רון אייכל: אל תצפו לתנועה חדה בבורסות בשבועות הקרובים

"מדדי המניות יהיו חסרי כיוון, כאשר ידם של הסקטורים תהיה על העליונה; בתקופה זו יש לשלב השקעות בין S&P500 לבין מתן משקל יתר לצד הדפנסיבי, ובעיקר לסקטור התשתיות ושירותי הבריאות"

"הכלכלה האמריקנית תשתקם ממשבר החובות האירופי לקראת סוף השנה ולכן, הסקטורים המחזוריים יחזרו לכותרות", כך מעריך רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב בסקירתו השבועית. לטווח הקצר יותר, איכל חוזה כי בשבועות הקרובים מדדי המניות יהיו חסרי כיוון, כאשר ידם של הסקטורים תהיה על העליונה, ובמיוחד אם דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט שצפוי להתפרסם ביום ו' הקרוב יהיה חלש.

"בתקופה זו יש לשלב השקעות בין מדד ה-S&P500 לבין מתן משקל יתר לצד הדפנסיבי, ובעיקר לסקטור התשתיות ושירותי הבריאות", ממליץ הכלכלן.

אייכל מתייחס גם כן בסקירתו למצב שוק הדיור האמריקני, ומציין כי מאז ביטול הטבת המס לרוכשי הדירות בארה"ב, חלה צניחה במכירות של הדירות במשק האמריקני שהביאה לידי כך שרמת הפעילות היא נמוכה מאשר היתה לפני החלת תוכנית ההטבה.

לדוגמא, היקף המכירות של בתים קיימים עמד על רמה של 4.5 מיליון לפני החלת התוכנית בשלהי 2009. בחודש אפריל 2010, החודש האחרון ל"מבצע" נרשם פעילות בהיקף של 5.79 מיליון יחידות. בחודש יולי נרשמו רק 3.83 מיליון עסקאות, שהם כ-80% פחות מאשר הייתה רמת הפעילות בשנת 2005 ונמוך ב-15% מאשר בסוף 2009.

ובכן, להערכתו, שוק הבתים בארה"ב, לפחות בכל האמור למכירות בתים (חדשים ויד-שנייה) נכנס ל-Double Dip (תחתית כפולה). אמנם אייכל מבהיר כי אמנם, במבט ראשון, נתונים אלו הם רעים מאוד, אולם הפעילות הריאלית ה"אמיתית" של ענף הדיור לא נמצאת בהיקף המכירות של בתים יד-שנייה, אלא בהתחלות הבנייה.

"גם כאן, מאוד ייתכן שעדיין לא ראינו את התחתית, אך, העובדה כי כאן לא הייתה התעוררות, כפי שהייתה במכירות הדירות החדשות, אלא פעילות ממותנת בשנתיים האחרונות, עשויה לספק סוג של כרית ביטחון". לבסוף הכלכלן הדגיש כי יש לזכור כי מחירי הבתים בארה"ב שבו לעלות לפיכך, להערכתו, המשבר אינו כה נורא.