הפחד השתלט על השוק: המעו"ף איבד 1% ואפריקה צנחה 6%

מכתשים איבדה 1.6% לאחר הדו"חות ■ ירידות בבורסות ברחבי העולם ■ ביוליין קיבלה 30 מיליון דולר מסייפרס ■ ישראמקו טיפסה בניגוד למגמה ב-2.8% ■ ריטליקס הוסיפה 2.6% אחרי הדו"חות

האווירה השלילית השתלטה על השוק: יום המסחר (ד') בבורסה של תל-אביב התאפיין בירידות שערים שהלכו והתחזקו בסיום בעוד שהמחזורים בה היו נמוכים יחסית והסתכמו בכ-1.4 מיליארד שקל. החוזים על מדדי וול סטריט שליליים ומאותתים על צפי לירידה של כ-1.5% בפתיחת המסחר היום לאחר שדווח על התרחבות משמעותית בגירעון המסחרי של ארה"ב לכ-50 מיליארד דולר, יום לאחר הורדת תחזית הצמיחה והודעת ה'פד' על הרחבה מוניטרית. בבורסות אירופה רושמים המדדים המובילים ירידות של עד ל-2% ובבורסות אסיה נרשמו היום ירידות שערים במרבית הבורסות המרכזיות, כשמדד הניקיי בטוקיו צנח ב-2.7% לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים, בעוד הין זינק לשיא של 15 שנה כנגד הדולר.

המסחר בת"א הושפע מחששות המשקיעים מרחבי העולם כי ההתאוששות הכלכלית מאטה, זאת על רקע החלטת הפדרל ריזרב אמש להפעיל צעד מוניטרי מרחיב בדמות רכישת אג"ח ממשלתיות בכספי הפקיעה של האג"ח מגובות המשכנתאות, על רקע הורדת תחזית הצמיחה. בתום ישיבתה של ועדת השוק הפתוח החליטו בכירי הפדרל ריזרב ובראשם יו"ר ה'פד', ברננקי להותיר את הריבית בארה"ב על כנה ברמת שפל של 0%-0.25%, כצפוי גם חזר ברננקי על כוונתו להותיר את הריבית ברמה הנוכחית לפרק זמן ממושך.

בנוסף, הבנק המרכזי בבריטניה חתך היום את תחזית הצמיחה לשנת 2012 ל-3% לעומת תחזית לצמיחה של 3.6% שפירסם במאי. בנוסף צופה הבנק המרכזי אותו מוביל הנגיד מרווין קינג כי האינפלציה תחטיא את היעד ב-2012, מה שמאותת על כך שהכלכלה הבריטית תזדקק לחבילת תמריצים נוספת. להערכת הבנק האינפלציה תהיה תוך שנתיים בשיעור של 1.5%, נמוכה יותר מהיעד של 2%.

נציין כי השפעת החששות של המשקיעים על השווקים באות לידי ביטוי גם בשוק המט"ח והאג"ח.

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מציין בסקירה שפרסם היום כי לאחרונה נוצר שילוב מעניין ולפיו שוק המניות והאג"ח מניבים תשואות חיוביות. התפתחויות אלו מאפיינות בדרך כלל תקופות של ציפייה להרחבה מוניטארית. "למרות האידיליה הנוכחית, אנו מעריכים כי היא לא תארך זמן רב. הקורלציה בין מחירי המניות (מדד ה-S&P500) לבין מחירי האג"ח ל-10 שנים בארה"ב נעה בשנים האחרונות בעיקר בתחום השלילי, בניגוד לשנות ה-90 בהן היא התאפיינה במרבית הזמן בשיעורים חיוביים".

"להערכתנו, מגמה זו לא צפויה להימשך לאורך זמן, נוכח ניסיון העבר המלמד כי רמת ריבית ריאלית נמוכה מאופיינת בקורלציה שלילית. לפיכך, השווקים ייאלצו לבחור כיוון בחודשים הקרובים: ללכת עם תרחיש הצמיחה החלשה שמציע שוק האג"ח, או עם התאוששות חזקה יותר הנגזרת משוקי המניות והסחורות. אנו נוטים לתת הסתברות גבוהה יותר לתרחיש שמציע שוק האג"ח".

מכתשים אגן ודלתא פרסמו דו"חות

חברת מכתשים אגן מקבוצת אידיבי הציגה את תוצאותיה לרבעון השני לפני פתיחת המסחר. בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של 600.9 מיליון דולר לעומת 560.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 12.4 מיליון דולר לעומת 1.7 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל וצפי אנליסטים לרווח של 20-30 מיליון דולר.

מניית אפריקה ישראל הנסחרת בתקופה האחרונה בתנודתיות רבה, בלטה בירידות. נציין כי החברה הבת, דניה סיבוס , משתייכת לקונצורסיום MTS, אשר הסכם הזכיון שלו לבניית פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להתבטל במידה ולא יקבל את התנאים שהציעה המדינה. היום דיווחה אפריקה כי המדינה מתכוונת גם לחלט את הערבויות תוך 30 יום. החברות דיווחו כי החילוט לא צפוי לפגוע בדוחותיהן.

גם חברת דלתא הציגה תוצאות. החברה סיימה את הרבעון השני של שנת 2010 עם גידול של כ-15% במכירות לסך של כ-156.7 מיליון דולר לעומת 135.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה הסתכם ברבעון ב-4.5 מיליון דולר לעומת רווח של כ-200 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2009.

מניות הגז הטבעי המשיכו לרכז עניין. אתמול לאחר סיום המסחר התקבל האישור הרשמי של משרד התשתיות לפיתוח שדה תמר, בו שותפות נובל אנרג'י, דלק אנרגיה , דלק קידוחים , אבנר וישראמקו שהיתה אחת משתי המניות הבודדות שעלו היום במעו"ף לצידה של טבע .

ריטליקס דיווחה היום כי הכנסותיה הרבעוניות בכ-52 מיליון דולר לעומת כ-48.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (GAAP) ברבעון הסתכם בכ-3.4 מיליון דולר בהשוואה לכ-3 מיליון דולר (GAAP) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי (GAAP) ברבעון הסתכם בכ-1.6 מיליון דולר או 6 סנט למניה בדילול מלא בהשוואה לרווח נקי (GAAP) של כ-4.9 מיליון דולר או 24 סנט למניה בדילול מלא ברבעון המקביל אשתקד.

חברת ביוליין הודיעה היום כי קיבלה 30 מיליון דולר מ-Cypress לאחר שהאחרונה קיבלה אתמול מכתב הסכמה מאת המדען הראשי הישראלי להסכם המיסחור. כתוצאה מהסכמת המדען הראשי, הורתה Cypress להעביר את הסך של 30 מיליון שקל לביוליין.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]