הפחתות שווי הנכסים העבירו את אפי פיתוח להפסד של 63 מ' ד'

בשנה שעברה הרוויחה החברה החברה 215 מיליון דולר במחצית ■ ההכנסות דווקא צמחו ל-39.5 מיליון דולר במחצית לעומת 29.2 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד ■ החברה צופה תפוסה של עד 80% ב"מול אוף ראשה" שתחנוך בשבוע הראשון של דצמבר - לעומת 58% כיום

הפחתות שווי נכסים הכבידו על דו"חות המחצית של אפי פיתוח , המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה ונסחרת בלונדון, והעבירו אותה מרווח נקי של 215.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2009 להפסד נקי של 63 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

בחברה מסבירים כי ההפסד מיוחס בעיקר להערכת שווי נכסי החברה שבוצעה בחודש מאי האחרון לאחר שבשל תנאי השוק לא נערכה הערכה מסוג זה לנכסים מאז שנת 2008. הבדיקה כפתה על החברה להפחית 62 מיליון דולר מערך נכסיה בספרים - זאת לאחר שבמחצית המקבילה נהנתה אפי מעליית שווי נכסיה בהיקף כולל של כ-246 מיליון דולר.

בשורת ההכנסות דווקא מדווחת אפי על עליה של 32% מ-29.9 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה שעברה ל-39.5 מיליון דולר ב-2010.

עוד נציין כי הוצאות החברה הצטמצמו במחצית המדוברת מ-11.4 מיליון דולר ל-5.8 מיליון דולר. עם זאת, הוצאות המימון של החברה המריאו מחצי מיליון דולר לכ-12 מיליון דולר. בהקשר זה ראוי לציין גם את הריבית הגבוהה במיוחד שמשלמת אפי פיתוח על הלוואה שנטלה בשנת 2008 מבנק VTB הרוסי. בזמן השיא שילמה אפי פיתוח ריבית של לא פחות מ-16% (במונחים מקומיים) על ההלוואה שנטלה מהבנק שעמדה על 8.448 מיליארד רובל רוסי (כ-277 מיליון דולר). כיום, לאור הסדר אליו הגיעה החברה עם הבנק בסוף חודש יולי האחרון, הופחתה הריבית על יתרת החוב של החברה ל-13.25%.

מצפים לפתיחת הקניון ברוסיה

יש לציין כי ברבעון הנוכחי הודיעה אפי פיתוח רשמית על מועד הפתיחה של "מול אוף ראשה" - קניון הדגל שלה ברוסיה, שלדבריה נהנה מ-58% תפוסה בשלב זה. בחברה צופים כי עד הפתיחה הרשמית של המתחם בחודש דצמבר תגיע התפוסה לכ-75% בהתאם להערכות המוקדמות.

"אנו מצפים לפתיחתו של 'מול אוף ראשה' בחודש דצמבר. יהיה זה אחד האירועים הגדולים בשוק הנדל"ן ברוסיה ב-2010" אומר הבעלים לב לבייב, ומוסיף: "אנו מאמינים שמגמת הצמיחה החיובית בשוק הנדל"ן ברוסיה ובכלכלה הרוסית כולה מבוססת היטב והיא בת-קיימא; החברה תהנה מהמגמה הזו ותמשיך להפשיר פרוייקטים שהוקפאו על ידה בעבר אשר כרגע נתמכים על ידי הבנקים המממנים".

בנוסף, מאיצה החברה את הפעילות סביב קומפלקס המשרדים "אוזרקובסקיה" - אותו היא מצפה להשלים במהלך השנה הבאה, 2011.

השלמת הפרויקטים צפויה להרחיב באופן משמעותי את סעיף ההכנסות משכירות של אפי - אשר עמדה במחצית החולפת ב-21 מיליון דולר בסה"כ לעומת כ-18 מיליון דולר במחצית המקבילה בשנה שעברה ( שיפור של כ-18%).

אלון גלזר, מנהל המחקר בלידר שוקי הון, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו רואים בדו"חות התאוששות בכלכלה הרוסית, הן ברמה הכללית והן ברמת הנדל"ן, וזו אינדיקציה חיובית. החלק הפחות משמח הוא שאנחנו רואים שעדיין יש הפחתות של שווי נכסים וזו תזכורת שלא הכל ורוד ושיש פרויקטים שהוערכו בשוויים גבוהים ויש לחברה עדיין פרויקטים שהחברה טרם חידשה את הפעילות בהם. המבחן הבא של החברה, לדעתי, הוא מידת ההצלחה של פתיחת "מול אוף ראשה" כולל שיעורי התפוסה ושאר הפרמטרים".