פז הרוויחה 114 מ' ש' ברבעון; המנכ"ל פוגל: "תוצאות טובות"

המנכ"ל, יונה פוגל: "בשוק גדול של קומודיטי, שם המשחק הוא תפעול יעיל ומתן שירות טוב ■ פז מציגה גידול ברווח התפעולי של מגזר הקמעונאות מול הרבעון הקודם

"התוצאות טובות על רקע הסביבה המאתגרת", כך אמר היום ל"גלובס" יונה פוגל, מנכ"ל פז , על רקע תוצאות הרבעון השני של השנה בו רשמה החברה רווח נקי חשבונאי של 127 מיליון שקל.

פז, שבשליטת צדיק בינו, פועלת תחת שלוש חטיבות: חטיבת הזיקוק; חטיבת הקמעונאות והמסחר, המרכזת את פעילות שיווק הדלקים וחנויות הנוחות; וחטיבת התעשיות והשירותים, שכוללת את פעילות "פז-גז", וחברות שירות נוספות.

הכנסות פז ברבעון השני של 2010 היו דומות להכנסות ברבעון הקודם, והסתכמו ב-3.74 מיליארד שקל - עלייה של 20.6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הנובעת בעיקר מעליית מחירי הדלקים בין התקופות, והפעלת תחנת הכוח בחצר בית הזיקוק.

לתקני החשבונאות הבינלאומיים, ה-IFRS, ישנה השפעה מהותית על התוצאות, עקב עסקאות גידור שהחברה מבצעת על מלאי הנפט שלה, שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד, ועסקאות החלף שהחברה ביצעה על איגרות החוב צמודות המדד שלה.

עקב כך מפרסמת פז לצד המספרים החשבונאיים, גם את הנתונים המתואמים המנטרלים את השפעת הגורמים הללו. כך, הרווח הנקי המתואם של פז ברבעון זה עמד על 114 מיליון שקל, עלייה של 22.6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הנובעת בעיקר עקב שיפור בחטיבת הזיקוק. זו רשמה ברבעון השני רווח תפעולי מתואם של 90 מיליון שקל, בדומה לרבעון הקודם, ויותר מכפול ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בניגוד לבז"ן, פז אינה מפרסמת את מרווח הזיקוק שלה, אולם מרווח הייחוס (מרווח שמפורסם על ידי "רויטרס" ומהווה אינדיקציה אזורית) ברבעון זה, עמד על 3.5 דולר לחבית, בדומה למרווח ברבעון הקודם וגבוה מהמרווח של 1.4 דולר לחבית ברבעון המקביל. פז גם אינה מדווחת על שיעור הניצולת בו פעל בית הזיקוק ברבעון, אולם יונה אומר כי "בית הזיקוק פעל ברציפות תפעולית טובה".

"פועלים להגדלת הסינרגיה"

פז מפעילה היום 271 תחנות דלק ו-228 חנויות נוחות תחת מגזר קמעונאות ומסחר. הרווח התפעולי המתואם של מגזר זה הסתכם ב-108 מיליון שקל, ירידה של 17% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ועלייה בשיעור דומה ביחס לרבעון הקודם. פז אינה מדווחת בדו"חות הרבעוניים על הכנסות רשת חנויות הנוחות שלה, אך מציינת בדו"ח כי "מחזור המכירות של חנויות הנוחות גדל במחצית הראשונה של שנת 2010 בכ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בכלל הרשת, ובכ-11% בחנויות הזהות".

במגזר התעשיות ירד הרווח התפעולי המתואם ב-11.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וזאת עקב ירידה ברווחיות התפעולית של פז-גז ופז-קר. זו האחרונה סבלה מהיחלשות האירו ברבעון, שכן חלק ניכר מתוצרתה, הכוללת מוצרי איטום ובידוד, מיועד לייצוא.

כאשר מסכמים את סך כל הפעילויות, הרווח התפעולי המתואם של פז ברבעון השני עמד על 202 מיליון שקל, עלייה של 16.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בחציון הראשון של השנה נרשמה ירידה של 9.3% ברווח התפעולי המתואם ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-428 מיליון שקל.

על רקע התחרות בענף הדלק, התייחס היום פוגל לאסטרטגיה בה פועלת החברה, ואמר כי "פז פועלת משיקולים כלכליים תוך שמירה על האיתנות הפיננסית והגדלת הסינרגיה בקבוצה. בשוק גדול של קומודיטי, שם המשחק הוא תפעול יעיל ומתן שירות טוב. אלו המבחנים שעליהם בסופו של דבר נקבעת ההצלחה בשוק הקמעונאי".

האנליסט ערן יונגר, ממגדל שוקי הון, אמר כי "בניגוד ליתר החברות בענף הדלקים, הצליחה החברה להציג גידול ברווח התפעולי של מגזר הקמעונאות מול הרבעון הקודם. אנו סבורים כי החברה הייתה עשויה להציג רווח תפעולי מעט גבוה יותר במגזר הזיקוק, ועל כן הדבר מהווה חיזוק להערכותינו כי בית הזיקוק תורם להשגת מרווחים גבוהים יותר ביתר מגזרי פעילות החברה". במגדל ממשיכים להעניק לפז המלצת קנייה עם מחיר יעד של 639 שקל למניה, הגבוה ב-17.5% ביחס למחירה בפתיחת המסחר.

22
 22