וול סטריט סיימה בעליות של 1% ויותר; פוטאש זינקה ב-27%

פוטאש דחתה הצעת רכש בסך 39 מיליארד ד' מ-BHP ביליטון בפרמיה של כ-16% ■ טאואר זינקה ב-9.3% לאחר שהסדירה את מימון חובותיה ■ ברננקי רכש אג"ח לראשונה מאז אוקטובר

המסחר במדדים המובילים בוול סטריט התנהל בעליות שהלכו וגוברו עם התקדמות יום המסחר ולאחר סגירה חיובית באירופה ועליות חדות בבורסות הדרום אמריקניות. בכך סיים מדד הדאו ג'ונס רצף של 5 ימים שליליים. את האות לעליות נתנה הערב חברת פוטאש לאחר שסירבה להצעת רכש בסך של 39 מיליארד דולר ובפרמיה נדיבה מ-BHP ביליטון. נתוני מאקרו מעורבים כמעט ולא השפיעו על הלך הרוח החיובי בשוק.

הפדרל ריזרב, כפי שהבטיח, חזר היום לפעול בשוק האג"ח ולראשונה מאז אוקטובר רכש היום אג"ח ממשלתיות בתמורה ל-2.55 מיליארד דולר. השוק שציפה למהלך מאז הודעתו של ברננקי על צעד זה במסגרת הודעת הריבית, דווקא התממש מעט והתשואות בו עלו לאחר שבשבוע האחרון נפלו לשפל. נזכיר כי הפדרל ריזרב עושה שימוש חוזר בכספים שנותרו בידיו לאחר שאגרות חוב מגובות משכנתאות נפרעו, ובכספי הקרן הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ובכך משיב אותו לשוק, ומבצע צעד הנחשב כהרחבה כמותית.

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר אמר היום כי "שוק הנדל"ן זקוק לסיוע ממשלתי, ללא סיוע שכזה, קיים סיכון כי מיתון עתידי עלול להיות חמור יותר בגלל שלמערכת הפיננסית לא יהיה את ההון הנדרש לתמוך בהלוואות למשכנתאות בהיקף הנדרש". גייתנר ועמיתיו דנים בעתידן של חברות מימון המשכנתאות שהולאמו, פאני מיי ופרדי מאק, ולדבריו, שתי החברות לא יוכלות לחזור למבנה הקודם שהיה להן לפני המשבר - כחברות בבעלות בעלי המניות, עם ערבויות ממשלתיות. דברים אלה. דברים אלו תמכו היום במגזר מניות הפיננסים.

ה"אקונומיסט" פירסם היום מאמר שבו נטען כי המיתון הנוכחי בארה"ב שונה ממיתונים גדולים קודמים שהתרחשו רובם ככולם במאה הקודמת: זה לא כמו המיתון הגדול של שנות ה-30' של המאה ה-20, שנות ה-70' או אפילו המיתון של שנות ה-80' של המאה שעברה. ההבדל העיקרי, כפי שצוין במאמר - יצירת מקומות עבודה חדשים היא אנמית וחלשה מאוד, וכל עוד לא יחול שיפור בתחום הזה, המיתון עדיין לא הסתיים.

מבול של נתוני מאקרו

בזירת המאקרו בארה"ב: בשעה 15:30, שעון ישראל, פורסמו דו"חות בדבר התחלות ואישורי בנייה לחודש יולי. התחלות הבנייה עלו ב-1.7% ל-546 אלף, לעומת צפי לעלייה חדה יותר ל-555 אלף בתים. אישורי הבנייה שניתנו באותה התקופה ירדו ב-3.1% מאז יוני והסתכמו ב-565 אלף אישורים לעומת צפי לאישור בנייתם של 573 אלף בתים.

מדד המחירים ליצרן איכזב כאשר ליבת המדד עלתה מעל לציפיות - ה-PPI עלה בהתאם לציפיות ביולי ב-0.2%, אך ליבת המדד, בניטרול מחירי האנרגיה והתחבורה עלתה ב-0.3% לעומת צפי לעלייה מתונה יותר בשיעור של 0.1% בלבד.

