רונן מנחם: מדד ISM בארה"ב - מקלחת קרה על דו"ח התעסוקה

"ההתאוששות הכלכלית שברירית מאוד ולמעשה נמצאת על סף התכווצות נוספת" ■ אחד החששות הוא שדוח התעסוקה, בהיותו משתנה מובל ישנה כיוון וירשום הרעה נוספת בחודשים הבאים

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות מגיב לשני הנתונים החשובים שפורסמו היום בארה"ב. הנתון המאוחר יותר שפורסם היום היה מדד מנהלי הרכש בענפי השירותים בארצות הברית שלדבריו, שופך מים קרים על נתוני התעסוקה (או על מי שמיהר לקשור להם כתרים) ומצביע כי בענפים הללו, המהווים חלק הארי של הכלכלה האמריקנית (מעל 85%), ההתאוששות הכלכלית שברירית מאוד ולמעשה נמצאת על סף התכווצות נוספת. זאת, לאחר שהמדד ירד במפתיע בשיעור חד והתמקם 1.5% בלבד מעל הרף המבחין בין התרחבות להתכווצות.

"כל הבעיות והאיתותים השליליים, המטרידים את המשק האמריקני, התגלו בדוח מאכזב זה".

ראשית, בנגיעה ישירה לדוח התעסוקה, מתברר שהמעסיקים בענפי השירותים שבים ומצמצמים את מצבת כוח האדם. רק ב-3 תעשיות דווח הפעם על קליטת עובדים.

שנית, נרשמת האטה חדה בסעיף ההזמנות החדשות, שעולה זה 12 חודשים, אך בקצב נמוך.

שלישית, המצאי גדל בקצב איטי יותר. בתקופת היציאה מהמשבר היה לתהליך שיקום המצאי תפקיד חשוב בגידול בתוצר וכעת נראה כי השפעתו של גורם זה נשחקת. מדובר בסימן נוסף לכך שהמעסיקים נערכים לרפיון בהזמנות.

רביעית, עלייה חדה נרשמה בעלות חומרי הגלם ותשומות הייצור, הגדלות בקצב גדל והולך זה 13 חודשים. ממצא דומה נמצא גם במגזר היצרני ואפשר שבשלב מסוים תחלחלנה ההתייקרויות למדדי המחירים ליצרן ולצרכן.

לבסוף, ההזמנות החדשות מעבר לים ירדו בחוזקה ועברו לטריטוריה שלילית. זאת, הגם שהדולר שב ופוחת כנגד האירו ובגוש האירו הסתמנה התאוששות מסוימת.

"מדובר בשורה של אינדיקציות, המצביעות יחדיו על תפנית שלילית בענפי השירותים בארה"ב. אחד החששות הוא שדוח התעסוקה, בהיותו משתנה מובל (בפיגור) ישנה כיוון וירשום הרעה נוספת בחודשים הבאים", אומר מנחם.

בהתייחסו לדו"ח התעסוקה שפורסם לפני תחילת המסחר והפתיע את השוק לטובה ביחס לציפיות אומר מנחם כי למרות ההפתעה הדו"ח כולל מספר נקודות שליליות:

לראשונה מראשית השנה, נרשמה ירידה תלת חודשית רצופה במספר המשרות החדשות הכולל. מתחילת השנה גדל מספר המשרות במגזר הפרטי, אך לא במידה מספקת.

עלייה חוזרת נרשמה במספר אלו שמועסקים במשרה חלקית מסיבות כלכליות. הכוונה לעובדים שמשרותיהם קוצצו על ידי מעסיקים, או שלא הצליחו למצוא עבודה במשרה מלאה. אפשר לראות בכך סימן שהמעסיקים בספק אם ההזמנות תמשכנה לגדול (ההאטה בסעיף ההזמנות החדשות במדד מנהלי הרכש במגזר היצרני מראה זאת היטב) ולכן לא ממהרים לשכור עובדים חדשים.

שיעורי משתתפי כוח העבודה האזרחי (תופעת העובד המתייאש) והתעסוקה התאוששו קלות בחודש אוגוסט, אך הם עדיין נמוכים משמעותית מרמתם בשנה שעברה. מדד אמון הצרכנים מראה שרוב משקי הבית חוששים שמספר המשרות יקטן בששת החודשים הבאים (אם כי בחודש האחרון פחתה במשהו מידת הפסימיות). עוד מדגיש מנחם כי מן הראוי לציין שלאחרונה דוחות התעסוקה די תנודתיים ולכן ראוי להמתין לחודשים הבאים.

לדבריו, התוצאות הפעם אכן גבוהות מההערכות המוקדמות, אך לא משנות את התמונה הכוללת: ההתאוששות הכלכלית בארצות הברית מקרטעת (הנתונים האחרונים מוכיחים זאת בברור) ואין לצפות שתשפר מהותית את המצב בשוק העבודה בתקופה הנראית לעין. גם כשהתוצר יתרחב בקצב מהיר יותר, עדיין נהיה עדים ל-jobless recovery, משום שהחברות התייעלו בתקופת המשבר והתפוקה למועסק גדלה. לכן, הן תזדקקנה בשגרה לפחות עובדים מבעבר. הנתונים שפורסמו היום משכנעים מאוד בהקשר זה: 42% מאלו שאינם מועסקים נמצאים לפחות 27 שבועות מחוץ למעגל התעסוקה (בהשוואה ל-45% בחודש יולי) ורובם תולים זאת בחשש שהכשרתם נפגעה.

הרושם הכללי מוסיף להיות של סטגנציה. התפנית המיוחלת מתעכבת, היכן שרבים קיוו כי כבר תתרחש, דבר שלא יוסיף לשקט ולביטחון בשוקי ההון (מעבר לתגובה הראשונית.) עם זאת, ניתן למצוא מספר נקודות חיוביות.

מדד מנהלי הרכש בתעשייה מצביע על עלייה רצופה בת 9 חודשים בסעיף התעסוקה, שאף חצה רף חשוב בגובה 60 נקודות. נזכיר שכל קריאה גבוהה מ-50 מצביעה על התרחבות תעסוקתית.

מספר המודעות המקוונות החדשות, אינדיקציה מקדימה לשכירת עובדים חדשים, גדל 688,000 בתשעת החודשים האחרונים, לאחר שב-11 החודשים הקודמים הצטמצם ב-584,000

מספר הבקשות החדשות לקבלת דמי אבטלה ירד 2,500, בממוצע, בארבעת השבועות האחרונים. הן גבוהות, עדיין, ב-25,000 בהשוואה לארבעת השבועות הקודמים, אך מדובר בכל זאת באינדיקציה חיובית.

לסיכום, אין לצפות להתאוששות קרובה בשוק העבודה, אך גם לא להידרדרות נוספת. בקיצור: דשדוש.