בן-דב: "הרב פינטו - שותף סוד, חבר, יועץ וחכם; אמר לי 'לך על זה' ברכישת פרטנר, מעורב בדמי הקישוריות"

צפו בתמונות: הפמליה של הרב פינטו להילולה בבולגריה - 7 מטוסים, 1,600 חסידים, סלבריטאים ואליטת העסקים של ישראל ■ מה גורם לישראלים כג'קי בן-זקן, אבי צבי, גדי סוקניק, שולה זקן, מורן איזנשטיין, האחים הררי ואחרים לעלות יחד על מטוס ולהשתטח על קברים? ■ כיסוי מיוחד

הרב יאשיהו פינטו ירד הבוקר (ה') בשעה 05:45 מכבש המטוס בנמל-התעופה בן-גוריון. בידו הימנית אחז בידו של אילן בן-דב, בעלי חברת פרטנר, בידו השנייה נכרכה זרועו בזו של איש העסקים ג'קי בן-זקן.

אין זה נדיר שהרב פוסע כשמישהו מפמלייתו תומך בו, שומר שחלילה לא ימעד. כאן ברור היה, שהתומכים ביציבותו של הרב, הם כנראה בעיקר הנתמכים על-ידו. עכשיו, הוא צועד איתם במעין צעדת ניצחון, לציון סופו של מסע מפרך בן 24 שעות בבולגריה.

אילן בן דב / צלם: איל יצהר
 אילן בן דב / צלם: איל יצהר

חמישה מטוסים ישראליים ושני מטוסים אמריקניים, עמוסים ב-1,600 מחסידיו של הרב פינטו, יצאו במצוותו אל העיירה סיליסטרה שבגבול רומניה ובולגריה, לעלות לקברו של הרב אליעזר פאפו זצ"ל להילולה השנתית לציון יום מותו. פינטו, הוא אולי הרב היחיד שמרבית חסידיו אינם חובשי כיפה ביומיום.

יתרה מזאת, ב-16 השנים האחרונות בהן נודע, ריכז פינטו את אצולת הממון הישראלית ואף האמריקנית בחצרו, מונח שלא אהוב עליו כל-כך. בעוד בן-דב ובן-זקן היו חוד החנית של הרכבת האווירית מישראל, את המשלחת האמריקנית הוביל ג'יי שוטנשטיין, איל הקמעונאות האמריקני. שוטנשטיין הוא בין היתר יו"ר חברת הביגוד אמריקן איגל, והונו נאמד במיליארדי דולרים. עוד הגיעו איש העסקים האמריקני רוברט בוק, מבעלי ויקטוריה'ס סיקרט, ואיל הטקסטיל ז'ק אביטל.

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

הרב פינטו אינו רק רבם של אנשי ממון - למעשה בעיקר לא - אך הם אלה שכמובן מושכים אליו את תשומת הלב. במשך שעות על גבי שעות, הוא מקבל בזה אחר זה אנשים שמבקשים את קרבתו.

בכל רגע במהלך היממה הארוכה ללא שינה, הם ניגשים אליו, מתקשים להישיר אליו מבט, מדברים אליו בגוף שלישי ורוצים ברכה או לכל הפחות יחס. במטוס, באוטובוס ואפילו בשדה התעופה. הוא מצולם ללא הרף וכל אמירה שלו יוצרת התמוגגות של הערצה. "הרב דיבר אליי", נשבע אחד הצעירים במקום לחברו בהתרגשות.

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

הרב מצדו, לא מוותר על אף אחד מהבאים אליו. הוא ידוע באחיזת היד האמיצה שהוא מעניק, ובזיכרון המרשים לסיפור חייו של כל אדם, אפילו כזה שפגש רק פעם אחת לפני שנים. בעיקר, הוא מתחדש באנרגיה שמחה, שבאמת נותנת את התחושה, שרק לך הוא ציפה. "ברכה של רב מעניקה לאנשים תקווה", הוא אומר בהתבטאות נדירה לתקשורת.

