התקלה נפתרה: אלפי ישראלים שבו לסחור בני"ע זרים באינטרנט

(עדכון) - אמש אירעה תקלה בחברת שנהב, אשר השביתה את יכולת המסחר המקוון של אלפי לקוחות בנקים ובתי השקעות בבורסות חו"ל

תקלה טכנית בחברת שנהב שיתקה אמש (ג') את יכולתם של אלפי לקוחות הבנקים וחלק מבתי ההשקעות לבצע פעולות בני"ע זרים באמצעות האינטרנט. שנהב מספקת לבנקים ולחלק מבתי ההשקעות פלטפורמה למסחר בני"ע זרים ומהווה למעשה "צומת ברוקרים" המקשר בין הלקוחות בישראל לברוקרים בחו"ל.

התקלה החלה בהפסקת חשמל בסביבות השעה 17:00, אשר השביתה את פעילות שנהב. בשלב זה נכנסו לפעולה מערכות גיבוי החשמל, אך גם הן קרסו כעבור זמן קצר יחסית. קריסת מערכות גיבוי החשמל הובילה לפגיעה בבסיס הנתונים של שנהב, מה שהביא להתארכות התקלה בשעות והיא נפתרה רק בסמוך לחצות.

כאמור, אלפי לקוחות הסוחרים באינטרנט נפגעו מהתקלה, שאירעה במהלך שעות המסחר בוול סטריט.

בבנקים הגדולים החלו להפנות את הלקוחות למוקדים הטלפוניים ועבדו ישירות מול ברוקרים בחו"ל. בשנהב אישרו ל"גלובס" את דבר התקלה אך סירבו להגיב או לספק פרטים נוספים מעבר לכך.

"לקח להם כמה שעות טובות לשקם את בסיס הנתונים", אומר גורם במערכת הפיננסית. "רק בלילה הם הצליחו להעמיד את המערכת על הרגליים והיום בבוקר המערכת כבר עבדה כמו צריך. הלקוחות נפגעו במובן זה שלקח להם יותר זמן לבצע פעולות, אך צריך לזכור גם שמדובר בתקופת הקיץ, שהיא תקופה חלשה מבחינת המסחר".

אחת הסיבות לחומרת התקלה ולהיקפה הנרחב היא העובדה שלשנהב אין מתחרים בשוק. גורמים בשוק מציינים כי לשנהב יש יתרון במערכות אינטרנט ולכן הגופים הפיננסיים בארץ מעדיפים לעבוד עימה, מה שדוחק את המתחרים החוצה.