הסנגוריה הציבורית: יש להקפיא את פרויקט מצלמות המעקב בערים

בפנייה ליועמ"ש בעקבות פיילוט מצלמות האבטחה "האח הגדול" בבתי-ספר מציינת הסנגוריה כי "דרך המלך בעניינים רגישים מעין אלה היא להקדים חקיקה והסדרה לעשייה ולא ליצור מציאות בשטח דרך פיילוט כזה או אחר"

בעקבות פיילוט מצלמות האבטחה "האח הגדול" בבתי-ספר פנתה הסנגוריה הציבורית ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין בטענה כי "קיימת הסכמה רחבה כי המצב הנוכחי, בו נפגעות זכויות יסוד ללא הסמכה מפורשת בחקיקה ראשית וללא הסדרה משפטית נאותה, אינו ראוי. דרך המלך בעניינים רגישים מעין אלו היא להקדים חקיקה והסדרה לעשייה ולא ליצור מציאות בשטח דרך פיילוט כזה או אחר".

"בשלב זה, נוכח העובדה כי ככל שנוקף הזמן ממשיכות להיקבע עובדות בשטח, פנתה הסנגוריה הציבורית ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לשקול להורות על "הקפאת" המצב עד אשר משרד המשפטים יסיים לבחון את המשמעות הנורמטיבית והמעשית של השימוש במצלמות, ויפעל להסדרה משפטית של הסוגיה בכללותה".

בסניגוריה הציבורית מציינים "חרף פנייתינו החוזרות ונשנות לברר אילו מהלכים בוצעו לאחר הדיון, שהתקיים ב-22 בנובמבר 2009, אם בכלל, טרם זכינו למענה".

רישות הערים במצלמות מעקב נעשו בעיקר במסגרת פרויקט "עיר ללא אלימות", פרויקט נסיוני הפועל מכוח החלטת ממשלה החל משנת 2007, כאשר השימוש במצלמות הוא כלי מרכזי בפרויקט. לפני שנה, באוגוסט 2009, החליטה הממשלה להמשיך ולהפעיל את הפרויקט במתכונתו הנוכחית וכן להרחיבו לערים נוספות. למיטב ידיעת הסניגוריה הציבורית, הפרויקט מופעל כיום בכ-80 רשויות מקומיות.

לטענת הסניגוריה "חרף רגישות הסוגיה, אין כיום כל מאמץ להסדיר את התהליך המואץ של הצבת המצלמות והפעלתן, בצורה שתחייב את משטרת ישראל ואת העיריות השונות".