המסע לבולגריה יצא לדרך ברגל שמאל. המטוסים הישראליים קורקעו בשדה התעופה בארץ במשך שעות ארוכות בשל בלבול ברשימות הנוסעים. באחד מהם, של חברת התעופה הבולגרית, פתח אחד הנוסעים חסרי הסבלנות את דלת החירום ופתח את המגלשה. העובדה שבאחד המטוסים היה יו"ר רשות שדות התעופה לשעבר, צביקה שלום, סייעה לזירוז התהליך.

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

לצדו של הרב עוד השתהו סגן שר החינוך מאיר פרוש, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן, מנהל קרנות הגידור דוד גולדפרב, יבואן הרכב רוני ווייס מחברת קמור, מנכ"ל רשת אבי צבי, סוכנת האמנים זוהר יעקובסון, שהגיעה מלווה באחיה של נינט טייב, אייל, מנכ"ל תחנות הרדיו האזוריות דוד בן-בסט, עו"ד רחל תורג'מן, יועץ הסקרים של ראש הממשלה ישראל בכר, ראש ישיבת מרכז הרב של הציונות הדתית, הרב יעקב שפירא, הפרסומאי יוסי אשדות ונציג הבעלים ברדיו קול ברמה שי בן מאור.

העיתונאי גדי סוקניק הגיע, לדבריו, כדי לעבור "חוויה אנתרופולוגית". במטוסים אחרים היו גם השחקנית מורן אייזנשטיין, ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר שולה זקן, השנויה במחלוקת, ואפילו האחים רוני ויוסי הררי.

המטוסים הגיעו לעיר ורנה באיחור ניכר, אך הרב ופמלייתו ישבו וחיכו עד לאחרון שבהם בשדה התעופה של עיר הקיט הבולגרית. אתו חיכו שתי לימוזינות שחורות וארוכות שבהן ישבו שוטנשטיין וחבריו שהגיעו ערב קודם. אך זו הייתה רק ההתחלה. משם, ארכה הדרך לסיליסטרה עוד שעתיים לפחות אל תוך השדות האין-סופיים של מזרח אירופה.

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

אין כניסה לקמעות

קברו של הרב פאפו שוכן בין בלוקים גבוהים ומתפוררים מהימים הקומוניסטיים של בולגריה. ילדים צוענים וכמה שיכורים מגיעים לחזות במראה ההזוי של מאות היהודים הנאבקים על מקום במתחם הכולל את קבר הצדיק ומקווה שמצווה לטבול בו לפני התפילה בפתח הקבר.

הרב פינטו הוא לא מיסטיקן, ולכן ההילולה בניצוחו שונה מהנהוג במקומות רבים אחרים. "אנחנו לא מאמינים בקמעות", הוא אומר על עצמו, נזהר מחמת הצניעות שלא לומר "אני", ומוסיף: "אנחנו מאמינים בתורה וברגליים על הקרקע". למרות ההמוניות במקום, שהולכת וגדלה כל שנה, הקהל מאופק, הקמע היחיד שלהם, הוא האיש רך הדיבור שמוביל את התפילה מהבמה.

"אין מיסטיקה אצל הרב", מסביר נאמנו מאיר פינטו, "הפלא שלו, מגיע משעות ושנים של נגיעות בתורה. הקרקע שלו היא בשיוך המשפחתי, שהוא המשכן של שושלות אבוחצירא ופינטו. היתר הולך ונבנה בעבודה עצמית של שינון וידע אדיר".

