התפתחות בחקירה עשויה לייתר את העברת מסמך גלנט למשטרה?

בית המשפט המחוזי אמור היה להכריע ביום רביעי הקרוב בשאלה האם לחייב את ערוץ 2 להעביר את מסמך גלנט, השמור בכספת בית המשפט, לידי המשטרה

בית המשפט המחוזי אמור היה להכריע ביום רביעי הקרוב, בשאלה, האם לחייב את חדשות ערוץ 2 להעביר את "מסמך גלנט", השמור בכספת בית המשפט, לידי המשטרה, אך היום (א') הפתיעה הפרקליטות והודיעה לבית המשפט כי היא מבקשת לדחות את הדיון בשאלה ליום חמישי.

במסגרת בקשת הדחייה הסבירה הפרקליטות כי היא נובעת מההתפתחויות בחקירה, המאפשרות את התקדמותה, בשלב זה, בכיוונים אחרים.

"על פי החלטת ביהמ"ש מיום 12.8.2010, נדרשה הפרקליטות להציג, בהתאם להתקדמות החקירה, האם עדיין נדרש המסמך שהפקידה חברת החדשות. התשובה היא כי המסמך עדיין נדרש למדינה והיא מעריכה כי בדיקתו תידרש לצורך השלמת חקירה", נאמר בהודעת הפרקליטות.

עם זאת, נכתב בהודעה, "הפרקליטות ערה לרגישותם של מקורות המידע של העיתונאים, מכבדת אותה, ורואה בה חלק מהאינטרס הציבורי עליה היא מופקדת". נוכח האמור, הפרקליטות מבקשת לדחות את תשובתה לשאלת ביהמ"ש באשר לצורך לקבל את המסמך לידיה עד ליום .19.8, מתוך תקווה כי המחלוקת בינה לבין חברת החדשות תתייתר עד אז. התקווה הזו, נאמר בהודעת הפרקליטות, "נובעת מהתפתחויות בחקירת הפרשה, המאפשרות את התקדמותה, בשלב זה, בכיוונים אחרים".

מאז הדיון בבית המשפט, שנערך ביום חמישי האחרון, זומנו לחקירה במשטרה כמה קציני צבא בכירים ובהם דובר צה"ל אבי בניהו, בחשד כי הם מעורבים בפרשה. בניהו, אף הוזכר בכמה כלי תקשורת כחשוד שהיה המקור שהעביר לידי העיתונאים חושפי הפרשה, אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל, את המסמך.

צילום או מקור?

חקירת המשטרה מתנהלת במטרה לגלות האם המסמך מזויף ואם כן, מי זייף אותו, וחשיפת המקור שהדליף אותו לערוץ 2, היא משנית למטרה זו. במהלך הימים הקרובים, צפויה המשטרה לזמן לעדות גם את אלוף פיקוד דרום, יואב גלנט עצמו, בניסיון לברר, האם יש לו קשר כלשהו, למסמך הנושא את הלוגו של משרד הייעוץ של אייל ארד, ועוסק בקידומו, לתפקיד הרמטכ"ל.

בשבוע שעבר (ה') קבע סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז בפ"ת, השופט אברהם טל, שדן בערעור חברת החדשות על הצו המורה לה למסור את מסמך גלנט לידי המשטרה, כי החלטה בעניין תינתן ביום רביעי. במהלך הדיון, אמר השופט טל כי "ביהמ"ש התבונן במסמך, ועל-פי מראהו - הוא צילום, משום שהיה צילום מהדק של חלקי המסמך".

חברת החדשות של ערוץ 2 טענה מצדה כי העברת מסמך גלנט שבידיה למשטרה לא תסייע בפתרון השאלה אם הוא מזויף, כיוון שהיא מחזיקה בצילום של המסמך ולא במסמך המקורי. "המשטרה יודעת או מעריכה, שאנחנו מחזיקים צילום של המסמך ולא את המסמך המקורי, ולכן אני יודע שהמשטרה יודעת שהמסמך שנמסר לנו, ונמצא בכספת, לא יקדם אותה כהוא זה לשאלת האותנטיות או הזיוף", אמר עיתונאי חדשות 2, אמנון אברמוביץ בדיון.

עו"ד דן אלדד, מנהל תחום תפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, אמר בדיון כי "מדובר במסמך בעל משמעות קשה מאוד, ברמה הציבורית. אם המסמך הזה מזויף - זהו ביטוי כתוב לתוכנית אסטרטגית כתובה מאורגנת לזרוע דיסאינפורמציה, כדי לסכסך ראש בראש את ראשי המערכת הביטחונית בישראל. יש לבירור האמת בסוגיה הזו השלכה על יכולת התפקוד התקין של מערכת הביטחון".

חקירת הפרשה על ידי המשטרה, החלה בעקבות תלונה שהגיש אייל ארד בטענה שהמסמך מזויף. בעקבות התלונה ביקשו במשטרה לברר, מי כתב את המסמך ולא בהכרח מי העבירו לחדשות 2. החקירה מתמקדת בשתי עבירות אפשריות: זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות.

חברת החדשות טוענת, כי אסור לכפות עליה למסור את המסמך, מכיוון שזה יביא לחשיפת המקור שהביא לפרסומו והיא זוכה לגיבוי של אגודת העיתונאים ומועצת העיתונות. נשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר, אמרה כי יש מקום להביא את הנושא לדיון בבג"ץ, ואז היא תצטרף לעתירת חדשות 2.