וולס קפיטל: מדד ה-S&P 500 עשוי לעלות ב-20% תוך חצי שנה

שורה של כלכלנים בארה"ב אינם מאמינים שהמשק האמריקני יידרדר למיתון נוסף, אך מודים: הסיכויים לכך עלו

המצב הלכלי של ארה"ב כל-כך גרוע, שהסיכוי לחמוק מתחתית כפולה הוא דווקא די טוב. הסקטורים שבד"כ מדרדרים את המשק האמריקני למיתון, נמצאים במצב כה רעוע עד שקשה לראות כיצד המצב מחמיר, אומר אית'ן האריס ממריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה.

רמתם של המלאים נמצאת בשפל ביחס למכירות, הבנייה למגורים היא פחות מחצי לעומת מה שהיה בזמן הפריחה בשוק, ומכירות כלי הרכב הן פחות מ-40% בהשוואה למצבן לפני 5 שנים. "המצב אינו שולל מיתון, אלא שהסבירות לו נמוכה", אמר האריס. בדו"ח שפרסם אמש (ד') , כתב הכלכלן שהסבירות שכלכלת ארה"ב תתדרדר שוב למיתון היא פחות מ-25%. הוא חתך את תחזית הצמיחה שלו לשנה זו ב-0.1% ל-2.6% ולשנת 2011 ב-0.5% ל-1.8%.

הפדרל ריזרב מסכים שמיתון אינו סביר, גם אם חלה עלייה בסיכונים לכך. נזכיר שב-27 לחודש אמר בן ברננקי, יו"ר ה'פד', כי "אני צופה שהכלכלה תמשיך להתרחב במחצית השנייה של השנה, אם כי בקצב מתון יחסית".

20% תוך חצי שנה?

ייתכן שבששת החודשים הבאים בקירוב, מדד ה-S&P 500 יעלה לכ-1,300 נקודות, בעוד התשואה על אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים תעלה לכיוון 4%, אמר ג'יימס פולסון מבית ההשקעות וולס קפיטל. מדובר בתשואה של 20% לעומת הרמה של המדד היום בשוק.

הסיכונים להתכווצות מחודשת של המשק האמריקני התגברו בשל שטף נתוני מאקרו מאכזבים, אמר לייל גראמלי, נגיד לשעבר של ה'פד' וכיום יועץ כלכלי. הוא סבור כי הסיכוי לכך הוא 35%, בהשוואה ל-10-20% לפני חודש בלבד. "ככל הנראה, נימנע מתחתית כפולה, אך צפויה לנו תקופה ממושכת של צמיחה מתחת לממוצע, בשיעור של 2%, או פחות".

מחר (ו') יפורסם דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט, והוא צפוי להצביע על עלייה בשיעור האבטלה ל-9.6% מ-9.5% ביולי. ברננקי תיאר את ההתאוששות בשוק התעסוקה כ"איטית להכאיב".

"המצב יכול להחמיר. כשהכלכלה צועדת קדימה בקצב מאד איטי, המתקרב ל-0, הסיכון הוא שנחליק לצדו השלילי ל ה-0 הזה", אמר מרטין פלדשטיין מאוניברסיטת הארוורד לסוכנות בלומברג. הוא כיהן במועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן בשנים 1982-1984, כאשר סביב שנים אלו חוותה ארה"ב תחתית כפולה. לדעתו, הסיכוי להתכווצות עומד על 1:3, והוא הביע ספקות באשר ליכולתו של ה'פד' להלחם באחת שכזו, בהינתן שיעור הריבית הנמוך.

תקופה של קיפאון

"בראייה כללית, תהיה לנו התאוששות מאד מאכזבת ולא תחתית כפולה", אמרה כרמן ריינהארט, פרופסורית באוני' מרילנד, שותפה לכתיבת ספר על המשבר האחרון. מאז תום מלחה"ע השנייה, התחתית הכפולה היחידה בארה "ב התרחשה לפני 30 שנה, כשהכלכלה התאוששה באמצע שנות ה-80', והתדרדרה חזרה ל מיתון שנה לאחר מכן. "מצב זה אינו מתאים להיום", אמר גרמלי, שכיהן ב'פד' באותו הזמן.

מה שהאריס מכנה "רכישות שניתנות לדחייה - בתים ומוצרים בני-קיימא, כמו מכוניות - עמדו ברבעון השני על 16.8% מהתמ"ג. "אפילו אם הן ייפלו, כנראה לא יהיה מיתון, אלא תקופה של קיפאון", אמר האריס.

עקום התשואה החיובי - כאשר הריביות באג"ח לטווח ארוך גבוהות מאלו לטווח קצר - מאותת גם כן שלא יהיה מיתון נוסף טוען ארתורו אסטרלה, פרופסור לכלכלה. לדבריו, לפני כל תקופות המיתון האחרונות, הפך העקום לשלילי.