הראש כואב? מדיטור מגייסת 20 מ' ד'; "נמכור במיליארדי ד'"

החברה מפתחת תרופה לוויסות לחץ דם ולשוק הגדול של המיגרנות ■ רפי ברקן, יו"ר מדיטור, מעריך שעד סוף השנה יושלם הגיוס וקובע: "אנחנו בקבוצה של בלוקאסטרים"

חברת מדיטור נמצאת בתהליך גיוס של 20 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". מטרת הגיוס של החברה, שמפתחת תרופה לוויסות לחץ דם ולטיפול במיגרנות, היא להשלים את תוכנית הפיתוח ולהביא את המוצר לשוק תוך 3-4 שנים. עד היום הושקעו בחברה כ-10 מיליון דולר.

בין משקיעיה עד היום נמנים חברת אגיס, טרם מכירתה לפריגו, ואיש העסקים הקנדי נתן יעקבסון, בעל חברת סליקת האשראי פייג'אה. לדברי רפי ברקן מנכ"ל אמינולאב פארמה ויו"ר מדיטור, "אנחנו במו"מ עם מספר גופים מישראל ומחו"ל, חלקם משקיעים פרטיים וחלקם קרנות הון סיכון. אנו מעריכים שנוכל לסיים את הגיוס עד סוף השנה".

בדרך לניסוי בייל

מדיטור הוקמה כבר לפני 10 שנים כחלק ממעבדות אמינולאב, שמציעות שירותים במיקור חוץ בתחומי הכימיה, איכות הסביבה, מזון, קוסמטיקה ואביזרים רפואיים.

כשנוצרה ההזדמנות לרכוש מולקולה שפועלת במנגנון ייחודי לכיווץ כלי-דם, החברה זיהתה את הפוטנציאל העסקי ורכשה אותה. על הזכויות לכך, החברה הגנה בפטנט הרשום במדינות רבות ברחבי העולם.

הפיתוח התקדם במהירות והחברה השלימה את כל הניסויים הפרה-קליניים, כולל ניסויים להוכחת בטיחות בגרמניה במסגרת השלב הראשון בתוכנית הפיתוח הקלינית.

בעקבות הסיום המוצלח התקבל אישור מהרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, להתחיל שלב הניסויים השני ובתנאים שנקבעו על-ידה (IND). הניסוי יכלול מתן התרופה לחולים במהלך ניתוחי לב שבהם חלה נפילת לחץ דם. כיום עומדת החברה לפני ביצוע המחקר הקליני באוניברסיטת ייל בארה"ב, לאחר שסיימה את ההיערכות לכך.

דיוק בלחץ דם

החומר הפעיל מכווץ כלי דם שבעקבותיו עולה לחץ הדם. מנגנון הפעולה כולל בין השאר את עיכוב האנזים שמייצרNO (ניטריט אוקסיד). החידוש שבתרופה של מדיטור, הוא בכך שלחץ דם נמוך עולה בדיוק לרמה הנורמלית הפיזיולוגית ולא מעבר לכך.

לדברי ברקן, "ההבטחה הגדולה היא בתחום כאבי הראש החזקים. כאשר מכינים מהחומר הפעיל כדורים שניתנים כטיפול למי סובלים ממיגרנה, השפעת הטיפול מורגשת תוך פחות משעה. שני שליש מהחולים שדיווחו על כאב ראש חזק, בחילה, רגישות לאור ולרעש, הרגישו הקלה משמעותית והכאב לא חזר גם לאחר 24 שעות".

החברה פנתה ל-FDA בבקשה לקבל אישור לבצע ניסוי קליני נרחב בחולי מיגרנה. בניסוי זה ייבדקו היעילות והיעדר תופעות לוואי במתן כדור של 50 מ"ג. התוצאות מניסוי זה יהיו הבסיס הרגולטורי לקראת שלב הניסויים השלישי והאחרון בתרופה.

שוק של 10 מיליארד ד'

השוק הפוטנציאלי של התרופה לטיפול בלחץ דם נמוך במהלך ניתוחים, מקרים של אובדן דם ולמטרות צבאיות, נאמד ביותר ממיליארד דולר בשנה. התרופות למיגרנה נמכרות לפי הערכות בכ-10 מיליארד דולר בשנה. זאת, לנוכח העובדה כי למעלה מ-10% מאוכלוסיית העולם סובלת ממיגרנה.

ברקן מרצה בלהט על הפוטנציאל: "אין דבר כזה בארץ. אני בא עם מנגנון חדש, ופתרון לתחום רחב מאוד. מדיטור נמצאת בקבוצת בלוקבסטרים של מכירות במיליארדים.

"היום המתחרים שלנו בתחום מוכרים בהיקף של 2-3 מיליארד דולר. הפוטנציאל של המוצר שלנו הוא גם באזור הזה - מכירות של מספר מיליארדים לשנה".

מבחן במזרח אירופה

החברה שוקדת בימים אלו על פורמולציות חדשות, לדוגמה מתן הטיפול בהזרקה עצמית, או פיתוח גלולה עם פעילות מתמשכת לטיפול במקרים של חולשה על רקע לחץ דם נמוך, מצב קליני המתאפיין בחולשה, סחרחורת ואף התעלפויות.

בעוד מדיטור פועלת להשגת אישור לשיווק בארה"ב, היא כבר מוכרת בטריטוריות אחרות. החברה חתמה על הסכם הפצה עם חברת ברקן פארמה, שפועלת ב-15 מדינות במזרח אירופה בהן רוסיה ואוקראינה. המכירות החלו ולדברי מדיטור הביקוש למוצרים רב ובימים אלו ברקן פארמה מרכזת מאמץ להרחיב את רישום התרופות למדינות נוספות באזור. הצלחה במכירות במזרח אירופה תסייע למדיטור להשלים את הניסויים הקליניים בארה"ב, קנדה ומערב אירופה,עד לקבלת אישור FDA לשיווק המוצר.

בין החזון של מדיטור להגשמת התוכניות הללו עומדת כרגע סוגיית המימון. ההצלחה בו, תפתח עבורה את הדרך להיכנס גם לארה"ב.