קונים בלבד: שוק האבטחה מסכם חצי שנה סוערת במיוחד

בסימנטק שוב מבצעים רכישות גדולות, השוק מתאכזב מפתרונות ההגנה, מפני דליפת מידע מארגונים ובתחום אבטחת נתונים משנים מיקוד, כדי להתמודד עם המציאות החדשה ■ דן יכין מחברת IDC: "כדי להגן באופן יעיל על המידע, כדאי להפנות את האבטחה אל המידע עצמו"

שלוש שנים בדיוק. זה מה שלקח לענקית האבטחה סימנטק לחזור ולבצע רכישות גדולות. זה לא שלחברה הייתה אג'נדה בנושא גודל הרכישות. אבל עשה רושם שהמנכ"ל החדש, אנריקה סאלם, יחכה עוד קצת בטרם יעמיס על החברה רכישה גדולה נוספת, אחרי שתיאר את משימת החברה כ"ביצוע של אינטגרציה בין המוצרים שנרכשו".

סימנטק הודיעה במאי האחרון על רכישת פעילות הזיהוי והאימות של VeriSign תמורת 1.28 מיליארד דולר. רכישה זו מגדילה את סל המוצרים שלה עם יכולות הצפנה והגנה על מידע. זוהי העסקה הגדולה הראשונה שביצעה סימנטק מאז קנתה את Altiris באפריל 2007 תמורת 830 מיליון דולר.

סימנטק לא עצרה לרגע את מנוע הרכישות, כשרכישת החטיבה של וריסיין היא כבר הרביעית שהשלימה השנה. אבל סדרי הגודל הם אחרים לגמרי וסימנטק, השחקנית הגדולה בעולם האבטחה, מעידה אולי על המגמות בשוק.

"כל השחקנים הבינוניים נרכשו"

שוק האבטחה משתנה. זה לא חדש כמובן. כבר מספר שנים שאפשר למצוא בפורטפוליו המוצרים של חברות האבטחה פתרונות שעד לפני עשור לא היינו מודעים לצורך בהם.

כלומר, מושגים כגון ניהול זהויות, התאמה לדרישות רגולטוריות, אבטחת תוכן וניהול איומים, היו קיימים גם לפני מספר שנים, אבל לא באמת עמדו על סדר היום של ספקיות פתרונות האבטחה או לקוחותיהם. החידוש כעת הוא ששוק האבטחה השלים את השינוי בסדר היום במחצית הראשונה של 2010.

"השוק של תחומי האבטחה המסורתיים, כמו פתרונות כנגד וירוסים, תולעים, Firewall ופתרונות אחרים, שמטרתם הגנה על הגישה לרשת מפני איומים חיצוניים, עבר קונסולידציה אינטנסיבית בשנים האחרונות והיא הסתיימה. כל השחקנים הבינוניים נרכשו", כך טוען דן יכין, מנהל מחקר טכנולוגיות חדשניות בחברת המחקר IDC. לדבריו, כעת רואים עלייה בעסקאות עם מיקוד בתחומים של אבטחת נתונים.

ב-IDC העריכו לאחרונה כי 40 רכישות התבצעו במחצית הראשונה של 2010 לעומת 37 במחצית השנה הראשונה של 2009 ו-32 במחצית השנייה של 2008. למרות שהמספר הכולל לא מעיד על שינוי משמעותי, תחומי הרכישה שונים בהחלט. 8 חברות מבין הנרכשות עוסקות בתחומי ניהול גישה וזהויות ו-7 חברות הן בתחום ההגנה והשליטה על מידע.

אבטחת הנתונים היא מעין שלב בוגר יותר של פתרונות האבטחה שהכרנו. הדור הראשון של פתרונות, שהחל בתחילת שנות ה-90, היה מיועד להגנה על תחנות הקצה מפני וירוסים שמגיעים מתוכנות חיצוניות למחשב. לאחר-מכן הגיע תורם של פתרונות כגון ה-Firewall, להגנה על הרשת המקומית מפני איומים חיצוניים. השלב הנוכחי הוא הכרה בכך שאי אפשר "לסתום" כל פרצה ולכן מתמקדים בהגנה על המידע שחשוב, במקום לנסות ולספק הגנה לכל בעיה שקיימת.

