תל אביב פתחה את השבוע בירוק: המעו"ף הוסיף 0.7%, אפריקה זינקה 7%

מניות הנדל"ן הוסיפו 1.6% ■ מדד המחירים לצרכן לחודש יולי יפורסם הערב - על פי ההערכות עלה ב-0.7%-0.8% ■ הבנקים: "עונת המלפפונים תימשך" ■ גבעות דחתה פירסום ההודעה על "מגד 5"

העולם לא גרר את תל אביב: המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ננעל היום (א') בעליות שערים, חרף הירידות בוול סטריט בסוף השבוע, המעוררות במשקיעים דאגות מחודשות ל"תחתית כפולה" במשבר הכלכלי הנוכחי - בין היתר על רקע הורדת תחזית הצמיחה והצהרות ה'פד' מהשבוע החולף. מחזור המסחר, עם זאת, היה נמוך מאוד והסתכם בכ-776 מיליון שקל בלבד. המסחר התנהל בציפייה למדד המחירים לצרכן לחודש יולי (יתפרסם ב-18:30) שצפוי לעלות בשיעור משמעותי של 0.7-0.8%, כפי שקרה גם בשנים קודמות בחודש יולי.

בסקירות השבועיות שפירסמו הבנקים המובילים בסוף השבוע, העריכו האנליסטים כי הדשדוש בשוק המקומי יימשך לכל הפחות עד סוף החודש במסגרת "עונת המלפפונים" באחד העם המאופיינת במחזור מסחר נמוך וברגישות רבה מאוד של המשקיעים והמדדים בשל כך. בעולם, וגם בישראל, מצפים לנאומו של יו"ר הבנק הפדרלי ברננקי ביום ג' בארה"ב; הערכה אופטימית יותר מצידו באשר לכלכלת ארה"ב בכלל או הצהרה חדשה בדבר אפשרויות לצעדי הרחבה מוניטרית מצד הבנק המרכזי עשויים לתת זריקת עידוד משמעותית לשווקים המתאפיינים ברגישות גבוהה מהרגיל להצהרות ה'פד'.

עם זאת, בשני הבנקים המובילים מסכימים כי התנודתיות תאפיין את שוק המניות בטווח הקצר בלבד - וממשיכים להמליץ שם על השקעה באפיק מנייתי לטווח הארוך. נזכיר כי בשבוע שעבר איבד המעו"ף 0.8% מערכו, מדד ת"א 100 ירד בשיעור של 1.35% ואילו מדד תל טק בלט בירידה חדה של 5.4%. עם זאת, הפגינו המדדים בת"א עוצמה ברמה גבוהה יחסית ביחס לגל הירידות החד בשוקי ההון בעולם.

הודעת הריבית בארה"ב, שסימנה הכרה בהיחלשות המשק האמריקאי, הובילה את נכסי הסיכון לבצע צעד ראשון לעבר תרחיש הצמיחה האנמית שמציע שוק האג"ח. טרם נאמרה המילה האחרונה, כך שצפוי להימשך הלחץ על נכסי הסיכון. כך מעריך כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, רפי גוזלן. לגבי המדיניות המוניטארית מעריך גוזלן כי החלטת הריבית הקרובה תושפע מהתפתחות הציפיות לאינפלציה לאחר פרסום מדד יולי ומנתוני הפעילות שיפורסמו במהלך השבוע הקרוב (צמיחה והמדד המשולב). "מאז החלטת הריבית האחרונה חלה אמנם הידרדרות בהערכות השווקים הגלובליים את הצמיחה העתידית, אך אם לא תחול ירידה של ממש בציפיות לאינפלציה, אנו מייחסים הסתברות גבוהה להעלאת ריבית באחת משתי ההחלטות הקרובות".

המסחר התנהל היום גם תוך ציפייה לפירסום מדד המחירים לצרכן הערב: אנליסטים בשוק ההון העריכו השבוע כי המדד עלה בחודש יולי בשיעור של 0.7%-0.8%. נזכיר כי מדד יולי נחשב גבוה (עלייה של 1.1% ב-2009 וב-2008), כך ששיעור הגידול הצפוי נחשב סביר יחסית לשנים קודמות.

