הממשל באזהרה ללבנון: כספי הסיוע אינם מובטחים מאליהם

פרדריק הוף, יועץ בכיר למיטשל, ביקר בביירות והתריע: אם תתרחש שוב תקרית עם ישראל, לא בטוח שנוכל למנוע ממחוקקים להשעות הסיוע ■ דובר הסטייט דיפרטמנט: "אנו מציבים תנאים לשימוש בסיוע הצבאי שאנו מספקים ללבנון, כמו גם לישראל"

ממשל אובמה הזהיר את לבנון, שכספי הסיוע האמריקני למדינה אינם מובטחים מאליהם ושאם תתרחש שוב תקרית בין צבא לבנון לצה"ל, אין ודאות שהממשל יוכל למנוע ממחוקקים להשעות את הסיוע לביירות.

את האזהרה השמיע פרדיק הוף, יועץ בכיר של ג'ורג' מיטשל, שנועד השבוע בביירות עם בכירי הממשלה שם. ידיעה על ביקורו מתפםרסמת בבלוג דה קייבל, באתר פורין פוליסי, אחד ממקורות המידע החשובים בוושינגטון על נושאי מדיניות חוץ.

השורה התחתונה של המסר שהעביר הוף ללבנונים: ממשלת לבנון צריכה לעשות כל מה שביכולתה כדי להימנע ממשבר נוסף עם ישראל ולהישמר מהתחממות יתרה של יחסיה עם איראן, אם היא מייחסת חשיבות ליחסיה הביטחוניים עם ארה"ב.

הוף הודיע לבני שיחו, כי היה אפשר למנוע את התקרית עם ישראל וכי תקרית זו הכבידה על היחסים הביטחוניים החשובים בין ביירות לוושינגטון. הוא אמר, כי כמה מחוקקים בקונגרס מנסים לקצץ, ואפילו לבטל כליל, את הסיוע האמריקני ללבנון.

כזכור הודיעו באחרונה מחוקקים בכירים בבית-הנבחרים, בכללם האווארד ברמן, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הבית, כי הם מעכבים העברתה של חבילת סיוע בסך 100 מיליון ללבנון - חבילה שכבר אושרה - בגלל ספקות לגבי יכולתו של צבא ללבנון לנהוג באחריות. אריק קנטור, הרפובליקן השני במדרג הרפובליקני בקונגרס, וכן כמה מחוקקים דמוקרטיים הזהירו שינסו לסתום כליל את צינור הסיוע ללבנון לשנת הכספים 2011.

בתדרוך לכתבים במשרד החוץ בוושינגטון, אמר אמש דובר המשרד, פ.ג'. קראולי, כי מתן הסיוע הצבאי האמריקני ללבנון כפוף לתנאים, כפי שמקובל לגבי הסיוע האמריקני לכל מדינה, לרבות ישראל. הנוא צייין, שמדובר בתנאים להסדרת השימוש בנשק. "אנו מקיימים ביקורת סדירה כדי לוודא שהסיוע שאנו מספקים ללבנון ולמדינות אחרות מנוצל באופן שעולה בקנה אחד עם ההסכמים הביטחוניים שלנו (עם המדינות הרלוונטיות)", אמר הדובר. "לכן, אין שום סיוע אמריקני שאינו כפוף לתנאים".

בתשובה לשאלה האם התנאים שבמסגרתם מקבלת לבנון סיוע צבאי כוללים הימנעות משימוש בנשק זה נגד ישראל, השיב הדובר: "אנו מציבים תנאים לגבי האופן שבו אנו מספקים את הסייוע הצבאי שלנו, ויש תנאים דומים שמגבילים את הרופן שבו יכולה ישראל להשתמש בנשק שאנו מספקים לה".

הדובר לא היה יכול לענות על שאלה, שהתייחסה למאמץ של שרת-החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, למנוע התקפת גמול ישראלית על לבנון בעקבות התקרית על הגבול בין שתי המדינות. לדברי השואל, קלינטון קיימה שיחה בעניין זה עם שר הביטחון, ארהוד ברק. הדובר ציין, שאינו מודע לשיחות כלשהן שערכה קלינטון מיד לאחר התקרית עם לבנון.