שטייניץ ושריג מפקירים החוסכים: דחייה בטיפול בדמי הניהול

התוכנית עדיין לא מגובשת גורם באוצר: "אנו לא רוצים לצאת לדרך מוקדם מדי ולתקן בהמשך, ולכן עושים זאת באופן מסודר"

באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר טרם החליטו כיצד לטפל בסוגיית הנסיקה בדמי הניהול בשוק קופות הגמל. חודשים ספורים לאחר שבאגף, בראשות פרופ' עודד שריג, החלו לבחון את דרך ההתערבות והטיפול בדמי הניהול הגבוהים בגמל, לראשי האגף עדיין אין תוכנית מגובשת על דרך הפעולה. עם זאת, הנושא לא הוקפא, אלא נמצא במרכז סדר היום.

בהקשר זה גורמים בכירים במשרד מבהירים כי בכוונת המשרד לפרסם תוכנית לטיפול בסוגיה, וכי דבר זה צפוי לקרות תוך שבועות ספורים. מהאוצר נמסר בתגובה כי "אנו לא מתייחסים לספקולציות. כשיהיה לנו מה לומר, נאמר אותו".

דגש על שקיפות

ככל הידוע, האוצר כבר היה על סף פרסום התוכנית - טרם החופשה של שריג שהחלה בסוף יולי. פרסום התוכנית תוכנן לימים אלה - לפני החגים. כידוע, האוצר לא פרסם תוכנית זו טרם חופשתו של שריג, ונראה כי גם אינו ערוך לפרסם אותה לפני ראש השנה.

לפי שעה נראה כי באוצר עדיין עסוקים בגיבוש התוכנית. באוצר "מסתובבים" ניירות עבודה בנושא. אחד מהם היה, כאמור, על סף פרסום אך לבסוף נגנז. כמו כן באוצר טרם התקבעו על הכיוון הרצוי מבחינתם, כשעדיין לא התקבלו החלטות או נאמרו אמירות מחייבות בנושא.

לפי המסתמן כרגע, הדרך שבה יבחרו לפעול באוצר לא תכלול התערבות במחירים, אלא תשים דגש על שקיפות מוחלטת לא רק בנוגע לדמי הניהול אלא גם בנוגע לעלויות נוספות, כשסביר שיהיו הקלות נוספות על מעבר בין מכשירי החיסכון הפנסיוני השונים.

בנוסף, באוצר תולים תקוות רבות בצעדים שאינם נקודתיים לגבי טיפול מיידי בדמי הניהול בגמל, ושמים דגש על שקיפות רבה, הגברת החינוך והידע בציבור הרחב בכל הנוגע לעולם החיסכון הפנסיוני, ובנוסף ימשיכו לקדם את הקמת המסלקה הפנסיונית. באוצר יודעים כי אלה פתרונות שייקח זמן רב עד שישפיעו על השוק, לדוגמה המסלקה טרם החלה לפעול והייעוץ בבנקים לא מתרומם.

גורם באוצר ציין היום (ג') כי הם "חוששים מגרימת נזק במקום יצירת תועלת. ישנם רעיונות שעלו וירדו לאחר בחינה לעומק. אפילו שוק ההון עובד על זה עם אגף התקציבים ורשות המסים, וכשהתוכנית תהיה מוכנה נצא עמה לדרך", אמר הגורם והוסיף כי באוצר לא החליטו לוותר על תוכנית שכזו. בכל אופן, באוצר מדגישים כי הם בוחנים לעומק את ההשפעות הכלכליות של יישום הצעדים הנבחנים, תוך בחינת המצב הקיים ביתר העולם. "אנו לא רוצים לפעול בלחץ זמן, או לצאת לדרך מוקדם מדי ולתקן בהמשך, ולכן עושים זאת באופן מסודר", אמר גורם אחר באוצר.

בסביבת האוצר הסבירו בחודשים האחרונים כי תוכנית המשרד לטיפול בגובה דמי הניהול בשוק הפנסיוני מבוססת על שלושה דגשים: שקיפות, ניידות והסדרת השיווק.

"איננו מתייחסים לספקולציות"

במסגרת המעקב השוטף אחר הטיפול של משרד האוצר בשערוריית התייקרות דמי הניהול בשוק קופות הגמל, הפנה "גלובס" סדרת שאלות למשרד האוצר:

1. האם שר האוצר יובל שטייניץ והממונה על שוק ההון עודד שריג ממשיכים להתחמק מכל התייחסות לבעיית דמי הניהול, מכיוון שמשרד האוצר עמד מאחורי ועדת בכר והבטיח לחוסכים שירות טוב יותר ומחירים נמוכים יותר?

2. איך מתייחסים שטייניץ ושריג לאמירה המופרכת בעילום שם של אחד מפקידי המשרד כאילו "דמי הניהול הגבוהים מאפשרים לקלוט את כלל החוסכים, גם את אלו עם ההפרשות הזעומות?" והאם הם לא סבורים שיש באמירה הזו קריאה מפורשת לעושק דמי ניהול של החוסכים הפרטיים?

3. האם משרד האוצר מתכוון לגלות לציבור מי מפקידיו מתנגד לכל רפורמה שתוזיל את דמי הניהול ותתקן את העוול הצרכני שפקידי האוצר אחראים לו?

4. מתי מתכוונים, אם בכלל, שטייניץ ושריג להציג את הרפורמה בדמי הניהול, כפי שהבטיחו בעבר?

להלן תגובת משרד האוצר:

"המשרד אינו נוהג להתייחס לספקולציות, שמועות או אמירות אנונימיות כאלו ואחרות.

"אם וכאשר יהיה למשרד האוצר מה לומר בנושא - הוא יביא אותו לידיעת הציבור באופן ברור".