לקראת המו"מ: ישראל מחפשת פיתרון 'יצירתי' להקפאת הבניה

שיחות שקטות בין ירושלים לוושינגטון במאמץ למצוא מענה לאולטימטום הפלסטיני לא לבוא למו"מ אם תופסק ההקפאה ■ בכיר ישראלי: "רוצים להבטיח שגושי ההתנחלויות הגדולים יישארו בידינו"

ישראל מחפשת פתרון "יצירתי" לבעיית ההקפאה של הבניה בשטחים בשיחות שקטות שהיא מנהלת עתה עם ארה"ב, קצת יותר משבוע לפני פתיחת המו"מ הישיר בינה לבין הפלסטינים בוועידת פסגה בושינגטון, כך אמרו פקידים ישראליים.

סוכנות הידיעות AP דיווחה, כי הפיתרון היצירתי שמבקשת ישראל לגבש בשיחות עם האמריקנים יאפשר לה להמשיך לפחות בבניה מוגבלת בגדה המערבית. הפקידים הישראליים לא פרטו את הגבלות הבניה שישראל תוכל לחיות עימן.

פקיד ישראלי בכיר רמז אתמול, בראיון לוושינגטון טיימס, שישראל תהיה מוכנה לוותר על התנחלויות שאינן חלק מגושי הישובים הישראליים הגדולים בגדה. הפקיד אמר, כי הוא מצפה שהגבולות העתידיים בין ישראל לפלסטינים ובעיית ההתנחלויות יהיו בין הנושאים הראשונים שיידונו בשיחות בין הצדדים בחודש הבא.

"כאשר נדון בסוגיית הגבולות וההתנחלויות, אנו רוצים להבטיח שגושי ההתנחלויות המרכזיים יישארו חלק ממדינת ישראל", אמר הפקיד.

פקיד אמריקני, שביקש לא לנקוב בשמו, אישר אמש כי אכן מתנהל דיאלוג עם ישראל לגבי ההקפאה וכי טרם התקבלה החלטה בנושא.

ישראל טוענת, שמשמעות ההסכמה למו"מ ללא תנאים מוקדמים פירושה שהפלסטינים אינם יכולים לדרוש המשך ההקפאה כתנאי להסכמתם לחדש את המו"מ.

בתגובה על האולטימטום הפלסטיני לפרוש מהמו"מ הישיר עם ישראל עוד לפני חידושו, אם תבטל ישראל את ההקפאה, אמר אמש דובר הסטייט דיפרטמנט, ג'.פ. קראולי, כי ארה"ב מבינה את חשיבות הנושא ותדאג לכך שהוא יועלה בדיונים בין שני הצדדים.

"אנו מודעים מאוד לעמדה הפלסטינית", אמר הדובר. "כאשר ניכנס למו"מ הישיר, אנו מצפים ששני הצדדים יעשו כל דבר שיכולים כדי ליצור סביבה שתאפשר למו"מ להימשך באופן פרודוקטיבי".

ממשל אובמה יכיר בהתחייבויותיו של בוש?

עד עתה נמנע ממשל אובמה מלסמוך ידו על על מכתבו של נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, לאריאל שרון, ב-2004. במכתב נאמר, שארה"ב "מכירה במציאויות החדשות בשטח, לרבות מרכזי אוכלוסיה ישראלים גדולים שכבר קיימים". המכתב הדגיש עוד, כי "אין זה מציאותי לצפות שתוצאות המו"מ על המעמד הסופי יהיו שיבה מלאה ומושלמת לקווי שביתת הנשק של 1949".

אליוט אברמס, שהיה סגן היועץ לביטחון לאומי בממשל ג'ורג' בוש הבן, ושעבד באופן הדוק עם שרון לפני ההתקפלות הישראלית מרצועת עזה, אמר לוושינגטון טיימס, שישראל צריכה להתמקד רק בפיתוח התנחלויות שהיא מצפה שיישארו בידיה אחרי מו"מ עם הפלסטינים.

'חשוב לעשות עתה את האבחנה בין ההתנחלויות שישראלתוסיף להחזיק בהן לבין אלה שיישארו מחוץ לגדר", אמר אברמס.