האוניברסיטאות חשופות לנפילת הדולר: האוצר לא מאפשר לגדר

אדם רויטר, מנכ"ל חברת חיסונים פיננסים: "מדובר במשהו שהוא לא פחות משערוריה" ■ הבנקים דורשים מהאוניברסיטאות לחתום על טפסי ערבויות עפ"י דרישת בנק ישראל, אך האוצר לא מרשה להן לחתום

"משרד האוצר אינו מאפשר לאוניברסיטאות לגדר מפני ירידת הדולר" כך טוען אדם רויטר, מנכ"ל חברת חיסונים פיננסים ואומר "מדובר במשהו שהוא לא פחות משערוריה".

רויטר מסביר כי חלק מהתקציבים של האוניברסיטאות בישראל מתקבל מתרומות מחו"ל. למעשה, היקף התרומות מחו"ל נע בין 30% ועד 60% מהתקציבים השנתיים של האוניברסיטאות. בהכנסות הללו מתרומות שמגיעות בעיקר בדולרים, האוניברסיטאות משתמשות על מנת לשלם משכורות והוצאות אחרות בשקלים.

"יכולת העמידה של האוניברסיטאות ביעדי התקציב השנתי שלהן מבוססת על כך שהדולר ישאר יציב או ששערו יעלה מול השקל. במקרה ובו הדולר בישראל נחלש, האוניברסיטאות אינן יכולות לעמוד ביעדי התקציב שלהן והן נאלצות לקצץ בכח אדם וכך לגרום לבריחת מוחות מהארץ".

לדבריו, על אף רצונן העז של הנהלות הכספים של האוניברסיטאות לגדר את סיכוני המטבע האלה, מתברר שמי שמונע מבעדן לעשות כן הוא לא פחות ולא יותר אלא משרד האוצר. מדוע? על מנת לבצע עסקאות גידור, הבנקים דורשים מן האוניברסיטאות לחתום על טופסי ערבויות סטנדרטיים לשם הבטחת בטחונות לביצוע עסקאות גידור מטבע. הבנקים דורשים חתימות כאלה מכל לקוח שהוא וזאת ע"פ דרישת בנק ישראל. בפועל, מסיבות היסטוריות, משרד האוצר אינו מאפשר להנהלות הכספים של האוניברסיטאות לחתום על טפסים אלה בבנקים.

האוצר מעולם לא אישר לאוניברסיטאות לחתום על טופסי ערבויות מול הבנקים וזאת בכדי למנוע מן הבנקים לקחת הלוואות ואשראים ללא בקרה. אך לשם ביצוע הגידורים שימנעו מהאוניברסיטאות פגיעה אנושה כתוצאה מירידת הדולר, כל שעל החשב הכללי לעשות הינו לאפשר להם לחתום על טפסים ספציפיים הקשורים לפעילות במסגרת עסקאות עתידיות לשם ביצוע גידורי מט"ח בלבד. זהו אישור פשוט שאינו גורר יכולת לקיחת הלוואות ללא בקרה, מותיר בידי החשכ"ל את השליטה ויחד עם זאת מאפשר לאוניברסיטאות לעומוד ביעדי התקציב שלהן.

לדעתו של רויטר, הפתרון הוא פשוט ביותר: "האוצר צריך לאפשר, במסגרת אישור מיוחד, להנהלות הכספים של האוניברסיטאות, לחתום על טפסים בבנקים בתנאי שכל מטרתם הינה לצורך פעילות גידור סיכוני המט"ח של האוניברסיטאות".