מתי בפעם האחרונה שילמתם על חדר בבית-מלון בדיוק את המחיר שבו נתקלתם בפרסומת? מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות בפרסומי ספקי שירותי נופש עולה כי אופן הצגת הפרסומים למחיר לינה בבית-מלון עלולים להטעות את הציבור.
אופן הצגת המחיר על דרך של "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" אינו מובן לרוב הציבור, ובנוסף מגבלות או תנאים מהותיים המוצגים לצרכנים המבקשים להזמין נופש אינם מופיעים בפרסום.
במסגרת התחקיר נאספו מודעות שפורסמו במהלך החודש האחרון בעיתונים יומיים. במודעות הוצע לצרכן לרכוש לינה בבית-מלון במחיר מסוים. בעקבות הפרסומים בוצעו שיחות טלפון למשרדי החברות על מנת לבדוק את המחיר הסופי של החדר ביחס למחיר שפורסם, וכן נבדק מחיר חדר באותו מלון עבור אדם בודד.
מהממצאים עולה כי המחיר שמפורסם איננו המחיר הסופי אותו נדרש לשלם הצרכן - זאת בניגוד להוראות החוק, תוך הטעיית הצרכנים בדבר המחיר האמיתי, וכמובן תוך הצנעת תנאים מהותיים בעסקה (כמו הגבלה לימים מסוימים בשבוע או דרישה להזמנת מינימום) - במטרה לתת לצרכן את התחושה שהמחיר הוא נמוך הרבה יותר מכפי שהוא באמת.
פערים של מאות אחוזים
בפועל, מתברר, לא ניתן לקבל חדר במלון במחיר שפורסם, מאחר שהסוכנויות מפרסמות מודעות על מחיר חדרי מלון לרוב כ"מחיר לאדם בחדר זוגי" או "מחיר לאדם בחדר". בדרך זו המחיר משקף מחיר לאדם יחיד בעסקה בה נכללים בפועל שני אנשים לפחות. גם אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר במודעה - ויידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול מהמחיר שפורסם.
במציאות, בניגוד לפרסומות, מזנקים מחירי האירוח במאות אחוזים ביחס להצעה שצדה את עינו של הצרכן. כך, למשל, מחיר של 299 שקל "לאדם בחדר זוגי ללילה, מינימום לילות" במלון באילת, כפי שהוצע על-ידי "אופיר טורס", מתורגם למחיר של 1,620 שקל ליחיד עם אופציה ל-10% הנחה, הכולל חובת מינימום של 3 לילות שלא פורטה במלואה במודעה. כלומר מ-300 שקל ל-1,500 שקל - פי 5 מהמחיר המקורי.
הצעה ב"איסתא" של 599 שקל בישרוטל ספורט ("המחיר לאדם, מינימום לילות") מתורגמת ליותר מ-3,200 שקל, עם אפשרות ל-10% הנחה. גם ב"דקה ה-90" הופך לילה במלון קיסר פרימייר אילת, במחיר מבצע של 449 שקל "לאדם ללילה בחדר זוגי", לאותו המחיר - 3,200 שקל.
57% מהציבור חש מוטעה
לא מפתיע לגלות, בהתאם לממצאים, כי 57% מהציבור חש מוטעה מפרסום מאופן הצגת המחיר "ללילה לאדם בחדר זוגי", כפי שעולה מסקר שערכה המועצה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש האחרון.
על השאלה כיצד הייתם מעדיפים שהמחיר יפורסם, העדיפו 66% פרסום של מחיר ללילה לזוג בחדר זוגי, או מחיר כולל לחדר ללילה. רק 18% מהנשאלים העדיפו שהפרסום יישאר כפי שהוא.
לעמדת המועצה לצרכנות, פרסום מחירי החדרים בבתי-מלון במודעות בפרסומות לא עומד בדרישות החוק ומטעה את הצרכנים. בדרך זו נמנעות סוכנויות הנסיעות לנקוב במחיר הכולל של העסקה, נוקבות מחיר נמוך בהרבה ומטעות את הצרכנים לחשוב כי המחיר שמפורסם הוא מחיר אפשרי, למרות שפועל לא ניתן להשיגו.
נראה כי בענף זה השתרשה נורמה של פרסום המאפשר להציג מחיר פיקטיבי נמוך מאוד, המסתיר את המחיר הגבוה בהרבה שהוא המחיר האמיתי של העסקה.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי "ההגינות והחוק מחייבים הצגת מלוא המידע לצרכנים בדרך ברורה. כל ניסיון להתחכם ולהתחמק מקיום חובה זו - כמוהו כניסיון להשיג לקוחות בדרכים לא כשרות וראוי לגינוי ולביעור התופעה".
פלג ממליץ לצרכנים להתייחס בזהירות ובחשדנות לפרסומים על מחירי לינה, ולוודא במסגרת בדיקות הכדאיות וההשוואה שהם מבצעים בטרם קנייה את המחיר האמיתי של ההצעות, בהתאם להזמנה שהם מבקשים לבצע בפועל, ואת מספר הלילות המינימלי שיידרשו לרכוש.
