"התעוזה של טבע לא אבדה עם השנים, כשהחברה גדלה"

בראיון מיוחד ל"גלובס" מספרת יהודית ורדי, מנהלת פעילות טבע באמריקה הלטינית, על הצמיחה המואצת של תחום התרופות בדרום אמריקה, על חברותה בחטיבה שפיתחה את הקופקסון, ומדוע הרכישות השונות מחזקות טבע כחברה ישראלית

היא מנהלת בכירה בטבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, ומנהלת 6,000 עובדים. ובכל זאת, מי שיחפש ראיונות או ציטוטים פיקנטיים של יהודית ורדי, מנהלת הפעילות של טבע באמריקה הלטינית, יתקשה למצוא את מבוקשו. מדובר באישה צנועה שלא נלהבת להתראיין. "אני עסוקה בעיקר בעשייה, ואולי זה גם חלק מה-DNA של טבע", מסבירה ורדי בראיון ל"גלובס". "יש עוד הרבה מנהלים ומנהלות שפועלים, מגיעים להישגים ולא מדברים בתקשורת, ומהבחינה הזאת אני בחברה טובה".

ל-ורדי, שמונתה לתפקיד בשנה שעברה, זוהי הקדנציה השנייה באמריקה הלטינית. היא הצטרפה לטבע ב-1985, ובין 1990 ל-1994 ניהלה את החברה הבת של טבע באזור, Farmaquim. "הפעילות אז הייתה הרבה יותר מצומצמת, וגם טבע הייתה הרבה יותר קטנה", אומרת ורדי. "היום יש פעילות ענפה, ואם בעבר היו רק מכירות, היום יש גם שיווק, מפעלי ייצור ואתרי פיתוח".

לא רק הפעילות בדרום אמריקה צמחה, גם טבע הפכה לחברת ענק, לאחר סדרת רכישות שהאחרונה בהן היא רציופארם הגרמנית.

"טבע שהצטרפתי אליה הייתה קטנה", אומרת ורדי. "רוב האנשים עבדו אז מהבניין הזה (מטה טבע בפ"ת, ש.ח.ו), והייתה רק התחלת פעילות בחו"ל. היום טבע חולשת על יבשות ומדינות רבות".

ועדיין, ורדי מזהה מאפיין דומה לטבע של שנות השמונים. "אני מסתובבת כאן ובאמריקה, ורואה שיש עדיין אותה רוח - רצון להצליח, להגיע להישגים ולשאוף למצוינות", היא אומרת. "היעדים האסטרטגיים הם מאוד אתגריים. בשביל לממש אותם צריך אנשים עם ברק בעיניים. אותו ברק שהיה אז, ישנו גם היום".

משהו בטח השתנה לאורך הדרך.

ורדי: "זה נכון שאי אפשר לצפות מחברה גדולה שתהיה כמו חברה קטנה. אני משערת שאיבדנו גם דברים כשצמחנו, אבל אני מסתכלת על מה שיש".

כשהצטרפת לחברה, חשבת שהיא תגיע לאן שהיא נמצאת היום?

"אני לא חושבת שידעתי שזה יגיע לממדים כאלה".

"צריכת התרופות באזור צומחת"

השוק הפרמצבטי בדרום אמריקה מגלגל כ-40 מיליארד דולר, וצומח בכ-12% בשנה. ברבעון השני מכירות טבע באזור התקרבו ל-200 מיליון דולר, בהובלת מקסיקו, ארגנטינה וברזיל. בדו"חות 2009 טבע ציינה שבכוונתה להתרחב באמריקה הלטינית וליהנות מגידול האוכלוסייה והעלייה בהוצאות הבריאות. לכן, זה לא מפתיע שההערכות הן כי הרכישה הבאה של טבע תגיע מהאזור של ורדי. לאחרונה התראיין לוול-סטריט ג'ורנל ביל מארת', מנהל חטיבת אמריקה בטבע, שאמר: "לרכישת רציופארם אין השפעה על התוכניות והרצונות שלנו בברזיל, אז אנחנו עסוקים בלחפש". מארת', שניהל את טבע צפון אמריקה, קיבל לאחרונה לאחריותו גם את דרום היבשת, כחלק משינוי מבני.

ורדי לא מספקת פרטים על רכישות עתידיות בתחומה, רק אומרת כי "אנחנו בהחלט מעוניינים לצמוח בדרום אמריקה, ושוקלים מהי הדרך הנכונה".

מה מאפיין את הפעילות באמריקה הלטינית?

"צריכת התרופות גדלה משמעותית, בחלק מהמדינות בקצב דו-ספרתי. הגנריקה היא בעיקר ממותגת (לאחר שהפטנט פוקע, ממתגים את המוצר הגנרי, ש.ח.ו.), ולכן יש יותר תועמלנים. יש מעבר לגנריקה לא ממותגת, אבל הצמיחה היא עדיין בממותגת. יש שוני בתנאי השוק והרגולציה בין המדינות, והמגוון מאוד מעניין. מערכות הבריאות הולכות ומתפתחות".

תחרות לקופקסון?

איך מתבצעת הפעילות בשטח?

