האינטרס הסותר של תשובה ומימן

שני הטייקונים עוברים מזירת התמלוגים לזירת המסים, שבה כל אחד מהם מייצג צד אחר

גובה התמלוגים על הפקת גז בישראל עורר דיון ציבורי סוער, אך כעת עולה גם סוגיית המס המשפיעה באופן דרמטי על רווחי חברות ההפקה. בשני צידי המתרס ניצבים יצחק תשובה, מבעלי דלק קידוחים, ויוסי מימן, מבעלי EMG המצרית. בשבועות הקרובים אנו עומדים לצפות בקרב הטייקונים על המס.

שותפויות הגז מחויבות לשלם למדינה גם תמלוגים וגם מס על הכנסתם. יצחק תשובה לא לוקח סיכונים מיותרים; אם הוא יפסיד בקרב על התמלוגים, לאור ההנחה כי ועדת ששינסקי תמליץ על העלאת התמלוגים מ-12% ל-24% - הוא לכל הפחות ינסה להפחית את המס בשיעור 25% המוטל על הרווחים השוטפים מהפקת הגז.

כפי שאסביר להלן, האסטרטגיה של דלק קידוחים, נובל אנרג'י והשותפויות לחיפושי גז כמו אבנר ורציו, היא לנסות לקבל מעמד מיסויי מיוחד בדומה לזה שהוענק ל-EMG על-ידי מדינת ישראל.

יוסי מימן הוא כמובן בעל אינטרס הפוך; הוא מעוניין מצד אחד שיעלו את שיעור התמלוגים על הגז הישראלי - ומצד שני שאותן חברות ישלמו מס מלא בישראל. ככל שנטל המס והתמלוגים יכבידו על שותפויות הגז הישראליות - כך תגבר האטרקטיביות של הגז המצרי.

חברת EMG

EMG המצרית, המספקת גז טבעי לחברת החשמל מ-2005 באמצעות צינור ימי מאל עריש לאשקלון, נהנית ממעמד מיוחד במשטר המס הישראלי. יוסי מימן, מבעלי EMG, נהנה אף הוא מההסדר הזה כפי שאסביר להלן.

בעבר נדונה השאלה אם חברת EMG צריכה לשלם מס ישראלי בגין העברת גז בצינור לישראל, או שיחול עליה דין יצואן המייצא לישראל, הפוטר אותה מתשלום מס בישראל. EMG פנתה למס הכנסה בבקשה לקבל אישור מקדמי (פרה-רולינג) שיפטור אותה ממס בישראל. מס הכנסה התמהמה בתשובה, אך אז התערב אריאל שרון, ראש הממשלה באותה תקופה, וסידר ל-EMG הסכם מיוחד, כמפורט להלן. קשרים אף פעם לא הזיקו בכל מה שקשור למס הכנסה.

הסכם המס עם מצרים

במסגרת הסכם בין ישראל למצרים, שנחתם במקביל להסכם המסחרי בין EMG לבין חברת החשמל, ניתן פטור ממס ל-EMG. ההסכם קובע כי חברת EMG תהיה פטורה ממסים בישראל על הכנסות ממכירה ואספקה של גז ממצרים לישראל ומחלוקת גז בתחנת החלוקה באשקלון.

בהסכם נקבע כי השותפים המצריים ב-EMG יהיו פטורים ממס ישראלי. בנוסף, ההסכם קובע כי EMG לא תידרש לפתוח תיק במס הכנסה, ולא תידרש להגיש דו"חות מס שנתיים בישראל. שותפויות הגז הישראליות מפנטזות על תנאים דומים.

ביחס למימן, השותף הישראלי היחיד ב EMG, נקבע כי הוא ישלם מס רק על הדיבידנד שיחולק לו. ההטבה של מימן היא למעשה "דחיית מס" - הוא יידרש לשלם מס רק בעת שיקבל כסף בפועל, ולא על רווחי החברה שעדיין לא חולקו לו.

האסטרטגיה של תשובה

שותפויות הגז הישראליות חוששות מפני "אפליה פסולה", והן היו רוצות גם לזכות בפטור ממס חברות ישראלי. לכאורה, לא צריך להיות הבדל מבחינת דיני המס בין חברת EMG לשותפויות הגז הישראליות, הפועלות מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. אלא ששותפויות הגז הישראליות מאוגדות בישראל, בשונה מ-EMG שהיא חברה זרה.

השאלה היא מה יכולות שותפויות הגז הישראליות לעשות על מנת להפחית את תשלומי המס בישראל? במצב כפי שהוא כיום, השותפויות לא צפויות לקבל פטור ממס ישראלי בדומה ל-EMG, ולפיכך הן חייבות לערוך תכנון מס בינלאומי במטרה לשנות את מעמדן המיסויי.

הפתרון הטוב ביותר הוא למחפשי הגז הוא להקים שותפות זרה לחיפושי גז, ובמקביל להקים חברת שיווק ישראלית אשר תרכוש מהשותפות הזרה את הגז ותמכור אותו במחירים מתאימים בישראל. בדרך זאת, עיקר הריווח ירוכז בשותפות הזרה.

  • הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net
  • אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.