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

כשהרב עצמו נשאל על-ידי סוקניק הסקפטי באחת הפעמים, מה סוד המשיכה שלו, הוא משתתק. אומר שעל "עצמנו אנחנו לא מדברים". אך מאיר פינטו יודע להסביר. "זה לא קרה ביום אחד", הוא מספר, "מיד אחרי חתונתו בגיל 21 (היום פינטו בן 37 - ל"א) הוא הקים באשדוד את ישיבת 'שובה ישראל' ואז התחילו לעלות אליו יותר ויותר אנשים. גילו שיש בו משהו אחר, נקודה אמיתית. הוא מתחבר אליהם לחלק הפנימי. הוא לא אומר להם 'תשמור שבת ותעשה מצוות'. הוא מקבל אותם כפי שהם ומשם דוחף אותם".

ברקס או דחיפה

לדבריו, יש שני סוגים של אנשי עסקים שבאים אליו. "יש שצריכים את הברקס ויש שצריכים את הדחיפה. הרב מזהה מי מהם זה מי ויודע את מי לעצור ולמי לגרום לפעול. הוא נותן את הכיוון והם לא עושים צעד מבלי שהוא יגיד להם שזה בסדר".

הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר
 הרב יאשיהו פינטו בולגריה / צלם: איל יצהר

- אנשים באמת באים אליו בגלל אמונה, או כי הוא ממלא מקום של אולי קואוצ'ר עסקי בחייהם?

"זה בסוף עניין של אמונה. לפעמים הוא אומר לאנשים דברים שלא נראים בעיניהם רציונליים והם עושים. זה לא ייעוץ עסקי".

- מגיעים אליו גם אנשים שמעדו בחייהם ועלו נגדם חשדות לא פשוטים, מה הוא אומר להם, הוא לא מפציר בהם לחזור לדרך הישר?

"ודאי שהוא אומר. פעם הוא אמר שרב הוא רופא רוחני, וכשאדם זועק מנסים לרפא אותו".

הרב אינו מבקש תרומות לעצמו, בניגוד לרבנים אחרים, והוא מוגדר שכיר של מפעלות הצדקה שלו, שכוללים 12 קהילות ובכללן בתי תמחוי בישראל ובניו-יורק, שם הוא מתגורר מאז שנת 2004, ומצהיר כי הוא עצמו מקבל תלוש שכר ממנו הוא מתפרנס. עם זאת, דרשה אחת שלו בחדר מלא באנשים עתירי יכולת עשויה לגרוף מאות מיליוני שקלים.

"שואלים אותי מדוע עניים יוצאים ממני מהר מאוד ועשירים נשארים הרבה זמן", אומר הרב בהלצה, "כי עניים יודעים שהם עניים ועשירים מנסים לשכנע שהם עניים".

שותף סוד, חבר ויועץ

"זו אהבה", מסביר אילן בן-דב בשיחה עם "גלובס" את היחס כלפי הרב.

"זו מהות הקשר בינינו", אומר בן-דב, שכוחו בשוק העסקים הישראלי הולך וגדל. "יש לי אהבה והערכה עצומה לטוב לבו ולחוכמתו. אני רואה בו חבר".

- מדוע היה לך חשוב להצטרף לנסיעה?

"חשוב לי להיות את ה-24 שעות האלה, של 'שבת אחים גם יחד'. להיות חלק בלתי נפרד מקבוצה שנוסעת לשעה-שעתיים לקבר של צדיק, אבל לפני זה יש הרבה הכנה וגם אחרי זה. לפני הנסיעה קראתי ולמדתי על הרב פאפו, ואני פשוט מרגיש הנאה צרופה בכל רגע של הנסיעה. אתה בחברת אנשים שאתה אוהב והזמן איכות שם הוא מענג".

- עד כמה הרב הוא חלק מחייך?

"הרב הוא שותף סוד. הוא חבר, הוא יועץ והוא חכם".

- הוא מייעץ לך גם ברמה העסקית?

"לא ברמה היומיומית. באופן חד -משמעי, לפני רכישת פרטנר הוא נתן לי ברכה".

- הוא אמר "לך על זה"?

"ממש ככה".

- והוא מעורב, נניח, גם בנושא הקישוריות שמעסיק אותך עכשיו?

"לא בפרטים, אבל כן".

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "גלובס הערב"