"אנחנו עובדים מול הרופאים, המבטחים ובתי המרקחת, ומשתתפים במכרזים. טבע פועלת שם כמו החברות הלוקאליות, עם הידע הגלובלי של החברה. היכולת הלוקאלית מאפשרת את הכרת השוק והגלובלית את הייצור והאיכות בסטנדרט של טבע. בכלל, טבע היא חברה מבוזרת ומרוכזת גם יחד. האסטרטגיה ריכוזית, אבל יש האצלת סמכויות מוגדרת כדי לא לאבד זריזות".

עובדים פוטנציאלים באזורך מכירים את טבע?

"בהחלט, אנשים רוצים להגיע לטבע, שמזוהה כחברה צומחת עם אתגרים. אני מאמינה שהגורם האנושי מבדיל בין חברות. טבע ידועה ומכובדת בכל השווקים שאנחנו עובדים בהם, ויש הערכה למוצריה ולאנשיה".

ורדי נולדה בארגנטינה למשפחה ציונית, ועלתה לישראל כילדה. הקריירה שלה בטבע התחילה לאחר שסיימה לימודי סטטיסטיקה ותואר שני במנהל עסקים, ונתקלה במודעת דרושים. טבע חיפשה כלכלן, ודן זיסקינד, שהיה מנהל הכספים, קיבל אותה לעבודה. לאחר שלוש שנים במחלקתו, עברה ורדי לחטיבה הבינלאומית, משם לתפקידה הקודם באמריקה הלטינית וב-1994 היא חזרה לארץ לתפקיד חדש. "טבע הקימה בדיוק את החטיבה שנקראה קופקסון. הייתי שם שמונה שנים מרתקות".

הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, היא תרופת הדגל של טבע, ומכירותיה במחצית 2010 הגיעו ל-1.57 מיליארד דולר. טבע אינה מפרסמת מהי תרומת הקופקסון לרווח הנקי שלה, אך לפי הערכות התרופה אחראית לכשליש מהרווח - עובדה שמדגישה את התלות של טבע בה. לאחרונה, בשל התגברות החששות מתחרות גנרית לקופקסון, מניית טבע נפלה בכ-9% ביום אחד בנאסד"ק.

ורדי כיהנה כמנהלת השיווק הגלובלי של הקופקסון. "הפרויקט היה אתגר מרתק", היא אומרת. "הייתה לנו מוטיבציה מאוד גדולה להצליח. בסך הכול, הנתונים היו שם, וגם השוק התפתח מאוד. כולנו האמנו שהקופקסון צריך להיות טיפול ראשון בטרשת נפוצה".

טבע היא חברת תרופות גנריות, שמפתחת גם תרופות מקוריות, וכאמור הקופקסון היא החשובה ביניהן. כיום, טבע נאלצת לבלוע את הגלולה המרה שהיא מכירה כל כך טוב מהכיוון השני, ולהתמודד עם חברות גנריות שמנסות לפתח גרסה גנרית לקופקסון. טבע טוענת שהפטנטים מגנים על התרופה גם בשנים הקרובות, בעוד שהמתחרות מחפשות פרצות בפטנט. האם יש סיכוי שטבע תתמודד בקרוב עם קופקסון גנרי? ורדי לא מוכנה להתנבא. "אני כבר לא עוסקת בזה, תצטרכי לשאול את האחראי על התחום היום", היא אומרת.

שורשי טבע נטועים בתחילת המאה הקודמת, כסיטונאית תרופות. לאורך השנים החברה התרחבה באמצעות מיזוגים ורכישות. בשנות ה-70 מוזגו אסיא, צרי וטבע, ואלי הורביץ מונה למנכ"ל. ב-1982 נרשמה החברה לנאסד"ק לצד המסחר בתל-אביב. המיזוגים והרכישות התרחבו גם לזירה הבינלאומית והפכו את טבע לגלובלית. בשנתיים האחרונות בוצעו שתי רכישות גדולות: באר נרכשה תמורת כ-9 מיליארד דולר, ורציופארם ב-5 מיליארד דולר.

התמדה תביא להקמת "עוד טבע"

הורביץ אמר פעם בראיון ל"גלובס", שכל רכישה דווקא מחזקת את הישראליות בטבע. את מסכימה?

"כן, בהחלט מרגישים את הישראליות. כשהגעתי לתפקיד, הסתובבתי בין מדינות האזור ודיברתי עם אנשים. שמעתי הערכה רבה על כך שבכל פעם שפונים לישראל, בכל שעה, מקבלים תשובה. שיש ידע שעובר ושותפות. הם גם מעריכים את החריצות והסקרנות הישראלית".

ולא אמרו כלום על החוצפה המפורסמת?

"לא שמעתי 'חוצפה', אבל שמעתי 'תעוזה'. התעוזה מתבטאת ביכולת להגיע לכל מקום בצורה מהירה. וזה לא אבד עם השנים כשהחברה גדלה".

מה צריך לקרות כדי שתקום בישראל עוד חברה כמו טבע?

"בעיקר התמדה. צריך רצון להיות חברה ישראלית גלובלית, ורצון ללכת את כל הדרך".