בזמן שאתם תקועים בפקק בכביש 1: פקק הרכבות עומד להחמיר

וזאת הבשורה ה"טובה" ■ הבשורה הרעה: ייקח לפחות 5 שנים עד שיהיה אפשר לעשות משהו בנדון ולהוסיף עוד שתי מסילות רכבת

במשטח ההפרדה במרכז כביש מספר 1, בין המסלול ת"א-ירושלים לבין המסלול ירושלים-ת"א, בקטע שבין מחלף גנות לבין תחנת ההגנה בכניסה לתל אביב, צריך לעשות מעשה - ומהר.

במשטח ההפרדה בקטע זה יש שתי מסילות רכבת. לכאן מתנקזות 2 המסילות ירושלים-מודיעין-נתב"ג-ת"א; 2 מסילות בקו ב"ש-קרית גת-לוד-ת"א; צריך גם להתכונן ל-2 המסילות בקו המהיר ת"א-ירושלים A1.

2 המסילות הקיימות בקטע הזה לא יספיקו. בין מחלף גנות לתל אביב, מרחק של 4 קילומטר, צריך להכין את משטח ההפרדה לפחות ל-4 מסילות רכבת. כרגע אין מקום ל-4 מסילות. מה עושים?

כדי לפנות מקום למסילות נוספות במרכז כביש מספר 1, יש רק שתי אפשרויות: או שמסיטים את כביש ת"א-ירושלים לצד דרום, או שמסיטים את כביש ירושלים-ת"א לצד צפון.

כביש מספר 1 / צלם: אלבטרוס
 כביש מספר 1 / צלם: אלבטרוס

עימות בדרום ופחד בצפון

הסטת כביש 1 דרומה: כדי לעשות זאת חייבים להתמודד עם בעלי הבתים הקיצוניים ביישוב אזור, המשיקים לכביש מספר 1, ולקחת מהם אדמה.

זה המקום להזכיר חטא קדמון משנות ה-60. הקהילה התימנית ביישוב תוחלת פונתה בדרך לא מכובדת, על מנת לפנות את הקרקע לטובת כפר חב"ד. המפונים מתוחלת הועברו לאזור.

כשסללו את כביש מספר 1 נמנעו המתכננים ומע"צ מעימות עם תושבי אזור, כנראה היה לא נעים, והרחיקו מבתי אזור את המסלול הדרומי ת"א-ירושלים. מתכנני הרכבת לא נזעקו, למרות שההסטה ההיא כרסמה בשטח שהיה מיועד למסילות נוספות, וזהו השטח שחסר עכשיו.

כדי לממש את האופציה להרחבת כביש 1 בצד דרום שלו, צריך להיכנס לעימות מחודש עם תושבי אזור, בהליכים של סילוק יד או הפקעת קרקע. זה עניין בבתי המשפט למאה שנים.

הסטת כביש 1 צפונה: האפשרות ההגיונית יותר היא כמובן הסטת המסלול הצפוני בכביש 1, מגנות לת"א, עוד יותר צפונה. זה אומר לנגוס רצועת קרקע לאורך פארק אריאל שרון, ברוחב של כמה עשרות מטרים, ולסלול שם מחדש את כביש מספר 1 לתל אביב.

באופציה הזו אין בעיה של מלחמה משפטית, אבל יש בעיה אחרת. מתכננת מחוז ת"א, נעמי אנג'ל, מתנגדת בשלב זה לאופציה זו. ייתכן שבמערכת התכנון פוחדים לגעת בפארק שרון, שמא, אחרי מלחמה כל כך קשה לאיסור בנייה בפארק, יקפצו הנדל"ניסטים (למשל חוות הזרע) וידרשו לאפשר גם להם ליהנות מבנייה בפארק שרון.

אם אפשר היה לשאול אותו, אפשר לנחש שאריאל שרון היה מסכים מיד להקצאת רצועת הקרקע מהפארק לטובת מסילות רכבת. בכל מקרה, נראה שאין ברירה אלא לקחת קרקע מהפארק.

שלוש שנים עד האישור

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בוחנת את האופציות, ומשרד התחבורה הטיל את אחריות התכנון על נתיבי איילון. חבל שמשרד התחבורה לא עשה זאת מזמן. באותה הזדמנות צריך יהיה גם להסיט את הנתיב המהיר לתל אביב, שסלילתו תסתיים עד שהתכנון יתחיל.

תוכנית הסטת כביש מספר 1 לצורך תוספת מסילות רכבת תיעשה במסגרת תוכנית כוללת להוספת מסילות בין תחנת האוניברסיטה בצפון ת"א לבין התחנה בעיר לוד. התכנון הופקד בידי נתיבי איילון. זהו פרויקט מסובך ורב מערכתי, ורק לחברת חוצה ישראל יש ניסיון בפרויקט כזה.

מתי יסתיים התכנון ואפשר יהיה לגשת לביצוע?

נתיבי איילון מסרה: "בשל העובדה כי מדובר בפרויקט רב מערכתי, קיים צורך בהכנת תוכנית ואישורה בוועדה לתשתיות לאומיות, הליך אשר צפוי להמשך כשלוש שנים. הערכתנו היא, כי לאחר קבלת כל האישורים וסיום התכנון, הפרויקט יהיה בשל לביצוע בעוד כחמש שנים".

ועד אז? יהיה פקק של מסילות רכבת.