בצלאל מצטרף לדרהי ומימן: רוצה להיות מפעיל הסלולר הנוסף

הבעלים של 018 אקספון הודיע על כוונתו להתמודד במכרז התדרים בספטמבר, אף שהגיש גם בקשה לרישיון מפעיל וירטואלי

ההתעניינות בשוק הסלולר בישראל עולה מדרגה. איש העסקים חזי בצלאל הודיע על כוונתו להתמודד במכרז התדרים להקמת רשת סלולר נוספת, כך נודע ל"גלובס".

בצלאל הבהיר שעל פי התנאים שעליהם הצהירו במשרדי התקשורת והאוצר, הוא מתכוון להיכנס להשקעה בהקמת הרשת. בכך מצטרף בצלאל לפטריק דרהי, בעליה של מירס, וליוסי מימן, בעליה של 012 סמייל, שהצהירו על כוונותיהם להתמודד גם כן במכרז.

כיוון שבמכרז, המתוכנן להתפרסם ב-15 בספטמבר, יוצעו שתי רצועות תדרים שמתאימות בעיקר לרשתות דור שלישי, לא מן הנמנע שתתבצע התמחרות על זכייה ברצועות או התרחיש היותר סביר - מיזוג כלשהו בין הקבוצות.

הצטרפות לא מפתיעה

ההצטרפות של בצלאל כפי שהיא מסתמנת כרגע אינה מפתיעה. בצלאל, איש עסקים שמעורה היטב בשוק הסלולר והוא אף בעלים של רשת סלולר באפריקה, הביע לא אחת את כוונתו להיכנס לשוק זה בישראל. בתחילה היה זה באמצעות ניסיון לרכוש את חברת מירס, ניסיון שלא צלח; וכעת לאחר שרכש את חברת 018 אקספון , הוא מתכוון להרחיב את פעילותה לתחום.

018 כבר הבהירה שבכוונתה להיות שחקן בשוק הסלולר והגישה בקשה לקבלת רישיון MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי), אך למרות זאת הבהיר בצלאל שמה שמעניין אותו באמת זה להיכנס לשוק דרך התמודדות במכרז התדרים הקרוב. בצלאל מתכוון לבסס את המהלך שלו על שימוש בהקלה שמתכנן המשרד להעניק לשחקנים החדשים - שימוש ברשתות של חברות הסלולר שימכרו למפעיל החדש שירותי רשת עד שישלים הקמת רשת בעצמו (נדידה פנים ארצית).

על פי הערכות, המפעילים שרוצים להתמודד במכרז לא יגיעו בסופו של דבר למצב שבו יקימו רשת סלולר בפריסה מלאה, אלא הם יקימו רשת חלקית והיכן שיתקשו לפרוס רשת עצמאית הם ירכשו שירותים מהמפעילים הקיימים. אמנם משרדי התקשורת והאוצר רוצים להקל עליהם בטיפול בבעיית האנטנות ובשיתוף אתרים, אך המצב שבו תהיה פריסה מלאה של רשת נוספת בדומה לרשתות הקיימות מוטל בספק.

חלק מהמפעילים החדשים טוענים בפני המשרד כי אם לא תיפתר בעיית האנטנות ולא יתירו להם להקים אתרים חדשים, הם לא יוכלו לעמוד בדרישות לפריסת רשת עצמאית. על כן יש להתנות הקמת הרשת החדשה בפתרון בעיית הרישוי לאתרים חדשים.

איש המסתורין

חזי בצלאל הוא אחד מאנשי העסקים היותר מסתוריים בארץ. כל כך מסתורי עד שרוב האנשים ששומעים את שמו שואלים: "חזי מי?".

אך מחוץ לגבולות ישראל יש לא מעט אנשים ששמו של בצלאל אומר להם די הרבה. בצלאל (59) הוא אחד מאנשי העסקים הישראליים הפעילים ביבשת השחורה. עיקר פעילותו הוא בייצוג חברות ישראליות ובינלאומיות שפעילות באפריקה, תיווך בעסקאות נשק, ציוד ביטחוני ואף צפרדעי זבל.

בצלאל נולד בבצרה שבעיראק. אביו היה מנהל בכיר בחברת הנפט BP (אותה חברה שהסתבכה בגלל כתם הנפט במפרץ מקסיקו). כשהיה בן חמש עלו הוא ומשפחתו לארץ והתמקמו בעיר רמת גן. "לא היינו עניים, אך אם רציתי משהו מעבר לצרכים הבסיסיים הייתי צריך לעבוד", סיפר בראיון נדיר שהעניק לעיתון "מעריב" לפני כשנה.

לאחר לימודיו לדוקטורט בכלכלה החל בצלאל לעבוד כיועץ הכלכלי של פרופסור בן שחר, כשזה היה מיועד לשמש שר האוצר המיועד של מפלגת העבודה. התפקיד לא ממש ריפד את חשבון העו"ש שלו ("התחתנתי והייתי צריך משכנתה. רציתי עוד כסף"), והוא עשה דרכו לבנק דיסקונט, ומשם לתפקיד של מנהל פרויקטים בקניה של בנק השקעות בריטי.

זה היה התפקיד שסלל את דרכו ליבשת השחורה, שאותה הוא חי ונושם כבר 25 שנה. פעילותו הרבה בה הפכה אותו, בין השאר, למקורב לנשיא אוגנדה ולנשיא רואנדה. "אני לא סוחר נשק", הבהיר באותו ראיון. "סוחר זה אדם שקונה ומוכר. אני לא קניתי ומכרתי, אבל כן עזרתי לחברות ישראליות למכור, ולרוב לא נשק כי אם מערכות הגנה והתראה".

לבצלאל יש לא מעט נכסי נדל"ן פרטיים ברחבי היבשת. בניירובי, בירת קניה, יש לו בית גדול, בקינגאלי (אחת מחמש מחוזות ברואנדה) יש לו בית הסמוך לבית הנשיא, פול קגמה. שני עובדים ישראליים צמודים אליו ברוב שעות היממה, והוא ידוע כאיש עסקים שמעסיק לא מעט יוצאי צבא ישראליים. תפקידם, בין היתר, הוא לשמור עליו מפני חשיפה תקשורתית. "על נוחי דנקנר כולם כותבים. עליי אף אחד לא יודע. ככה אני אוהב את זה", סיפר באותו ראיון נדיר. "אני לא עובד במדינות מושחתות", הוסיף באותה הנשימה.

כניסתו לשוק הסלולר בארץ אינה הפעם הראשונה שבה הוא מנסה לתרגם את הצלחתו העסקית לשוק הישראלי. לפני כשמונה שנים ניסה לקנות את השליטה ביצרנית מוצרי החלב "טרה" (כיום בבעלות קבוצת "קוקה קולה ישראל") אך הניסיון כשל.

ועד על ניסיונו בתחום הסלולר - לאחרונה זכה במכרז להפעלת רשת סלולר ברואנדה - אחת מהמדינות העניות בעולם. "אני רואה בזה סיוע לקהילה", סיפר על כך באותו ראיון.