פלאטיני סגר את הברז לבעלי ההון

בקיץ 2010 הכניע נשיא אופ"א את מועדוני הכדורגל. באמצעות תקנות הפייננשל פייר-פליי, הוא גרם תוך עונה לירידה של 35% בהוצאות של 5 הליגות הגדולות באירופה על רכישת שחקנים

‎‏1. הכוכב הכי גדול בחלון ההעברות של קיץ 2010 שנסגר אתמול לפנות בוקר הוא ממש לא רוביניו שנחת אצל ברלוסקוני במילאנו, או דויד וייה שחתם בברצלונה. לא רק שהכוכב המדובר אינו שחקן כדורגל, הוא אפילו לא מאמן, מנכ"ל, יו"ר או בעלים של קבוצה כלשהי.

‏האיש שהשפיע הכי הרבה על השוק הוא מישל פלאטיני.

נשיא אופ"א העביר בשנה החולפת באופן רשמי את תקנות הפייננשל פייר-פליי. משמעות הרגולציה הזאת היא ברורה עבור מועדוני הכדורגל באירופה: צריך להתחיל בתהליך של כיווץ ההוצאות, כי בקרוב כולם יצטרכו לחיות, פחות או יותר, לפי יכולת ייצור ההכנסות שלהם. אף אחד לא רוצה לחטוף סנקציה של הדחה מהצ'מפיונס ליג או מהליגה האירופית.

‏ההתכווצות הורגשה הפעם בצורה חזקה ביותר בחמש הליגות הגדולות באירופה (אנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה): אחרי שבקיץ הקודם הוציאו המועדונים בליגות האלו 1.98 מיליארד אירו על רכישת שחקנים חדשים, הפעם הסתכם השופינג ב-1.27 מיליארד אירו בלבד - ירידה של 35%.

‏‏"חיינו באנרכיה במשך שנים", התייחס השבוע פלאטיני לנושא. הסמל לאנרכיה עליה מדבר הצרפתי הוא 94 מיליון האירו שקיבלה מנצ'סטר יונייטד מריאל מדריד עבור כריסטיאנו רונאלדו. "המועדונים עצמם ביקשו לייצר את חוקי הפייננשל פייר-פליי כי גם הם ידעו שככה אי אפשר להמשיך", אמר פלאטיני. "לכן, כבר עכשיו אנחנו רואים את הצמצומים באים לידי ביטוי בשוק ההעברות. כולם כבר מתחילים להתכונן ל-‏‎2011/12‎‏, אז הפייננשל פייר-פליי ייכנס לתוקף".

פלאטיני יודע על מה הוא מדבר. ההעברה הכי יקרה של הקיץ הנוכחי היא זאת של דויד וייה, אותו מכרה ולנסיה לברצלונה בתמורה ל-40 מיליון אירו. לא כסף קטן, אבל איפה העסקה הזאת ואיפה עסקת רונאלדו.

 דויד וייה, ברצלונה, ליגה ספרדית / צילום: רויטרס
  דויד וייה, ברצלונה, ליגה ספרדית / צילום: רויטרס

דויד וייה. העסקה היקרה ביותר הקיץ בשוק (צילום: רויטרס)

‏‏2. גם בתוך תופעת הלוואי הזאת שנוצרה בעקבות החוקים החדשים של פלאטיני, יש אקסיומות שאף פעם אי אפשר לערער עליהן. למשל: באגליה תמיד יוציאו הכי הרבה כסף. הפעם בזבזו קבוצות הליגה האנגלית 424 מיליון אירו על שחקנים חדשים. היתרון היחסי של הפרמיירליג על יתר הליגות הוא בהסכמי זכויות השידור שלה, היוקרתיים ביותר בכדורגל העולמי. בעונה הקרובה, בעקבות חוזה חדש שכלל עלייה מטאורית במחיר הזכויות בחו"ל, תקבל כל קבוצה בפרמיירליג לפחות 50 מיליון ליש"ט (בשנה שעברה המינימום עמד על 30 מיליון ליש"ט).

עם זאת, גם בפרמיירליג החלו להתכונן לרגולציות של אופ"א. סכום הבזבוזים הקיץ הזה נמוך בכ-30% לעומת החלון של 2009, והנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. חרבו של פלאטיני מונחת על הצוואר של כולם ומאיימת אפילו על הליגה המכניסה בעולם.

‏אבל על קבוצה אנגלית אחת אף אחד לא מאיים: מנצ'סטר סיטי. במקביל לקיץ הרגוע שעבר על "ארבע הגדולות" המסורתיות של הפרמיירליג (מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי, ליברפול וארסנל), שהוציאו יחד כ-117 מיליון אירו על רכש, "הסיטיזנס" לבדם שפכו מעל 145 מיליון אירו. זה לא שבאבו-דאבי לא מודעים לתקנות של פלאטיני. הם פשוט מנסים לבנות את הקבוצה הכי חזקה שהם יכולים, רגע לפני שמגיע הגונג של אופ"א.

‏‏3. עד כמה נחושים באירופה לעמוד ברגולציות החדשות של אופ"א, אפשר להבין בקלות באמצעות מבט על דו"ח ההוצאות/הכנסות של הליגות הבכירות באירופה הקיץ הזה מקנייה ומכירה של שחקנים.

‏אם נשים לרגע בצד את אנגליה שרושמת גירעון של 237 מיליון אירו בשוק ההעברות (מנצ'סטר סיטי אחראית לבדה על 45% מהגירעון הזה), הרי שכל יתר הליגות הגדולות חיות לפי רמת ההכנסות שלהן. קבוצות הסרייה ‏A‏ האיטלקית רשמו הפסד של 23 מיליון אירו בלבד הקיץ בשוק ההעברות, כשבספרד (הפסד של 12 מיליון) וגרמניה (14 מיליון) המצב אפילו טוב יותר. הליגה הצרפתית היא הבריאה מכולן - סיימה את הפעילות בשוק עם רווח של 35 מיליון אירו.

‏בסך הכל, חמש הליגות הגדולות רשמו הקיץ הפסד של 251 מיליון אירו מפעילות בשוק ההעברות. אם לא מחשיבים את אנגליה - ההפסד הוא 14 מיליון אירו בלבד. בקיץ 2009, לשם השוואה, נרשם הפסד כולל של 548 מיליון אירו בשוק ההעברות לחמש הליגות הגדולות.

‏המגמה ברורה. אירופה הולכת להתכווץ. פלאטיני, שבאמת הצליח בקדנציה שלו כנשיא אופ"א לעשות כל מה שרק רצה, יכול לסמן עוד וי במחברת שלו.

הוצאות על רכש בליגות העשירות באירופה - קיץ 2010 לעומת קיץ 2009

בונדסליגה (גרמניה): 2010 - 157 מיליון אירו; 2009 - 226 מיליון אירו

פרמיירליג (אנגליה): 2010 - 422 מיליון אירו; 2009 - 576 מיליון אירו

סרייה A (איטליה): 2010 - 296 מיליון אירו; 2009 - 456 מיליון אירו

לה ליגה (ספרד): 2010 - 263 מיליון אירו; 2009 - 481 מיליון אירו

ליג 1 (צרפת): 2010 - 140 מיליון אירו; 2009 - 249 מיליון אירו