אנחת הרווחה של לב לבייב

ההכנסות פחתו והחוב נותר מאיים כשהיה, אך השורה התחתונה טובה - למי תודה למי ברכה?

דו"חות אפריקה ישראל שפורסמו אתמול מלמדים כי ההכנסות מעסקאות בנייה ומקרקעין ירדו ברבעון השני ב-22% וההכנסות מהשכרה והפעלת נכסים פחתו ב-21%. החוב סולו של החברה (בנטרול החובות של חברות בנות) נותר מאיים - 4.7 מיליארד שקל.

נתונים אלה משקפים את הקיפאון בפעילות הנדל"ן של החברה בעולם.

אולם, סעיף "הכנסות מימון" הופך את הקערה על פיה ומציג רווח חשבונאי יוצא דופן בסך 1.5 מיליארד שקל, כתוצאה מיישום הסדר החוב הענק, אותו השיגה החברה שבשליטת לב לבייב.

רישום הרווח מבטא את ההפרש בין השווי ההוגן של כל מרכיבי התמורה בהסדר עם מחזיקי האג"ח לבין הערך בספרים של אגרות החוב הישנות.

שיפור באיתנות הפיננסית

13 סדרות אג"ח שונות שהנפיקה אפריקה ישראל בימי הגאות של טרום המשבר, בהיקף של 7.4 מיליארד שקל, התכווצו בין לילה לשתי סדרות בערך נקוב של 4.6 מיליארד שקל בלבד.

מנכ"ל החברה, איזי כהן, הסביר היום, בהודעת החברה לתקשורת, כי "תוצאות הרבעון השני משקפות, בין היתר, את ההשלכות החיוביות של הסיום המוצלח של הסדר החוב, אשר אושר בחודש מאי השנה".

לא "בין היתר", אלא בעיקר הודות להסדר החוב, מציגה אפריקה ישראל רווח עתק של 1.2 מיליארד שקל ברבעון השני ושיפור דרמטי באיתנותה הפיננסית. מי שנחשף לראשונה לתוצאות אפריקה, עשוי לחשוב בטעות שמדובר בחברה מצליחה המציגה שיפור בפעילותה. אלא שחברת הנדל"ן, שרכשה נכסי נדל"ן במחירים מפולפלים ברוסיה ובארה"ב, נקלעה למשבר תזרימי קשה, על רקע המיתון החריף בו נמצאות אותן מדינות גם היום.

באוגוסט 2009 קיים לב לבייב מסיבת עיתונאים במלון קראון פלאזה ברחוב הירקון בתל אביב.

בפנים חיוורות, ביקשו לבייב והנהלת החברה ממחזיקי האג"ח להגיע להסדר, כיוון שלא יוכלו להחזיר את החובות בזמן.

היום, בדיוק שנה לאחר-מכן, לבייב יכול סוף סוף להתרווח בנחת בביתו המפואר שבלונדון.

שמו הטוב אולי נפגע, אבל חברת ההחזקות שלו, שהייתה בסכנה מוחשית של פשיטת רגל, ניצלה. לבייב צריך להודות על כך למחזיקי האג"ח שלה.