בשעה 16:15, פורסם כי התפוקה התעשייתית לחודש יולי עלתה ב-1% לעומת צפי לעלייה של 0.6%, לאחר ירידה של 0.5% ביוני. מדד ניצולת הייצור עלה מ-74.1% ל-74.8% לעומת צפי כי יעלה ל-74.5%.

מניות במוקד: סקטור הדשנים רותח

כמה מרשתות הקמעונאות הגדולות בארה"ב דיווחו היום את תוצאותיהן: וול-מארט עקפה את צפי האנליסטים בשורה התחתונה, ופיספסה בעליונה. החברה אף העלתה את תחזית הרווח לשנת 2010 כולההחברה הרוויחה 3.59 מיליארד דולר ורשמה הכנסות בהיקף 103.7 מיליארד דולר.

הום דיפו הרוויחה 1.2 מיליארד דולר או 72 סנט למניה, לעומת רווח של 1.1 מיליארד או 66 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. החברה עקפה את צפי הרווח בסנט בודד. ההכנסות עלו ב-1.8% ל-19.41 מיליארד דולר, פחות מהצפי למכירות בהיקף 19.59 מיליארד דולר.

נזכיר כי הרשת הקמעונאית Lowe's כבר דיווחה אתמול על רווח של 832 מיליון דולר, או 58 סנט למניה ברבעון השני - מדובר בעלייה של 10% מרווח החברה ברבעון המקביל אשתקד, אז רווחי החברה הסתכמו ב-759 מיליון דולר, או 51 סנט למניה.

אלביט מערכות סיכמה את תוצאותיה לרבעון השני של השנה עם הכנסות של 603.3 מיליון דולר, ירידה לעומת הכנסות של 728.3 מיליון דולר ברבעון השני של 2009. החברה מסבירה כי הירידה בהכנסות נבעה בעיקרה מפעילותה בתחום התקשו"ב בישראל ובאירופה. הרווח הגולמי של החברה הסתכם ברבעון החולף ב-183.6 מיליון דולר (30.4% מסך ההכנסות), ירידה לעומת רווח גולמי של 211.9 מיליון דולר (29.1% מסך המכירות).

מניית פוטאש בלטה בעליות חדות, בעקבות הצעת הרכש של BHP ביליטון, ענקית הכרייה האוסטרלית, שהציעה לרכוש אותה בפרמיה של כ-16% על מחיר הנעילה אמש בניו יורק. פוטאש מבחינתה סירבה להצעת BHP ואולם זה לא מפריע למשקיעים להזניק את מחיר מנייתה בכ-26% ל-140 דולר. הדירקטוריון דחה את ההצעה בטענה שהיא "מאוד מעריכה בחסר את החברה".

הבנק הבריטי ברקליס נקנס ב-298 מיליון דולר ע"י הרשויות בארה"ב לאחר שהפר חוקי סחר, כשהיה מעורב בעסקאות עם בנקים ממדינות שנמצאות תחת אמברגו מסחרי עם ארה"ב - קובה, איראן, לוב, סודן ובורמה. במסגרת הסדר פשרה שהוגש אתמול (ב') לבית משפט פדרלי בארה"ב, ברקליס הסכים לשלם 149 מיליון דולר לממשלת ארה"ב, ו-149 מיליון דולר נוספים למדינת ניו-יורק.

חברת השבבים הישראלית טאואר זינקה במחזור חריג לאחר שהודיעה היום על חתימת הסכם עם הבנקים המלווים, הפועלים ולאומי, לארגון מחדש של חובותיה - נדחה החזר הקרן של כ-160 מיליון דולר, כך שהתשלום יתבצע ב-10 תשלומים רבעוניים החל מהרבעון השלישי של 2013 ועד לרבעון הרביעי של שנת 2015. פריסת החובות תסייע לטאואר לחזק המאזן ומבנה החוב של החברה, ויאפשר לה ביצוע התוכנית העסקית המבוססת על תחזית הצמיחה שלה.

חטיבת הטיפול בכאב של בוסטון סיינטיפיק עשויה להירכש על ידי חברת Stryker, יצרנית של מפרקים מלאכותיים כגון מפרגי אגן וברכיים, בעבור 1.5 מיליארד דולר.