הכתם של ששינסקי

יו"ר הוועדה לבדיקת המיסוי והתמלוגים על תגליות הגז, נתפס בעבר כמה פעמים כשהוא לוקח לעצמו קרדיט על עבודותיהם של אחרים. מקורביו: הכל השמצות שאינן רלוונטיות לנושא הגז > חן שליטא

מינויו של פרופ' איתן ששינסקי ליו"ר הוועדה לבדיקת המיסוי והתמלוגים על תגליות הגז בישראל לא היה צפוי לעבור בשקט. עברו של כל מי שהיה ממונה לתפקיד שיכול לגרום להעברת מיליארדים מכיסי אינטרסנטים לקופת המדינה היה נבדק באופן מדוקדק, והלחצים היו בהתאם. קדימון ניתן היה לקבל ממודעות שפורסמו בשבוע שעבר בכלי התקשורת מטעם הגוף המתכנה Only Israel בהשקעה כספית לא מבוטלת. האלמונים שמאחורי המודעות ניסו ליצור זיקה בין עמדותיהם הפוליטיות של ששינסקי ושל אשתו לבין ההחלטה על גובה התמלוגים; זאת בטענה המגוחכת שיעדיף את האינטרסים של יוסי מימן והגז המצרי על-פני אלה של תשובה והגז האמריקאי-ישראלי.

ועדיין קצת חבל שבמקרה של ששינסקי לא ערכו גם אנשי האוצר בדיקה כזאת. זה אולי היה חוסך מהם את הצורך להתמודד עם שאלות בתחום טוהר המידות של ששינסקי כחוקר וכאיש אקדמיה. לא מדובר בבדיקה מורכבת במיוחד - האירועים שיפורטו כאן פורסמו בעבר בעיתונות.

G פנה לפרופ' ששינסקי וביקש את תגובתו בנושא, אולם הוא סירב בטענה שאין לדברים קשר לתפקידו בוועדה. מקורביו טוענים כח מדובר בהשמצות שאינן רלוונטיות לנושא הגז.

אינפלציה ופלגיאט

ב-1985 הרצה ששינסקי בכנס בינלאומי בארצות הברית בנושא האינפלציה בישראל. ההרצאה התגלתה כתרגום לאנגלית של מאמר שחיבר ד"ר זלמן שיפר, כלכלן במחלקת המחקר של בנק ישראל. ההעתקה התגלתה לאחר שמארגני הכנס הוציאו לאור ספר המאגד את ההרצאות.

ששינסקי, לפי הפרסומים, לא הכחיש את ההעתקה, ומילא אחר דרישתו של שיפר לפנות בכתב לכל משתתפי הכנס ולעדכנם לגבי המקור להרצאתו. בנוסף, המקרה גם הובא לבית הדין למשמעת של האוניברסיטה העברית. ששינסקי ננזף, התנצל, והורחק מהוועדות האקדמיות באוניברסיטה.

הייתה זו הפעם הראשונה, אך לא האחרונה, שבה ששינסקי לקח לעצמו קרדיט על פרסומים של אחרים. ב-1986, אותה שנה שבה ננזף, פרסם ששינסקי מאמר אקדמי בסדרת ספרים מכובדת בשם Handbook of Mathematical Economics. המאמר, שעסק בתיאוריות מיקרו כלכליות, הועתק כמעט בשלמותו ממאמר שפרסם, שש שנים קודם לכן, פרופ' קארה האגן הנורבגי ב-Scandinavian Journal of Economics. בעקבות חשיפת ההעתקה, הגיש ראש החוג לכלכלה דאז, פרופ' יעקב מצר, תלונה לבית הדין למשמעת של האוניברסיטה העברית.

גורמים באוניברסיטה דיווחו לשבועון "כל העיר", שחשף את הפרשה, כי ששינסקי ננזף וכעונש העמיד את קרנות המחקר שלו לרשות האוניברסיטה. גם כאן, לפי אותם פרסומים, לא הכחיש ששינסקי בפני בית הדין את המיוחס לו.

מרצים בחוג לכלכלה טענו בזמנו בפני "כל העיר" שהיה על האוניברסיטה להרחיק את ששינסקי לצמיתות. חלקם אף ביקשו להגיש ערעור על קלות העונש, אך הובהר להם שאין בסמכותם לעשות זאת, שכן אינם צד בתיק. העונש המוטל על סטודנט שנתפס מעתיק בבחינה, נטען אז, הוא הרחקה מהלימודים לשנה אחת לפחות. עם ששינסקי בחרה האוניברסיטה לנהוג ברחמנות. היא אף סירבה לפרסם רשמית את העונש שגזרה עליו, בנימוק שהדבר מנוגד לתקנון.

בעקבות הסכם בין ההוצאה לאור והכלכלן הנורבגי לבין ששינסקי, פורסם המאמר במהדורה מחודשת, בחתימתו של האגן וששינסקי הופיע ככותב שותף. ככל הנראה השתתף ששינסקי במימון ההוצאה המתוקנת.

אבל ששינסקי לא למד לקח. הפעם השלישית שבה ניכס לעצמו זכויות של אחרים הייתה כאשר כיהן כיו"ר חברת העובדים. ב-1990 פורסמה בעיתונות תוכנית חדשנית להפוך את קונצרן כור למפעלים עצמאיים. על התוכנית היה חתום ששינסקי. אותה תוכנית, כך פורסם בזמנו בעיתון "חדשות", הוצעה חודשים אחדים קודם לכן על-ידי האוצר, ונדחתה על הסף בידי חברת העובדים.

האוצר: זה מסע הכפשות

ששינסקי, 73, הוא כלכלן מן השורה הראשונה המתמחה בבעיות מיסוי. עד לאחרונה הוא כיהן כחבר דירקטוריון בבנק דיסקונט ובבית ההשקעות פסגות אופק. הוא שימש כמרצה אורח באוניברסיטאות פרינסטון והרווארד, עמית באקונומיק סוסייטי, חבר האקדמיה האמריקאית למדעים וחבר האקדמיה השוודית המלכותית למדעים, וקיבל תואר דוקטור כבוד מבית הספר לכלכלה בסטוקהולם. ב-1987 עמד בראש ועדה שנשאה את שמו ועסקה בגיבוש הרפורמה למס הכנסה ליחידים.

מה הניע אדם עם רקורד כה מכובד להכתים את שמו פעם אחר פעם? ששינסקי, כאמור, בחר שלא להתייחס לדברים. במשרד האוצר נמנעו מלהשיב לשאלה אם ידעו על עברו הבעייתי של ששינסקי. דובר האוצר מסר ש"פרופ' איתן ששינסקי, פרופסור אמריטוס של האוניברסיטה העברית, הנו כלכלן מוכשר, מומחה בתחום המיסוי, בעל שם והישגים אקדמיים מוכרים בעולם המדברים בעד עצמם.

"בעקבות מינויו לתפקיד יו"ר הוועדה בנושא תמלוגי הגז של המדינה, על-ידי שר האוצר, מנהלים גורמים בעלי אינטרס מסע הכפשות אישי וממומן היטב נגדו ונגד רעייתו. סוגיית פעילותו האקדמית העולה בפנייתך הנה חלק ממסע הכפשות זה. שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, דוחה בשאט נפש את כל ההשמצות והניסיונות המכוערים הללו. השר מביע את תמיכתו והערכתו לפרופ' ששינסקי ולוועדה שבראשה הוא עומד".