וושינטון: הפלסטינים הסכימו להמשיך במו"מ על תנאי

(עדכון) - נתניהו ועבאס הסכימו להיפגש כל שבועיים, החל מאמצע ספטמבר, אך עבאס הציב תנאי: רק אם תימשך הקפאת הבניה בשטחים ■ קלינטון: ניתן להשי הסכם תוך שנה

הסבב הראשון של של המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים הסתיים אמש בסטייט דיפרטמנט בהסכמה של שני הצדדים להיפגש מדי שבועיים, במזה"ת, במאמץ לגבש הסכם מסגרת, שיישרטט את תוואי השלום העתידי. אך נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הודיע לראש המממשלה, בנימין נתניהו, בשיחה בארבע עיניים, באופן מפורש: אם תבוטל הקפאת הבניה בשטחים, הפלסטינים לא יחזרו לשולחן הדיונים.

אחד מראשי המשלחת הפלסטינית, נביל שעת, אמר לכתבים לאחר תום הסבב הראשון: "הנשיא ׁעבאס אמר לו (נתניהו) במפורש, שאם לא יושם קץ להתנחלויות, לא נוכל להמשיך לקיים את המו"מ".

"מבחינתנו, שאלת ההתנחלויות היא סוגיה בראשיתית", אמר שעת. "היא תכריע לגבי המשך המו"מ או הפסקתו".

הוא הוסיף: "חילוקי דעות משמעותיים לגבי ההתנחלויות עדיין יוצרים חיץ ביננו. הישראלים אמרו לנו שהם מתקשים לקבל החחלטה בנושא זה".

דברי שעת מעיבים על התמונה האופטימית שהציג ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקני למזה"ת, כתום הסבב הראשון. הוא אמר, ששני הצדדים הסכימו להיפגש מדגי שבועיים, החל ב-14-15 בספטמבר להמשך המו"מ. מיטשל קימץ מאוד בפרטים. הוא סיפר, שבעקבות טקס הפתיחה הפומבי, עברו נתניהו ועבאס לסוויטת המשרדים של שרת החוץ, הילארי קלינטון, ודנו שם על "נושאים רבים".

לדבריו, אמרו נתניהו ועבאס, כי אין בכוונתם לתת פומבי לדיונים כדי לתת למו"מ הישיר סיכוי להצליח. הדברים אכן משקפים את חשיבתו של רה"מ, שסבור כי לא דרושים המוני צוותים לקיום מו"מ אלא החלטות של מנהיגים ושהמו"מ בין המנהיגים צריך להתנהל בחשאי, הרחק מהתקשורת. העיתונים רוצים כותרות, ישראל רוצה הסכם, גורס רה"מ.

נראה שהפגישה המתוכננת לאמצע ספטמבר תתקיים בשארם א-שייח, ותשתתף בה, קרוב לוודאי קלינטון, בראש משלחת של פקידים אמריקניים העוסקים במזה"ת.

ברמז לקשיים שצפויים בעתיד, אמר אמש (ה') קלינטון: "היינו כבר כאן קודם לכן ואנו יודעים עד כמה תהיה קשה הדרך שלפנינו. ללא ספק יהיו מכשולים ועיכובים. אלה שמתנגדים לשלום ינסו לנקוט כל צעד אפשרי כדי לחבל בתהליך הזה, כפי שראינו השבוע".

מה הקפיא את אבו-מאזן?

נתניהו ועבאס בילו כמה שעות ביחד, באחד ממשרדי הסוויטה של קלינטון. הם דיברו בארבע עיניים, ללא מתורגמנים. הם הסכימו שהמטרה הראשונה תהיה להפיק הסכם מסגרת לשלום קבע. מטרה שעולה בקנה אחד עם הטקטיקה של ישראל, ששואפת לדחות את הדיון בסוגיות הליבה לשלב מאוחר יותר במו"מ.

אבל, כאמור, ההתעקשות הפלסטינית על המשך הקפאת הבניה עלולה להוריד את המו"מ מהפסים. עם זאת, אמרו הערב לגלובס גורמים מדיניים, שקרוב לווודאי שדברי שעת הם תמרון שנועד לצרכים טקטיים בלבד ושיש תקווה שתושג פשרה בסוגיית ההקפאה.

לפני שפרשו לשיחותיהם, אמר נתניהיו לעבאס: "אנו מצפים ממך שתכיר בישראל כמולדתו של העם היהודי". עבאס נותר קפוא פנים.

בטקס שקדם לפתיחת השיחות הישירות, אמרה קלינטון: "אנו מבינים (שהסכם) עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הביטחון הלאומי של ארה"ב. אך איננו יכולים לכפות פיתרון ןלא נכפה פיתרון. רק אתם יכולים לקבל את ההחלטות הנחוצות כדי להשיג הסכם ולהבטיח עתיד של שלום לעם הישראלי ולעם הפלסטיני".

"אם תתקדמו מתוך רצון טוב, נוכל לפתור את כל בעיות הליבה בתוך שנה אחת", אמרה קלינטון. "...אני יודעת שההחלטה לשבת ליד השולחן הזה לא היתה קלה. נקטתם צעד חשוב לשחרור עמיכם מאזיקי ההיסטוריה שאותה איננו יכולים לשנות. על כך אני מודה לכם".

נתניהו אמר: "העם בישראל, ואני כראש הממשלה, מוכנים לצעוד בדרך, ולהרחיק בה לכת, תוך זמן קצר, כדי להשיג שלום אמת, שיניב ביטחון, רווחה ושכנות טובה. אנו מוכנים לעצב מציאות חדשה ביננו".

בפנותו לעבאס, שעמו ועם קלינטון חלק את שולחן הנאומים, אמר נתניהו: "עמך שואף לאריבונות... ואפשר לייישב זאת עם דרישות הביטחון של יישראל".

הוא סיים: "אני יכול רק להתפלל ואני יודע שמיליונים ברחבי תבל מתפללים יחד עמי... שהכאב שבו התנסינו, אנו והפלסטינים, במאה שנות העימות, יאחד אותנו לא רק ברגע של שלום, סביב שולחן הדיונים פה בוושינגטון, אלא גם לאחר מכן, לאחר שנצא מכאן, במאמץ לגבש שלום בר-קיימא לדורות הבאים. שלום. סאלאם. פיס".

"ללכוד את מבצעי הפיגועים"

עבאס פתח את נאומו בהצהרה שהוא "מעודד" מכך ש"נפתחה לפנינו דרך ברורה להשגת שלום שיעלה בקנה אחד עם התקנים והחוקים הבינלאומיים ועם מאמצי הקוורטט, שלום שיהיה מקובל על הקהילייה הבינלאומית. "אנו לא מתחילים מנקודת אפס", אמר. כפי שהוא נוהג לעשוות כמעט בכל התבטאות פומבית על הסכסוך, קרא עבאס שוב לישראל "לשים קץ לפעיילות ההתנחחלויות".

הוא אמר, כי מנגנון הביטחון הפלסטיני עודו נמצא בשלבי צמיחה. הוא חזר על גינוי שני הפיגועים בגדה והתחייב "לעשות כל מה שביכולתנו כדי ללכוד את מבצעי הפיגועים: אנו בודקים מי ירה, מאיזו מכונית, מי קנה אותה. אנו רוצים ללכוד אותם. איננו מסתפקים בגינוי. אנו מתאמצים לעצור את המבצעים".

"אנו רואים בביטחון דבר חיוני ומהותי לשני הצדדים", אמר עבאס. "לא נוכל להרשות לאף אחד לעשות מעשה כלשהו שיחתור תחת הביטחון שלכם והביטחון שלנו".