אובמה: הסכם שלום במזה"ת - תוך שנה; יישומו ייקח 10 שנים

מסמך מהבית הלבן אותו חושף העיתון "ידיעות אחרונות" מגלה כי אובמה נחוש לסיים את הדיונים על הסדר הקבע בין ישראל והפלסטינים עוד השנה

האמריקנים לוחצים על הצד הישראלי והפלסטיני על מנת שיחתמו עוד השנה על הסכם שלום שייושם תוך עשר שנים. ממשל אובמה מתכוון להשקיע את כל המשאבים והמאמצים בשיחות הישירות שייפתחו באופן רשמי בחמישי הבא כדי לסיים את סבב השיחות בהצלחה ולא במשבר שעלול לדרדר את המצב באזור כפי שקרה כבר בעבר.

לידי העיתון "ידיעות אחרונות" הגיע מסמך השייך לבית הלבן אשר חושף את המתווה אותו גיבש ממשל אובמה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. על פי התוכנית האמריקנית צוותי המשא ומתן של שני הצדדים ידונו על פרטי ההסכם הכולל גם את נושאי הליבה כמו: הגבולות, עתידה ומעמדה של ירושלים, ההתנחלויות שיישארו בידי ישראל ובעיית הפליטים באתרים מבודדים כדי להעניק להם את היכולת לדון בשקט על הנושאים ללא שום הפרעה. האמריקנים מעוניינים כאמור שהסכם הקבע ייחתם בשנה הקרובה אולם מאמינים כי תהליך יישומו ייקח עד עשר שנים לפחות.

עוד נחשף בתוכנית כי בכירי הממשל האמריקני יתערבו במידת הצורך במקרים בהם הצוותים ייקלעו למבוי סתום וינסו לגשר על הפערים שייווצרו. כמו כן צפויה ארה"ב לבקש ממדינות ערב לבצע מחוות כלפי ישראל כדי להאיץ את המשא ומתן.

האל: "נתניהו הוא שותף חזק שמחויב לתהליך השלום"

השליח המיוחד דניס רוס שנחשב כמומחה לענייני ישראל בממשל אובמה הודיע בשיחה שקיים עם ראשי הארגונים היהודיים בארצות הברית כי "רבים ינסו לפגוע בשיחות אך האתגר שלנו יהיה להבטיח את הצלחתן". עוד אמר רוס כי "הממשל לא יראה בעין יפה מצב שבו הישראלים והפלסטינים ידברו סרה אלה על אלה מחוץ לאולם הישיבות".

דיוויד האל, סגנו של ג'ורג מיטשל, השליח המיוחד למזרח התיכון השיב לשאלות המנהיגים היהודיים על מסוגלותו של נתניהו להגיע להסכם ואמר כי "נתניהו הבטיח שהוא מסוגל לעשות זאת" וכי "הם רואים בו שותף חזק שמחויב לתהליך השלום".

אובמה, שמעמדו בסקרים יורד בהדרגה מעוניין לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים בכל דרך אפשרית. דן שפירו, הממונה במועצה לביטחון לאומי על המזרח התיכון אמר לראשי הארגונים היהודיים במדינה כי הנשיא הולך לבקר בשנה הקרובה בישראל וברשות הפלסטינית כדי לתת "רוח גבית" לתהליך.

נתניהו בהצעה לארה"ב: מוכן להיפגש עם אבו-מאזן כל שבועיים

ראש הממשלה נתניהו גיבש צוות מצומצם בראשותו של מקורבו, עורך הדין יצחק מולכו, לקראת פתיחתן של השיחות הישירות בוושינגטון בשבוע הבא. אמש הוא כינס את יועציו לדיון כאשר בין השאר עלתה שם הצעה לאמריקנים לפיה נתניהו ואבו-מאזן יקיימו פגישה אישית מדי שבועיים, בה יגבשו הסכמות בעניינים העקרוניים, ובנושאי הליבה.