מהתאחדות המלונות בישראל נמסר בתגובה: "מדובר בסקר של פרסומי סוכנויות הנסיעות לגבי מחירי המלונות, ולא סקר פרסומי המלונות. המושג 'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית מהמונח: Single accupancy. לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תרגום מוצלח יותר מאשר: 'אדם בחדר זוגי'. בכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח כי המלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לפרסומים. לגבי מגבלת מינימום שהייה במלון - בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות בישראל חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של מינימום שהייה כאשר מופיע תנאי שכזה".
מחברת "איסתא" נמסר בתגובה: "איסתא לא פועלת ואינה נוהגת לפעול באופן מטעה כלפי לקוחותיה ופועלת בהתאם להוראת החוק בכל הנוגע למחירים המפורסמים על-ידה. כמודגש במודעות, המחיר המפורסם הינו מחיר לאדם ללילה - וזאת היות ולחברת איסתא אין את היכולת לדעת טרם פנייתו של הלקוח את הכמות וההרכב הסופי של החדרים והלקוחות. יש לקוחות שרוצים לנסוע בהרכבים משפחתים,יש כאלה שרוצים לנסוע ל-3 לילות, אחרים רוצים ל-4 לילות, ולכן הפרסום של איסתא ושל אחרים בענף מבוסס על אדם (מבוגר) ללילה. באתר האינטנרט של איסתא ניתן כמובן להזין במדויק את הרכב האנשים ואת מספר הלילות ולקבל את המחיר המלא".
דובר חברת "אופיר טורס" מסר בתגובה: "כל ענף סוכני התיירות ובתי-המלון מפרסמים מחירי חדרי מלון במחיר לאדם בחדר זוגי. כך נוהגת גם חברת אופיר טורס בשקיפות מלאה".
מחיר ליחיד | מחיר בפועל | אותיות קטנות | תוכן הפרסום בש"ח | המפרסמת |
2,220 ₪ | 2,220 ₪ (חובה 3 לילות מינימום כלל לא צוין ) | "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" | מלון לאורדו 399 | "השטיח מעופף" |
1,620 ₪ | 1,800 ₪ (חובה 3 לילות מינימום לא צוין בפרסום) | "מחיר לאדם בחדר זוגי ללילה, מינימום לילות" | אילת - 299 | "אופיר טורס" |
פחות 10% | | | | |
4,676 ₪ | 5,600 ₪ (חובה 3 לילות מינימום כלל לא צוין) | "מחיר לאדם בחדר זוגי" | מרידיאן אילת - 669 | "ארקיע" |
פחות 15% | | | | |
3234.6 ₪ | 3,594 ₪ (חובה 3 לילות- לא צוין כמה) | "מחיר לאדם מינימום לילות" | ישרוטל ספורט - 599 | "איסתא" |
פחות 10% | | | | |
2,397.6 ₪ | 2,664 ₪ (חובה 3 לילות לא צוין) | "מחיר בארץ לאדם ללילה" | ישרוטל לגונה 444 | "אשת טורס" |
פחות 10% | | | | |
3,232 ₪ | 3,592 ₪ (חובה 4 לילות לא צוין) | "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" | קיסר פרימיר אילת - 449 | "דקה 90" |
פחות 10% | | | | |
2400 ₪ | 2,700 ₪ (חובה 3 לילות לא צויין | "לאדם ללילה , מינימום לילות" | גולדן טוליפ אילת - 475 | "נופש ישיר" |
פחות כ- 10% | | | | |
2,785 ₪ | 3,245 ₪ ( מינימום 3 לילות- לא צוין כמה לילות) | "בתאריכים מסוימים, מינימום לילות מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" | רויאל גארדן - 749 | "ישרוטל" |
פחות 15% | | | | |
3,159 ₪ | 3,510 ₪ (חובה 3 לילות- לא צוין כמה לילות) | "מחיר לאדם בחדר, מינימום לילות" | ישרוטל לגונה -585 | "צבר" |
פחות 10% | | | | |
פחות 10%-15% | 1,674 ₪ (חובה 3 לילות - לא צוין כמה לילות) | "מחיר לאדם בחדר זוגי למינימום לילות" | רימונים סנטרל פארק - 279 | "קל נופש" |
1,506 ₪. | 1,674 ₪ (חובה 3 לילות- לא צוין כמה לילות) | "לאדם בחדר זוגי ללילה" | דן פנורמה אילת - 279 | "איילה" |
פחות 10% | | | | |
2,398 ₪ | 2,664 ₪ (חובה 4 לילות- לא צוין) | "מחיר לאדם בחדר זוגי" | מלון ספורט אילת - 333 | "דיזנהויז" |
פחות 10% | | | | |
לא פורסם | 4,320 ₪ | | קיסר פרמיר חבילה משפחתית- 4,320 | "אגד תיור ונופש" |
900 ₪ | 1,060 ₪ | מינימום 2 לילות | הריף אילת - 265 | גוליבר - אינטרנט |
כ- 10% פחות | בעת ביצע ההזמנה באינטרנט נמצא כי חובה זוג | | | |
2,388 | 2,816 ₪ | תאריכים ספציפיים (ציון התאריכים) | הילטון מלכת שבא - 469 | וואלה טורס (אינטרנט) |
כ- 15% פחות | | | | |
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.