האירו צונח בישראל ובעולם: היציג נחלש 0.6% ל-4.933 שקלים

סוחרים: פקודות סטופ הופעלו ב-1.305 ד' ■ הדולר היציג התחזק ב-0.5% ל-3.791 ש' ■ ה'פד' מתכוון להמשיך ולגלגל את החזקותיו באג"ח מגובות משכנתאות שמועד פירעונן הגיע ■ הין בשיא של 15 שנה

השקל נסחר היום (ד') במגמה מעורבת: שערו היציג של הדולר התחזק ב-0.5% ונקבע ב-3.791 שקלים והאירו היציג נחלש ב-0.6% ל-4.9334 שקלים. בעולם, מתחזק המטבע האמריקני מול המטבעות העיקריים.

האירו נופל ב-1.1% ונסחר ברמה של 1.302 דולר, רמתו הנמוכה ביותר מאז ה-30 ביולי. ב"רויטרס" צוטטו סוחרים הטוענים כי "ברמה של 1.305 דולר לאירו הופעלו פקודות סטופ לוס בשוק", מה שמגביר את הלחץ על המטבע האירופי. "התיאבון לסיכון של המשקיעים הצטמצם על רקע הודעת ה'פד' כי ישקיע את כספי הקרן של האג"ח מגובות המשכנתאות שפוקעות ברכישת אג"ח ממשלתיות, זאת במטרה לעודד את ההתאוששות הכלכלית שהאטה בחודשים האחרונים וצפויה להמשיך ולהיות איטית גם בחודשים הבאים".

הליש"ט נופלת ב-0.8% ל-1.5724 דולר לאחר שהבנק המרכזי של בריטניה חתך את תחזית הצמיחה לשנת 2012 ל-3% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.6% שפורסמה במאי. בנוסף עולה מדו"ח האינפלציה כי בשנת 2012 צפויה לרדת האינפלציה בבריטניה אל מתחת לטווח היעד.

בניגוד למטבעות האירופיים שמאבדים גובה כנגד הדולר, הרי שהין היפני מתחזק כנגד הדולר ב-0.7% ונסחר מתחת לרמה של 84.88 ין לדולר, מדובר ברמה הנמוכה ביותר בה נסחר הדולר כנגד הין מזה 15 שנה. כאשר שוקי המניות יורדים, ישנה נטייה לברוח להשקעה בדולר ובין, כאשר במקרה של הצמד, גובר הין על הדולר, מאחר והשקעה בו נחשבת כבטוחה עוד יותר.

"ברור שה'פד' כבר לא רואה שההתאוששות נימצאת על המסלול הבטוח. המהלך של ה'פד' בוודאי תגביר את הספקולציות בשוק לגבי הסכנה של מיתון שיצור תחתית כפולה בארה"ב" אמר אסטרטג ההשקעות ביוניקרדיט במינכן.

אמש, בתום ישיבת בת יום אחד, הותיר ה'פדרל ריזרב' את הריבית על כנה בשיעור שפל היסטורי של 0-0.25% עם הצהרה על כוונה להותיר את הריבית ברמה הנוכחית לפרק זמן ממושך. החלק המשמעותי בהודעת ה'פד' היה כי הוא מתכוון להמשיך ולגלגל את החזקותיו באגרות חוב מגובות משכנתאות (MBS) שמועד פירעונן הגיע, והודיע כי ימקד את מאמציו ברכישה של אגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך על מנת להמשיך ותמוך בהתאוששות הכלכלית.

"קצב הצמיחה הכלכלית האט בחודשים האחרונים וצפוי להמשיך ולהאט בטווח הזמן הקצר, יותר ממה שחזינו קודם" אמר נגיד ה'פד' בן ברננקי ובכך למעשה ציין את הירידה בתחזית הצמיחה ביחס לציפיות הקודמות של ה'פד'. הבנק המרכזי נקט במדיניות מוניטרית מרחיבה שלא באמצעות שינוי הריבית, אלא באמצעות הקלה כמותית והזרמת כסף לשווקים באמצעות רכישות אג"ח ממשלתיות.

בפינקסו מעריכים היום כי אלא אם כן הנגיד סטנלי פישר לא יתערב במסחר במט"ח, הדולר צפוי להיחלש עד לרמה של 3.74 שקלים.

הבנק המרכזי בבריטניה חתך את תחזית הצמיחה ל-3% לעומת תחזית לצמיחה של 3.6% שפירסם במאי. בנוסף צופה הבנק המרכזי אותו מוביל הנגיד מרווין קינג כי האינפלציה תחטיא את היעד ב-2012, מה שמאותת על כך שהכלכלה הבריטית תזדקק לחבילת תמריצים נוספת.

"גלובס" הפנה אתמול זרקור לתופעה מדאיגה בשוק הישראלי: המוסדות הזרים לווים בריבית אפסית בארצות הברית, ממירים את הדולרים לשקלים וקונים מק''מ הנושא ריבית חיובית. בכך הם נהנים מפערי ארביטראז' לא מבוטלים. באופן עקרוני, המהלך הזה הוא מהמסוכנים שקיימים בשוק ההון. הסיכון העיקרי: פיחות חד של המטבע המקומי לעומת הדולר, שעלול לשרוף את הרווחים ואף לגרום הפסדים כבדים.

הבעיה הגדולה היא שהסיכון הזה תקף לכל משק למעט אחד - המשק הישראלי. לא צריך להיות משקיע מתוחכם במיוחד כדי להבין שבנק ישראל מחזיק את הדולר בשער של 3.75-3.8 שקלים זה שנה לפחות, באמצעות רכישות הדולרים הבלתי-מוגבלות בשוק. הספקולנטים הזרים הבינו את זה מזמן, וההתערבות של פישר בשוק המט''ח תמיד מבטיחה לזרים שער דולר-שקל יציב בעת היציאה.

[לאתר המט"ח]