שנה לאחר איסור בג"ץ: בזק שוב תנסה להתמזג עם yes

בשנה שעברה בג"ץ קבע איסור על המיזוג, גם בתנאים מגבילים, אולם מאז חלו התפתחויות בשוק התקשורת כמו כניסתה של חברת החשמל

ההתפתחויות האחרונות בשוק התקשורת, כשעיקרן כניסתה הצפויה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת, החלת שוק סיטונאי (ספקיות האינטרנט יוכלו לקנות שירותי גישה מבזק ומ-HOT במחירים מוזלים ומפוקחים), והתקדמות טכנולוגיות במהירויות הגלישה - יביא ואת בזק , בניהולו של אבי גבאי ובבעלות שאול אלוביץ', לנסות לשנות את ההחלטה המונעת ממנה להתמזג עם החברה-הבת yes - כך נודע ל"גלובס".

פנייה רשמית או לא רשמית טרם הוגשה, אולם לדברי בכירים בקבוצת בזק, ברור שהכיוון הוא חד-משמעי - צריך לבטל את האיסור המונע מיזוג מלא בין החברות. לדברי אותם גורמים, פנייה לרשות ההגבלים העסקיים בנושא זה היא רק עניין של זמן, משום שיורוקום - בעלת השליטה בבזק ובעלת מניות ב-yes - מחויבת למכור את מניותיה על-פי דרישת הרשות, על אף שאינה רוצה בכך.

בזק ניסתה להתמזג עם yes כבר בשנה שעברה. בית הדין להגבלים אישר את המיזוג תחת תנאים מגבילים, אולם עתירה של רשות ההגבלים לבג"ץ הביאה לביטול ההחלטה ובתוך כך גם לביטול המיזוג. עמדת הרשות התבססה על תפיסה לפיה מיזוג בזק ו-yes ימנע את הקמתה של תשתית שידורים שלישית על-ידי בזק, כזו שתהיה מבוססת על הרשת החדשה שהיא מקימה בימים אלה.

אך כאשר התקבלה ההחלטה בבג"ץ, לאיש לא היה מושג שהממשלה תחליט על כניסתה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת. המשמעות היא כניסתה של פלטפורמה חדשה ועוצמתית לשוק תשתיות התקשורת, שתהיה פתוחה לשימוש כל המפעילים וספקי התוכן.

גם בלי טלוויזיה אינטרנטית

גם התוכנית ליצירת שוק סיטונאי חדש היתה על הנייר בלבד, וכעת ועדת חייק, שקמה בין היתר לשם כך (ובעיקר כדי לקבוע תעריפי בזק שבפיקוח), פועלת כדי ששחקנים קיימים וחדשים יוכלו לספק שירותים על גבי רשתות בזק ו-HOT.

גם ההנחה של הרשות, לפיה בזק תקים מערך שידורים לטלוויזיה אינטרנטית (IPTV) אם לא יתאפשר המיזוג, התבררה כשגויה - ובזק באמת לא הקימה מערכת כזאת.

נציין כי על-פי תנאי המיזוג של בית הדין להגבלים עסקיים, בזק חויבה להקים תשתית IPTV פתוחה - שתאפשר לכל ספקי התוכן לפעול על גביה. כך שבעקבות התנגדות הרשות והמיזוג שלא יצא אל הפועל, שכרו של הציבור דווקא יצא בהפסדו.

נזכיר גם כי פרופסור ראובן חורש, חבר בית הדין להגבלים עסקיים שאישר את המיזוג בתנאים, התפטר מתפקידו בעקבות החלטת בג"ץ בנושא.

מניות יורוקום בחברת yes (כ-50.2%) מוחזקות כרגע על-ידי נאמן. בזק מחזיקה ב-49.8%. אבל כיוון שנאסר על החברות להתמזג, שאול אלוביץ', הבעלים של יורוקום, חויב על-ידי רשות ההגבלים למכור את מניותיו לצד שלישי. אלא שאין ביקוש לחבילה של יורוקום ב-yes, משום שבשוק יודעים כי בזק רואה בחברה-הבת אחזקה אסטרטגית - משמע השותף שיבוא יצטרך לפעול עם האינטרסים של בזק ואלוביץ'.

מבזק סירבו להגיב לידיעה.