מדד זה הושפע, על פי ההערכות, בעיקר מעלייה עונתית במחירי הפירות והירקות. כמו כן, המשך ההתייקרות בסעיף הדיור תרם גם בחודש שעבר לעליית האינפלציה. נזכיר כי סעיף הדיור אחראי על 70% מהאינפלציה ב-2010. נוסף על כך השפיעו העלייה של 5% במחירי המים, 2.5% במחירי הדלק, העלאת המס על סיגריות בשיעור 10% וכן ההתייקרות בסעיפי ההבראה, הנופש והנסיעות לחו"ל.

ביוקסל מזנקת, משקיעי גבעות בהמתנה

עניין רב ריכזה היום מניית גבעות שכבר הוסיפה בשבוע שעבר 11.6% לערכה. כ-3 שבועות לאחר ההכרזה החד-צדדית של גבעות כי באר הנפט באתר הקידוח "מגד 5" הינה מסחרית, מבלי לספק נתונים על גודל המאגר, סיפקה היום גבעות למשקיעים עדכון נוסף: קיבלנו טיוטה ראשונית מהדו"ח ההנדסי, אנו בודקים אותה ונפרסם הודעה לציבור בימים הקרובים.

גם יתר מניות מגזר הקידוחים עמדו במרכז הבמה, כפי שעשו בשבוע שעבר, על רקע המשך הדיון הציבורי במדיניות התמלוגים. נציין בהקשר זה את דלק קידוחים , ישראמקו ואבנר שבלטו.

עונת הדו"חות במגזר הבנקאות נפתחה: הסנונית הראשונה הגיעה עם פרסום דו"חות בנק ירושלים כבר היום, כאשר ביום ב' יצטרפו דו"חות מזרחי טפחות . חברות כרטיסי האשראי ויזה כאל, לאומי קארד וישראכרט יפרסמו גם הן השבוע.

חברת נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB, פירסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון השני של השנה, מהן עולה כי הכנסות החברה מהשכרת נכסים הסתכמו בכ-143 מיליון שקל לעומת כ-122 מיליון שקל ברבעון השני של 2009.

סלקום הודיעה בסוף השבוע כי קיבלה החלטה לדחות את פרסום הדו"חות שלה. הדו"ח הרבעוני של ענקית הסלולר היה אמור להתפרסם ביום שני הקרוב, 16 באוגוסט, והנהלת סלקום החליטה לדחות את הפירסום ל-26 בחודש. הסיבה לדחייה, לטענת סלקום, היא הדחיות המתמשכות בנוגע להחלטת משרד התקשורת על דמי הקישוריות וחוסר הודאות שהעניין יוצר, מה שמונע מהנהלת החברה בראשות עמוס שפירא להעריך את ההשפעה שתהיה להחלטה על התוצאות בעתיד.

אלביט מערכות תפרסם גם היא את תוצאותיה הכספיות ביום ג'. בשוק מעריכים כי אלביט תציג רווח נקי של 1.05 דולר למניה (לעומת 1.39 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד) וכי ההכנסות ירדו ב-8.3% ל-667 מיליון דולר.

טאואר הוסיפה להיסחר בתל אביב על רקע ההמלצות השונות למניה שראו אור לקראת סוף השבוע שעבר בארה"ב ובישראל. חברות מחקר ובתי השקעות, בראשם חברת המחקר זאקס, צפו למנייה תשואה מרשימה במיוחד ושלחו את המניה לעליות ביום המסחר האחרון בתל אביב.

גם מניית אפריקה המשיכה לרכז עניין לאחר שבוע תנודתי במיוחד במסגרתו קפצה בעשרות אחוזים בתחילת השבוע שעבר על רקע דיווחים על שיפור משמעותי בעסקי הנדל"ן במזרח אירופה - אך גם התממשה במחזור גדול לקראת סופו.

חברת הביומד אינסוליין דיווחה על הצלחה בתוצאות הביניים של הניסוי שעורכת החברה בשיתוף אוניברסיטת ייל: מוצר ה-InsuPatch של החברה הוכיח קיצור משמעותי של 31% בזמן הגעת האינסולין לשיא ההשפעה על רמת הסוכר בדם באוכלוסיה של ילדים חולי סוכרת.

מניית ביוקנסל זינקה לכל אורך היום לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) אישר לחברה מעמד של תרופת יתום (drug orphan) לתרופת ה-BC-819 עבור טיפול בסרטן הלבלב בארה"ב.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]