סגירה מעורבת באירופה: הפוטסי עלה, ברקליס הוסיפה 2.4%

היום פורסמו נתוני צמיחה טובים מהצפוי באיחוד האירופי, וגם בארה"ב התפרסמו נתונים מעודדים ■ ING: "כלכלות הפריפריה באיחוד האירופי ימשיכו לסבול מהידוק פיסקאלי ויחזרו למיתון, או ימשיכו להיות במיתון"

יום תנודתי בבורסות אירופה הסתיים במגמה מעורבת. המדדים המובילים ביבשת האירופית מחקו את העליות מתחילת היום ועברו להיסחר בירידות שערים בצהריים, חרף נתוני תמ"ג טובים מהצפוי שפורסמו באיחוד האירופי. לאחר מכן התפרסמו בארה"ב נתוני מאקרו חשובים שחלקם היו טובים מהצפוי, מה שהביא לשיפור באווירה בוול סטריט וגם באירופה.

מדינות האיחוד האירופי פרסמו מהבוקר ועד הצהריים את נתוני התמ"ג שלהן לרבעון השני של 2010. זה התחיל עם גרמניה שדיווחה על צמיחה של 2.2% (נתון טוב מהציפיות שעמדו על 1.6%), המשיך בצרפת שצמחה ב-0.6% ברבעון ועקפה גם כן את התחזיות והסתיים עם ריכוז כל הנתונים ממדינות האיחוד וההכרזה על צמיחה של 1% בגוש האירו. בשוק ציפו לצמיחה של 0.7% באיחוד האירופי, כך שהנתונים הפתיעו לטובה.

אך השוק, כידוע, מסתכל תמיד קדימה. בבנק ING מיהרו להכריז שההפתעות החיוביות באירופה לא יחזיקו מעמד זמן רב וכי הקיצוצים הפיסקאליים ישפיעו לרעה בחודשים הבאים. "כלכלות הפריפריה באיחוד האירופי ימשיכו לסבול מהידוק פיסקאלי ויחזרו למיתון, או ימשיכו להיות במיתון. גם בגרמניה ההתאוששות תואט בשל הקיטון בביקושים העולמיים והקיצוצים הפיסקאליים בהם נקטה ממשלת גרמניה, שייכנסו לתוקף בתחילת שנת 2011", אמר קרסטן ברסקי, כלכלן בבנק ING בבריסל.

בארה"ב דווח כי מדד המחירים לצרכן לחודש יולי רשם עלייה של 0.3% לעומת הערכות לעלייה של 0.2%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב-0.1%, בהתאם לציפיות. אך הנתון החשוב ביותר היום הוא מכירות הקמעונאיות ביולי, שרשמו עלייה של 0.4% בחודש שעבר, לעומת צפי ל-0.5%. עם זאת, הנתון של חודש יוני עודכן לירידה של 0.3% לעומת 0.5%- בנתון הקודם. ללא כלי רכב נרשמה עלייה של 0.2% במכירות, בהתאם לציפיות.

כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוגוסט, שטיפס לרמה של 69.6 נק' באוגוסט מ-67.8 נק' ביולי. הצפי היה ל-70 נק'. במקביל פורסם נתון המלאים העסקיים לחודש יוני, שרשם עלייה של 0.3% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.2%.

מבין המניות הבולטות היום באירופה נציין את מניות הבנקים כדוגמת HSBC בלונדון או בנק סנטנדר בספרד שרשמו ירידות. מנגד, מניית ברקליס סגרה בעלייה חדה.

אסיה התאוששה משפל של 3 שבועות

לאחר שעות של מסחר תנודתי ומגמה מעורבת, בורסות אסיה עברו להיסחר בעליות לקראת הסגירה והן התאוששו משפל של כ-3 שבועות. באסיה ניכר חוסר ודאות על רקע ספקולציות לפיהן הרשויות הממשלתיות ביפן עשויות לפעול על מנת למנוע את המשך התחזקות הין. המטבע הלאומי של יפן התחזק השבוע לשיא של כ-15 שנים מול הדולר, מה שעלול לפגוע בייצוא היפני ובכלכלה כולה.

מדד ה-MSCI אסיה עלה ב-0.8% היום, אולם מניות הרכבים ביפן, כדוגמת הונדה וטויוטה , רשמו ירידות בשל התחזקות הין השבוע. בשוק ישנן ספקולציות כי הרשויות ביפן יפעלו להחלשת הין אך בבנק הבריטי ברקליס קפיטל פסלו את האפשרות וכתבו ללקוחותיהם: "איננו סבורים כי תהיה התערבות שכן אין באפשרותה של יפן להחליש את הין אלא לכל היותר לבלום את המשך התחזקותו".

ב-4 ימי המסחר האחרונים מחקו המניות מסביב לעולם כ-1.7 טריליון דולר במונחי שווי שוק, על רקע נתוני מאקרו מאכזבים ותחזית צמיחה מגמגמת שסיפק הפדרל ריזרב בארה"ב השבוע. המשקיעים חוששים שההתאוששות הכלכלית הגלובלית נכנסה כבר לשלב של האטה. הבורסות באסיה פתחו אמנם את יום המסחר בירידות על רקע המגמה השלילית אמש בוול סטריט, אך עברו לטריטוריה החיובית לאור העליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב.

"התקוות להתאוששות כלכלית מהירה התנפצו ומצב הרוח יורד", אמר לסוכנות בלומברג אקיו סרה, אסטרטג השקעות בבנק Sumitomo Trust & Banking שבטוקיו. "עם זאת, איננו סבורים כי הכלכלה תיכנס למיתון, אלא שהצמיחה תואט".