נאמן אישר: עורכי דין יוכלו לשמש כחוקרי ההוצאה לפועל

זאת בעקבות יוזמת פורום ההוצאה לפועל של לשכת עורכי הדין ■ יבצעו בין השאר חקירות יכולת לחייבים במטרה לחשוף את המצב הכלכלי האמיתי של החייב

חייבים בהוצאה לפועל עלולים לגלות בקרוב בדלת ביתם דמויות קצת שונות מגובי ההוצאה לפועל המחוספסים אליהם התרגלו: עורכי דין. בעקבות יוזמת פורום ההוצאה לפועל של לשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד סורין גנות, יוכלו מעתה עורכי הדין להתמנות לחוקרי הוצאה לפועל ולסייע בעבודת רשמי ההוצאה לפועל.

סעיף 68א לחוק ההוצאה לפועל מאפשר לשר המשפטים למנות עורכי דין או רואי חשבון כחוקרי הוצאה לפועל, אך עד כה לא יושמה האפשרות המעשית הגלומה בו. בעקבות פניית פורום ההוצאה לפועל של הלשכה, חתם השר יעקב נאמן על הצו המפעיל את הסעיף.

‏בעקבות זאת פירסמה רשות האכיפה והגבייה קול קורא לכלל עורכי הדין בארץ להגיש בקשות להיכלל ברשימת חוקרי ההוצאה לפועל. החוקרים ייבחרו על-ידי ועדת מינויים, כאשר כנציג הלשכה בוועדה יכהן ממלא-מקום יו"ר פורום ההוצאה לפועל של הלשכה, עו"ד ליאור שפירא.

בין השאר יבצעו עורכי הדין חקירות יכולת לחייבים, במטרה לחשוף את מצבו הכלכלי האמיתי של החייב, הכנסותיו וחובותיו, וכדי לברר את יכולתו לשלם את החוב ולמלא אחר צו התשלומים שניתן נגדו.

חייב שאין באפשרותו לשלם את החוב לפי השיעורים שנקבעו אמור להתייצב לחקירת יכולת. בדרך-כלל מתבצעת החקירה על-ידי רשמי ההוצאה לפועל, אך מעתה תבוצע החקירה על-ידי חוקרי ההוצאה לפועל.

תפקיד עורכי הדין יכלול ביצוע בדיקה בדבר יכולת החייבים בתיקים, הגשת דו"ח על תוצאות הבדיקה וקיום החלטות והוראות רשמי ההוצאה לפועל.

‏ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, בירך על היזמה, וציין כי היא חלק מהמדיניות למצוא אפיקי פרנסה נוספים לעורכי הדין ובד-בבד להקל על העומס במערכת המשפט ובמערכת ההוצאה לפועל.