כי"ל מטפסת 0.9%: אגריום מציעה פרמיה של 37% ל-AWB

אגריום הציעה 1.1 מיליארד ד' במזומן ל-AWB והקפיצה אותה ב-30% ■ בכך נתנה אגריום נוק-אוט להצעת הרכש הקודמת שקיבלה יצואנית החיטה הגדולה באוסטרליה מהחברה האוסטרלית GraiCorp

אגריום הקנדית הציעה לרכוש את יצרנית התבואות האוסטרלית AWB ( סימול: AWB.AX)בתמורה ל-1.1 מיליארד דולר (שהם כ-1.2 מיליארד דולר אוסטרלי, ועקפה בכך את הצעת הרכש של יריבתה המקומית GrainCorp (סימול: GNC.AX), אגריום מנסה בכך להרחיב את פעילותה ונוכחותה בשווקים האסיאתיים.

אגריום, סיטונאית המוצרים החקלאיים הגדולה ביותר בצפון אמריקה ששווי השוק שלה עומד על כ-10.5 מיליארד דולר, הציעה בסופ"ש לרכוש את החברה האוסטרלית בתמורה למזומן, צעד זה התקבל בהפתעה והקפיץ את מניית AWB ביותר מ-30% הבוקר בבורסה האוסטרלית ל-1.42 דולר אוסטרלי, נמוך עדיין מרמת ה-1.5 דולר אוסטרלי, המחיר לפיו חושבה הצעת הרכש למניות החברה. נציין כי גם יצרנית הדשנים הישראלית כי"ל מגיבה היום בחיוב להתפתחויות מאבקי השליטה בענף.

משקיעים אמרו כי הצעתה של אגריום לרכישת כל מניות החברה בפרמייה של 37% על מחיר הסגירה, צפויה לתת נוק-אוט להצעה הנמוכה יותר לרכישת כל מניות AWB שהגישה GrainCorp לפני חודש שנתנה לחברה שווי של 921 מיליון דולר אוסטרלי.

"יש סיכוי של 25% ש-GrainCorp תנסה להשוות את הצעת הרכש על מנת לרכוש את AWB. למרות שמחיר המניה מראה כי מחזיקי המניות שלה אינם מעוניינים במאבק שליטה זה" אמר טום אליוט, דירקטור מנהל ב-MM&E קפיטל והוסיף "יתכן שיהיו אינטרסים קנדים אחרים, כנראה מכיוון Vittera".

המלחמה על AWB, יצואנית החיטה הגדולה ביותר באוסטרליה, מהווה את הסיבוב האחרון בקרב על הקונסוליקציה בענף הגרעינים באוסטרליה, כאשר שחקנים מחוץ למדינה מנסים להשיג נתחים גדולים ככל הניתן בשוק הגרעינים הרביעי בגודלו בעולם.

ענף החיטה האוסטרלי נשען על יבול חזק השנה בעוד שהספקיות האירופיות והרוסיות נאבקות בבצורת ובתנאים קשים, אשר גרמו לעליית מחיר החיטה לשיא של שנתיים בחודש האחרון.

מקורות בתעשיה אמרו כי מתחרות גלובליות נוספות, כגון חברת הגרעינים הקנדית Viterra וחברת הסחורות האמריקנית Gavil גם הן בחנו את האפשרויות לרכישת AWB, אשר איבדה את המונופול על החיטה המיוצאת מאוסטרליה לפני שנתיים.