בלא כל קשר לרכישות, שוק תוכנות האבטחה לא שקט לרגע. השוק, כך מעריכים בחברת גרטנר, עתיד להגיע השנה ל-16.5 מיליארד דולר, גידול של 11% לעומת 2009, שבה גדל השוק ב-7%. פלחי השוק הבולטים הם עדיין השווקים המסורתיים יחסית, שפונים לצרכנים הסופיים וכן האבטחה על נקודות הקצה, שב-2010 אחראים יחד על 7.2 מיליארד דולר מסך השוק.

הסיבה להתעוררות במהלכים האסטרטגיים, היא קודם כל האכזבה מפתרונות ההגנה מפני דליפת מידע מארגונים (DLP), שלא נתנו פתרון יסודי להגנה מפני פגיעה במידע. לדברי יכין, "נקודת הקצה הארגונית הפכה למשהו הרבה יותר אמורפי וכדי להגן באופן יעיל על המידע, כדאי להפנות את האבטחה אל המידע עצמו".

ברבעון השלישי רואים את המשך הטרנד של רכישות בתחומים החדשים. אחד התחומים המעניינים, הוא אבטחת המידע על התקנים ניידים. לפני שבועיים הייתה זו חברת מק'אפי שביצעה רכישה בתחום, כאשר קנתה את חברת tenCube הסינגפורית.

זו אינה הרכישה היחידה שארעה בתקופה האחרונה. שבוע לפני-כן הודיעה ג'וניפר על רכישת SMobile, שמפתחת תוכנות להגנה על טלפונים חכמים ומחשבי לוח. לצד הרכישות הללו, היו במחצית הראשונה של השנה עוד שתי רכישות בתחום.

"זו לא מקריות", מעריך יכין. "הנתונים נעשים קשים לשליטה ומסתובבים גם בענן המחשוב וההתקנים הניידים. אז מערכות הגנה על הניידים, הן חלק מהסיפור וקונים טכנולוגיות גם בתחום זה. זו רק ההתחלה".

סנטריגו הבאה בתור?

דוגמה טובה לשוק מתפתח היא שוק ה-DAM (Database Access Monitoring). פתרון מהתחום הזה מהווה מעין שכבת הגנה מפני חדירה לא מורשית לבסיסי נתונים. בשנתיים האחרונות החלו יצרניות התוכנה הגדולות, עם דגש על ספקיות בסיסי הנתונים, להצטייד בפתרונות בתחום. רכישת גארדיום בידי IBM בסוף 2009, הייתה טריגר להפיכת שוק ה-DAM למשמעותי, אם כי לא הייתה הראשונה.

גארדיום הייתה רכישה בולטת יחסית, בהיקף של כ-200 מיליון דולר, אבל היא לא לבד. כמה חודשים לפניה רכשה חברת Netezza את חברת Tizor בתחום ובחודש מאי רכשה אורקל את חברת Secerno. כך, בשוק נשארו כמה שמות שעומדים על הפרק, טוען האנליסט אדריאן ליין מחברת המחקר Securosis. הבולטות ביניהן הן שתי החברות הישראליות בתחום: אימפרבה של שלמה קרמר וסנטריגו.

לאחר ש-IBM ואורקל עשו את הצעד שלהן, שאר הרוכשות הפוטנציאליות כוללות את רוב חברות האבטחה והמחשוב הגדולות. דהיינו סימנטק, מק'אפי, EMC, קווסט, ואולי אף צ'ק-פוינט.

לפי ליין, למרות שמדובר בשוק נישה שמתמלא מהר מאוד בשחקנים גדולים, זהו עדיין שוק שיש לו זכות קיום. "זה שאורקל ו-IBM ביצעו השקעה, לא אומר שהשוק ברח", הוא טוען.

ליין מעריך כי בקרוב נראה כניסה של מק'אפי ו-EMC לשוק ולדבריו שיחות בנושא גם נערכו עם אימפרבה, אם כי מדובר בסכום גבוה יחסית מה שמגביל את הרוכשים הפוטנציאלים.

החברה שייתכן שתהיה הבאה בתור היא סנטריגו, שקטנה יחסית ויכולה לספק בעיקר טכנולוגיה. מצד הרוכשות הפוטנציאליות, ליין וגם יכין לא מעריכים שנראה את מיקרוסופט עומדת בתור, למרות שיש לה בסיס נתונים משלה - SQL Server.