדינות דוגמת ארה"ב, צרפת וסין. יפן מתגאה באוכלוסייה המבוגרת ביותר בעולם. מספר תושביה הוותיקים מהווה 22% מכלל האוכלוסייה, כמעט פי שלושה מהממוצע העולמי.

"האייפד מאוד מתאים לשימושה של האוכלוסייה המבוגרת מפני שהוא מתוכנן להיות סלחני כלפי שגיאות, דבר שהרבה קשישים חוששים מהן כשהם משתמשים במחשבים", אומר החוקר טקהירו מיורה מאוניברסיטת טוקיו, שעומד בראש מחקר משותף עם חברת IBM שמטרתו להפוך את המחשבים האישיים לכלי באמצעותו יוכלו קשישים להצטרף מחדש לאוכלוסייה העובדת. "להבדיל ממחשבים אישיים רגילים, השימוש באייפד אינו דורש ידע מוקדם", מסביר מיורה, שאומר כי "האייפד עשוי לסייע לשילוב מחדש של קשישים במעגל העבודה וגם לקרב בינם לבין אוכלוסייה צעירה יותר".

לתקשר עם הנכד

מוטו קיטאמורה בן ה-79, איש מכירות בתחום הגז בעברו, מספר שהאייפד עוזר לו לתקשר עם נכדו בן השנתיים, שכבר למד להדליק את האייפד בעצמו כדי לשחק בו. קיטאמורה מספר שהוא משתמש באייפד גם כדי לעקוב אחר קבוצת הבייסבול אותה הוא אוהד וכדי להציג תמונות אותן צילם בחופשותיו. "אני חושב שהשימוש באייפד יכול גם למנוע דמנציה. התנסות בדברים חדשים היא התעמלות טובה למוח", הוא אומר.

לדברי ג'יימס קורדוול, אנליסט בחברת Atlantic Equities, העניין שמגלה האוכלוסייה המבוגרת באייפד עשוי לסייע לאפל להרחיב את קהל היעד שלה מעבר ללקוחות המסורתיים והצעירים יחסית שלה, ואף למתן את הפופולריות הגואה של מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד של גוגל, שפונה לקהל יעד עם ניסיון רב יותר בעולם הטכנולוגיה. "האוכלוסייה, במיוחד בשווקים המפותחים, הופכת למבוגרת יותר. אלה קהלים ששיעור החדירה של אפל בהם נמוך יחסית", אומר קורדוול. "בעתיד תהיה החדירה לשוק האוכלוסייה המבוגרת נקודת מפתח לצמיחה של חברות", הוא מסביר.

על-פי דיווחים של אפל, מאז עלה האייפד על המדפים בראשית אפריל, נמכרו ממנו 3.27 מיליון יחידות ברחבי העולם. מחירו של מחשב הלוח בארה"ב עומד על 499 דולר ואילו ביפן מחירו יקר מעט יותר ומגיע ל-565 דולר (48.8 אלף ין). על-פי הערכות שונות, צפויים להימכר עד סוף השנה 12.9 מיליון יחידות של האייפד. חברת RIM, יצרנית הבלקברי, עתידה להיכנס בקרוב גם היא לשוק מחשבי הלוח ולהתחרות באפל עם השקתו של מכשיר מסוג זה מתוצרתה בחודש נובמבר. גם LG ו-HP צפויות להשיק מחשבי לוח משלהן בשנה הקרובה.

להקליד דרשות על האייפד

ההצלחה של האייפד בקרב קשישים אינה נחלתה הבלעדית של יפן. מרטי ווסטון, מארלינגטון שבמדינת וירג'יניה שבארה"ב, קנתה לאביה את המכשיר לכבוד יום הולדתו ה-87. היא הורידה עבורו אפליקציות של מוזיקה קלאסית, עיתונים, הברית החדשה ועבודותיהם של אפלטון ושייקספיר.

לדברי ווסטון, אביה, הכומר אלמו פסקאלה, התקשה להקליד את דרשותיו במחשב האישי שלו. לאחר מספר שיעורים שהיא נתנה לו על השימוש באייפד, משתמש הכומר הקשיש במכשיר כדי לאתר הרצאות באינטרנט כמו גם סרטוני וידיאו ביו-טיוב.

אייגי' מורי, אנליסט בחברת BCN מטוקיו, אומר כי צרכנים מבוגרים שאינם מתמצאים בטכנולוגיה מגלים עניין רב במוצריה של אפל. "ממשק המשתמש הידידותי של האייפד והיכולת להגדיל את הטקסט בקלות הופכת אותו למוצר אטרקטיבי עבור תושבים ותיקים", אומר מורי. "הפופולריות שלו תגדל עוד יותר בקרב האוכלוסייה הזו כשיהיו יותר תכנים מתאימים עבורם, דוגמת היצע גדול יותר של ספרים אלקטרוניים".

במרכז הקהילתי של נקאנו, בו מבקר היקוסאבורו, ישנם 30 מועדוני מחשבים, עליהם אחראי טושיהירו אוקדה, אדריכל בגמלאות בן 79, אותו מכנים חבריו "הקדוש", משום שהוא רוכב על אופניו לבתיהם כדי לסייע להם בפתרון בעיות שונות בהם הם נתקלים בעת השימוש במחשב. אוקדה מספר ששלושה מחבריו כבר רכשו לעצמם אייפד. "לקשישים בימינו יש את הזמן, את הכסף ואת הסקרנות", אומר אוקדה, שמעיד על עצמו שהוא "הולך עם האייפד לכל מקום".

מסאטו אנג'וג'י בן ה-89 ויושיטקה ימאזקי בן ה-77, מספרים שקנו אייפד בעיקר בעקבות סקרנות, לאחר שהם ראו את חברם אוקדה משתמש בו. הם מספרים שהם משתמשים בו בעיקר לקריאת ספרים, ודפדוף בתמונות מאלבומיהם האישיים. אנג'וג'י משווה את החוויה לתקופה בה למד להשתמש בשפת מורס כשהיה בן 17. "אתה צריך להשתמש בעיניים, בידיים ובשכל. אסור למנוע מעצמך דברים חדשים בגלל שאתה חושב שהם קשים מדי", הוא אומר.

בחינת נתוני ההוצאות הכספיות של האוכלוסייה המבוגרת ביפן משקפת במידה מרובה את ההצלחה של האייפד לחדור אל ליבם של המבוגרים. על-פי נתוני ממשלת יפן, ההוצאה השנתית הממוצעת לאדם בגילאי 65 ומעלה במדינה מגיעה ל-1.34 מיליון ין (כ-16 אלף דולר), בעוד ההוצאה השנתית הממוצעת לאדם בכלל האוכלוסייה עומדת על 1.24 מיליון ין (14.5 אלף דולר). עוד עולה מהנתונים כי האוכלוסייה המבוגרת ביפן משקיעה 15.4% מהתקציב הביתי לבידור ותרבות, לעומת 13.5% אותם משקיעה כלל האוכלוסייה למטרה זו. כך, כשההוצאה גבוהה, מה זה 565 דולר בשביל הסקרנות ובשביל העניין בגאדג'ט חדש?