ארה"ב שכנעה את ישראל: תיקח שנה עד שאיראן תגיע לגרעין

העיתון "ניו יורק טיימס": פקידי ממשל משוכנעים שהם הקטינו הסיכויים להתקפת מנע ישראלית באיראן ■ הבעיות בתוך תוכנית הגרעין האיראנית - ביסוד הערכת ארה"ב שתעבור עוד שנה, ואולי יותר, עד שאיראן תוכל להניח ידיה על נשק גרעיני

ממשל אובמה שכנע את ישראל שתעבור בערך שנה, ואולי יותר, עד שאיראן תשלים את מה שפקיד אמריקני כינה ה"מיאוץ" להשגת נשק גרעיני. ביסוד הערכה זו - בעיות נמשכות בתכנית הגרעין של איראן. כך מדווח היום (ו') העיתון "ניו יורק טיימס" מפי פקידים אמריקניים.

לדברי הפקידים, הם מאמינים כי ההערכה החדשה לגבי ההתקדמות מאמצי הגרעין של איראן הקטינה את הסיכויים שישראל תנחית מהלומת מנע על מתקנים גרעיניים איראניים בשנה הבאה, כפי שרמזו בעבר פקידים ישראליים שלא התאמצו יותר מדי להסות את רמזיהם.

במשך שנים התווכחו פקידים ישראליים ואמריקניים על השאלה האם איראן אכן נמצאת בעיצומו של קמפיין, שאינו ניתן לבלימה,לקראת פיתוחה של פצצה גרעינית, ואם כן, כמה זמן יעבור עד שאיראן אכן תשיג את מטרתה.

אנשי מודיעין ישראליים טענו שאיראן תוכל להשלים את המרוץ לפצצה בתוך חודשים, בעוד שאנשי מודיעין אמריקניים הגיעו למסקנה אשתקד, שפרק הזמן יהיה ארוך יותר.

גארי סאמור, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר ל"טיימס": "אנחנו חושבים שלאיראנים נותרה עוד שנה לשלב האחרון של המירוץ (כלומר הזמן שיידרש לאיראנים להפוך חומרים גרעיניים לפצצה גרעינית שמישה). שנה היא פרק זמן ארוך יותר".

ארה"ב מאמינה, שפקחים בינלאומיים יוכלו להבחין בכל צעד איראני למימוש השלב האחרון של פיתוח נשק גרעיני בתוך כמה שבועות, ודבר זה יותיר לארה"ב ולישראל מספיק זמן לבחון אופציות של פעולות צבאיות נגד האיראנים.

הבעיות של איראן

ההערכות האמריקניות מבוססות על מידע מודיעיני שלוקט במהלך השנה שחלפה, וכן על דיווחים של פקחים בינלאומיים. לא ברור האם הבעיות של איראן בהעשרת אוראניום נובעות מליקויים מבניים בצנטריפוגות, קשיים בהשגת רכיבים, או מאמצים מוגברים של מדינות מערביות לחבל בתכנית הגרעינית האיראנית.

עתה, מאמינים גם פקידים ישראליים, שקרוב לוודאי שאיראן לא תצליח לפתח נשק גרעיני בקרוב, לפי ה"ניו יורק טיימס".

ראשית, איראן תיאלץ להרכיב את הנשק הגרעיני מכמות מוגבלת של חומרים גרעיניים, שבשלב זה יספיקו לשתי פצצות בלבד. שנית, החלטה כזו תחייב את סילוקם של הפקחים הבינלאומיים, עובדה שתפזר כל ספק לגבי תכניותיה הגרעיניות של איראן. ושלישית, גם אם איראן תחליט להיכנס לשלב היצור של נשק גרעיני, יעבור זמן מסוים עד שיעלה בידה לשדרג את מתקניה הגרעיניים כדי לייצר אוראניום בדרגת העשרה מספקת ליצור נשק גרעיני להאיץ את קצב עבודת התכנון של ראשי חץ גרעיניים.

פקידים ישראליים אמרו, כי אם יבחינו שאיראן נכנסת לשלב המרוץ הסופי לייצור נשק גרעיני, קרוב לוודאי שישראל תנקוט נגדה פעולה צבאית ותעודד את ארה"ב להצטרף למאמץ. הם אמרו ל"טיימס", כי הערכותיהם לגבי לוח הזמנים הגרעיני של איראן אכן מתקרבות לאלה של ארה"ב, אך הם מוסיפים לחשוד, שאיראן מפעילה אתר העשרה סודי, שטרם נתגלה.

העובדה שהערכות ישראל וארה"ב לגבי איראן קרובות אלה לאלה אין פירושה שישראל זנחה את רעיון התקיפה האפשרית על יעדים גרעיניים ביראן, אומר ה"טיימס". לדברי פקידים אמריקניים, מודאגת ישראל במיוחד מהאפשרות שהמנהיג העליון של איראן יורה לפזר חומרים גרעיניים באתרי סתר ברחבי המדינה, ובכך יקטין את הסבירות שמהלומה צבאית ישראלית תשתק את התכנית הגרעינית האיראנית במידה משמעתית.